• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Garmin 765

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
...jo, eftersom jag också ville ha hjälp med mitt dilemma med min nya Garmin, så klistrar jag in mitt inlägg i en ny tråd också! :)

==============================inklistrat
Jag har kört mycket med GPS. Handdator och bärbar dator, gärna kombinerat med vanlig fordons-GPS. Har då haft en Navigon 7100 i flera år och tyckt den varit ett hyggligt komplement till pc-navigation. Nu kändes den dock trött och det blev långt och dyrt mellan uppdateringarna.

Eftersom jag dessutom har en Garmin eTrex Vista handnavigator för vandingar mm, var jag intresserad av Garmin. Inte minst för det gemensamma pc-gränssnittet Map-Source och möjligheten att lägga in waypoints, koordinater och egna POI:s, för både hand- och fordonsdator.

Hittade Garmin 765 på nätet för 1495:-. Den verkar riktigt bra. Bra gränssnitt, ganska snabb, användbara extrafunktioner, inte minst Bluetooth-kopplingen till mobiltelefonen, var över förväntan.

Retar mig dock på en detalj som jag inte hittar någon lösning på. När jag lägger in en stad eller ort som adress, så kräver eländet både gatuadress och husnummer innan jag får navigera. Är det någon som vet nån lösning, så tipsa gärna.

Annars är jag imponerad av Garmins kvalite. Den känns väldigt stabil i både hårdvara och mjukvara. Dessutom ett bra, aktivt fäste.

===============================slut inklistrat

Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Garmin 765

Man får ha lite fantasi när man ska skriva in en adress i Garmin. Jag brukar köra med Torggatan 1, Kungsgatan 1 eller något liknande. Det gäller att försöka hitta någon adress som kan stämma med ortens speciella karaktär. I bruksorter Bruksgatan o.s.v.

I Tyskland går det ofta bra med Bahnhofsplatz eller Bahnhofsstrasse 1.

Ibland kan det vara lite lurigt och man kan hamna långt utanför centrum, så jag tar också gärna emot tips!

Jappe

Senast ändrad:

petterssonbj

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2025

Hej krinil

Har förnärvarande en Garmin 1490, min 4:de i ordningen så att jag gillar Garmin
förstår du ju
För att undvika att den tjötar efter gator, gör jag följande kommando
Vart-? Orter- Stava- då kommer förslag på orten utan gatuadress. Kör eller spara
rutten lagd, kanske har du något liknande på din Garmin.
Lycka till

mvh p-zon

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025

.g
När jag lägger in en stad eller ort som adress, så kräver eländet både gatuadress och husnummer innan jag får navigera. Är det någon som vet nån lösning, så tipsa gärna.

På min 760 (föregångaren till 765:an) kan man komma runt det genom följande procedur:
VART
STÄDER
SKRIV STADENS NAMN
KÖR

På detta vis kommer du till centrum i staden.

petterssonbj

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2025

krinil

Efter ha läst inlägget från småland så har du lösningen där, lika som 1490 men du har förmodligen sökt på adresser.

mvh p-zon

F

F.d. 16416

Guest

Gör också som Smålänningen går in på städer. Men en annan konstighet. När man skall skriva en adress och har kommit en bit in i gatunamnet föreslår Garmin 760 en gata som börjar på dessa bokstäver. I flertalet fall bliir det rätt men ibland blir det fel och gatan som jag söker är omöjlig att skriva in. Någon lösning???

Roadglider

petterssonbj

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2025

Min erfarenhet är att den inte föreslår bara en gata utan många och då är det bara att fortsätta skriva tills man är säker på rätt gata, och sedan gatunummer
:rolleyes:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Här har man suttit i flera år och knappat in "adress" i stället för "städer" och ibland hamnat alldeles galet på grund av den okunskapen och varje gång har jag haft en känsla av att det borde gå att göra på ett smartare sätt.

Stort tack för hjälpen!

Jappe (som hatar att läsa bruksanvisningar. Det ska man klara ändå!) :eek:

Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Instämmer i Jappes tack! :)

Krister..., också manualskolkare! :eek:

F

F.d. 18579

Guest

På våran kan man flytta runt kartan, peka dit man vill och sedan kör.

petterssonbj

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2025

På våran kan man flytta runt kartan, peka dit man vill och sedan kör.

Har försökt den varianten också men tycker att precionen brukar bli dålig, kartan liksom far iväg hamnar för det mesta uti Östersjön, har väl ingen fingertoppskänsla

mvh P-zon

F

F.d. 18579

Guest

Jag brukar använda spetsen på en plastpenna.
Sedan kan man förstora eller förminska med + och -

Senast redigerad av en moderator:
Toppen