• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Garmin Camper 795

Anyo

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
43474
Medlemskap
2025
Hej! Jag undrar om någon har något negativt omdöme om denna GPS. Tänkte köpa en, men har svårt att bestämma mig. Många tycker ju att apparna i telefonen är tillräckligt att ha. Jag undrar också om någon vet om den även går att montera på instrumentbrädan med sugkoppsfunktionen eller om det bara funkar med vindrutan.

rich710

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
34741
Medlemskap
2026
Hej, jag har en sedan tre år tillbaka. Du får med plattor med dubbelhäftande tejp så du kan montera med sugproppen på instrumentbrädan. Första året upplevde jag den som väldigt seg i menyer och appar. Men efterhand som den uppdaterats, så har den blivit riktigt snabb. Jag har även en Tomtom GO Camper Max som jag tyckte var överläsgsen Garmin i början, men nu är det nog lika-lika :) Apparna i telefonen är inte riktigt samma sak, då de ofta tappar nätet vid byte mellan länder, osv.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Hej! Jag undrar om någon har något negativt omdöme om denna GPS. Tänkte köpa en, men har svårt att bestämma mig. Många tycker ju att apparna i telefonen är tillräckligt att ha. Jag undrar också om någon vet om den även går att montera på instrumentbrädan med sugkoppsfunktionen eller om det bara funkar med vindrutan.
Apparna är tillräckligt bra för det mesta, har använt Ipad fungera fint, problem med uppkoppling vid byte av land har jag aldrig haft dom senaste 10 åren.
Har även använt Garmin med sugpropp även den har fungerat bra, men ibland ger den väldigt konstiga vägval

Per P

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2025
Hej
Du får sätta en fästplatta på instrumentpanelen som du sedan sätter sugkoppen på, bifogar bilder på hur det ser ut i vår husbil.
Mvh Per

Bilagor

• 20220914_152759.jpg
    20220914_152759.jpg
    3,6 MB · Visningar: 50
  • 20220914_152807.jpg
    20220914_152807.jpg
    2,5 MB · Visningar: 46

Lennart Delli Delin

HBK revisor suppleant
Kommun
Skurup
HBK-Nr
39188
Medlemskap
2025
Jag har en och är nöjd. Har monterat den med ett universalfäste i bordet på instrumentbrädan vilket gör den lätt att nå och den är inte i vägen för mörkläggningsgardinerna.

Bilagor

• IMG_8797.jpeg
    IMG_8797.jpeg
    2,8 MB · Visningar: 28

Anyo

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
43474
Medlemskap
2025
Hej, jag har en sedan tre år tillbaka. Du får med plattor med dubbelhäftande tejp så du kan montera med sugproppen på instrumentbrädan. Första året upplevde jag den som väldigt seg i menyer och appar. Men efterhand som den uppdaterats, så har den blivit riktigt snabb. Jag har även en Tomtom GO Camper Max som jag tyckte var överläsgsen Garmin i början, men nu är det nog lika-lika :) Apparna i telefonen är inte riktigt samma sak, då de ofta tappar nätet vid byte mellan länder, osv.
Tack så mycket.
Apparna är tillräckligt bra för det mesta, har använt Ipad fungera fint, problem med uppkoppling vid byte av land har jag aldrig haft dom senaste 10 åren.
Har även använt Garmin med sugpropp även den har fungerat bra, men ibland ger den väldigt konstiga vägval
Tack för info. Jag har också funderat på att ta Ipaden.

Svein_H

HBK Medlem
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2025
Jeg vurderte lenge å bruke mitt Android nettbrett for å erstatte min gamle Garmin nüvi 1490, men endte opp med å kjøpe Camper 795 nå nylig. Med Garmin Express og Base Camp installert på PCen virker den veldig enkel å holde oppdatert, men jeg har ikke fått testet egne POI-filer på den ennå. Er også veldig interessert i å høre folks erfaringer om denne GPSen, da den er veldig kompakt og virker til å ha en bra skjerm. Jeg har ikke merket noen tregheter, men det kan kanskje være fordi jeg tok en full oppdatering av den umiddelbart etter at den var pakket ut av esken. Litt begrenset internminne oppdaget jeg ved kartoppdateringen, anbefaler å investere i et SD-kort først som sist.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag har en 760 Camper som jag monterade 2014.
Jag skruvade snabbfästet ovanpå "instr.brädan" drog matning under ett lock på pass.sidan, matar den m.m. från bobatteriet, har utökat minnet med ett sd-kort för alla POI, kör även med Garmins backkamera via blåtand till 760, dock är jag inte särskilt imponerad av den kameran, inte helt stabil uppkoppling. I övrigt har jag varit nöjd med 760 och uppdateringarna genom åren.
2014-06-10 11.39.59.jpg2014-06-11 15.19.01.jpg

Anyo

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
43474
Medlemskap
2025
Jag har en 760 Camper som jag monterade 2014.
Jag skruvade snabbfästet ovanpå "instr.brädan" drog matning under ett lock på pass.sidan, matar den m.m. från bobatteriet, har utökat minnet med ett sd-kort för alla POI, kör även med Garmins backkamera via blåtand till 760, dock är jag inte särskilt imponerad av den kameran, inte helt stabil uppkoppling. I övrigt har jag varit nöjd med 760 och uppdateringarna genom åren.
Visa bilaga 240352Visa bilaga 240353
Tack för ditt svar

thou

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
36591
Medlemskap
2025
Har Camper 780 och kör den oftast parallellt med Apple Kartor. Tycker Apple Kartor oftast har bättre routing men Camper 780 vet hur hög, bred och tung husbilen är. Detta kan eventuellt vara värdefullt. En skräckhistoria vi hört är om de som kom ner för en serpentinväg för att mötas av en tunnel som var för låg och det gick inte att vända; fick backa lång sträcka i serpentinen de kommit nerför. I detta scenario skulle en Camper kunnat undvika denna rutt eller varnat för låg tunnel längre fram. I vårat fall har vi nog aldrig haft nytta av att Camper vet husbilens mått och vikt. Har en plåtis vilket kanske underlättar.

Har precis kommit hem efter 630 mil i Europa i 10 olika länder. Har denna gång också skaffat TomTom Go på telefonen för att testa deras hastighetsgränsangivelse samt fartkameravarning. Jag tycker Garmins är bättre. Jag tycker det är ibland svårt att veta vilken hastighetsgräns det är för tillfället. Det är stundtals förvirrande att en viss hastighet är underförstådd och man ska leta efter skyltar som upphör en tillfällig hastighetsminskning, exempelvis gäller 100 på tyska landsvägar och sänks den till 70 så upphör 70 när vid en rund skyllt med snett streck. Så funkar det inte i Sverige där gällande hastighet alltid skyltas. Man lär sig dock rätt bra efter ett tag, men när svansen bakom en börjar bli lång så kan man misstänka att man missat en upphör skyllt. Camper ger vanligen rätt hastighetsgräns, men inte alltid. TomTom Go lite mer sällan.

thou

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
36591
Medlemskap
2025
Ett tillägg. Jag gillar funktionen Framför på Garmin så man kan se avstånd till nästa tankstation och/eller rastplats. Funkar bra på alla större vägar i Europa. Den har även funktionen Höjd som är kul att titta på när man kör i bergig terräng. I år var vi uppe på runt 1200 meters höjd i Schweiz. Kul onödig fakta.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Problemet med höjdmått i GPS är att du inte vet varför den vägrar ta en viss väg, om det stod tydligt att det beror på höjdbegränsning är det inget problem, men det gör det aldrig, därför litar jag inte på det och anväder inte funktionen.

Anyo

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
43474
Medlemskap
2025
Har Camper 780 och kör den oftast parallellt med Apple Kartor. Tycker Apple Kartor oftast har bättre routing men Camper 780 vet hur hög, bred och tung husbilen är. Detta kan eventuellt vara värdefullt. En skräckhistoria vi hört är om de som kom ner för en serpentinväg för att mötas av en tunnel som var för låg och det gick inte att vända; fick backa lång sträcka i serpentinen de kommit nerför. I detta scenario skulle en Camper kunnat undvika denna rutt eller varnat för låg tunnel längre fram. I vårat fall har vi nog aldrig haft nytta av att Camper vet husbilens mått och vikt. Har en plåtis vilket kanske underlättar.

Har precis kommit hem efter 630 mil i Europa i 10 olika länder. Har denna gång också skaffat TomTom Go på telefonen för att testa deras hastighetsgränsangivelse samt fartkameravarning. Jag tycker Garmins är bättre. Jag tycker det är ibland svårt att veta vilken hastighetsgräns det är för tillfället. Det är stundtals förvirrande att en viss hastighet är underförstådd och man ska leta efter skyltar som upphör en tillfällig hastighetsminskning, exempelvis gäller 100 på tyska landsvägar och sänks den till 70 så upphör 70 när vid en rund skyllt med snett streck. Så funkar det inte i Sverige där gällande hastighet alltid skyltas. Man lär sig dock rätt bra efter ett tag, men när svansen bakom en börjar bli lång så kan man misstänka att man missat en upphör skyllt. Camper ger vanligen rätt hastighetsgräns, men inte alltid. TomTom Go lite mer sällan.
Tack mycket för att du ville dela med dig av din erfarenhet

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Problemet med höjdmått i GPS är att du inte vet varför den vägrar ta en viss väg, om det stod tydligt att det beror på höjdbegränsning är det inget problem, men det gör det aldrig, därför litar jag inte på det och anväder inte funktionen.

I min 760 Camper så kommer det upp ett stort varningsfönster på skärmen ifall man väljer en färdväg med höjd/vikt-begränsning, och man måste bekräfta varningen för att få fram kartan igen. Åker jag ända in på en sådan rutt så kommer varningen upp en gång till, och måste bekräftas igen.

Däremot ifall jag lägger in rätt vikt (6ton) så kan det vara omöjligt att lägga in ett mål i vissa samhällen som har förbud mot tunga lastbilar, men jag får ingen varning varför jag måste åka runt samhällets centrum.
Så jag har alltid 3,45ton inlagt, jag är ju inte en lastbil, utan en personbil.

Swedenlovers

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
33273
Medlemskap
2025
Använder en IPad 11 med e-sim kort från Halebop (Telia). Passar i fästet på Fiat Ducato. Kortet är ett extra ”Surf sim” kort som går på samma abonnemang som mobilen 20 gb i månaden. Passerar bra om man inte kollar på tv etc.

Anyo

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
43474
Medlemskap
2025
I min 760 Camper så kommer det upp ett stort varningsfönster på skärmen ifall man väljer en färdväg med höjd/vikt-begränsning, och man måste bekräfta varningen för att få fram kartan igen. Åker jag ända in på en sådan rutt så kommer varningen upp en gång till, och måste bekräftas igen.

Däremot ifall jag lägger in rätt vikt (6ton) så kan det vara omöjligt att lägga in ett mål i vissa samhällen som har förbud mot tunga lastbilar, men jag får ingen varning varför jag måste åka runt samhällets centrum.
Så jag har alltid 3,45ton inlagt, jag är ju inte en lastbil, utan en personbil.
Tack för ditt svar.

Toppen