• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Garmin 760

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Är det någon som har Garmin nüvi 760 och kan svara på följande: Finns det karta med till den och som man har i datorn för att lägga in rutter på som man sedan kan föra över till navigatorn?

EssoJ
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Garmin 760

Tack för den upplysningen som ger nästa fråga.
Är det någon som vet vilka versioner av Garmins navigatorer som har denna möjlighet?

Eller är det så att jag har fattat fel och kartdelen som man kan ha i datorn är något man köper extra?
Jag tycker att det skulle vara väldigt bra att ha en "datorstor" kartbild, för överblicken av rutten och finsjusteringar av färdväg, samt en "navigatorstor" bild framför ögonen när man kör.

EssoJ
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Garmin 760

Off topic? TomTom kopplar man upp och kan köra med datorns skärm och tangentbord. Kan man inte det med Garmin?
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Garmin 760

Jag har en Garmin Zumo 550 och till denna medföljer kartprogram till datorn - Mapsource.
Men denna är ju speciellt framtagen för att också användas på motorcykel, vattentät, specialfäste etc och därför ganska dyr.
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Garmin 760

Tack för det svaret! Nu börjar vi närma oss problemets lösning. Mapsource är alltså ett program som man kan använda i datorn för att lägg upp en rutt som sedan förs över till navigatorn.
Är det någon som vet om Mapsource kommer med andra av Garmins navigatorer än Zumon?

EssoJ
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.594
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Garmin 760

Mapsouce följer med kartprogrammen MetroGuide och CityNavigator för att man skall kunna reseplanera mm på datorn.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Garmin 760

Har inte provat att köra TomTom via datorn när man kör - borde funka - kan inte se varför inte. Någon annan som vet?
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Garmin 760

Nja, det är inte säkert att man får Mapsource på en CD för att City Navigator är förinstallerat i GPS'en.

Jag har kollat på Garmins hemsida Garmin och inte kunnat hitta någon annan än Zumon som får CD'n med och det är i så fall tydligt angivet i förteckningen över vad som följer med.
 
Senast redigerad av en moderator:

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Garmin 760

Gunnar!
Har jag fattatt det rätt om jag tänker så här (har försökt att läsa på Garmins hemsida men jag tycker att den är rätt rörig och har inte mycket information utan bara en massa reklamord) Mapsource och Citynavigator kan använda tillsammans med Garmins navigatorer men följer bara med till en del navigatorere och till de andra får man köpa det separat?

EssoJ som fastnat för Garmin nüvi 760 men vill veta "allt" innan jag bestämmer mig för att köpa den.
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Garmin 760

Kolla först att det går att använda GPS'n med programmet på datorn. Vet inte hur det är med 760 men på t.ex. nuvi200 går det inte.
 

Maggan o Åke

HBK Medlem
Inlägg
198
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
1409
Medlemskap
2024
Sv: Garmin 760

det finns med på stret pilot 7500 och nuvi670. reseplanering på daton som jag för över till gpsernaeller tvätrom från gpserna till daton. jag köpte mina i usa men det måste väl vara lika var man än köper dom

maggan o åke
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Garmin 760

Är mycket tacksam för alla bidrag till mina frågor. Det uppstår dock hela tiden nya.
Är Mapsource ett program som läser kartan och används i datorn för att lägga rutter och föra över dem till datorn och Citynavigator själva kartan som är förinstallerad i navigatorn men som dessutom levereras på CD till en del navigatorer?
DÅ blir nästa fråga får man med Mapsource till alla Garmins navigatorer eller hämtar man det på deras hemsida efter att man registrerat sig? Och kan man använda Mapsource även om Citynavigator endast levereras förinstallerad i navigatorn.

Jag har alltså inte tänkt att köra med datorn igång utan endast lägga rutter och sedan köra med hjälp av navigatorn.

Än en gång Tack för alla svar och länkar!

EssoJ
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Garmin 760

Hej.

Mapsource är en karta Du har i datorn. Jag skulle ringa Garmin och prata med dem. Om din navigator står det att läsa på Garmins hemsida: En spårlogg med upp till 10 000 punkter gör det möjligt för dig att gå tillbaka och se exakt var du har kört någonstans på kartan.

Detta är otroligt. Jag har en Quest2. (Kör mc också). Jag kan naturligtvis göra rutter och se på poi i Mapsource och skicka till GPS:en men också hämta information från GPS:en. För att detta ska funka så krävs spårritning. Man får tid på dygnet, farten och topografibilder om man vill ha det. Info skickas på några sekunder mellan dator och GPS. Skicka/Ta emot från enhet med USB-kabel.

Frågan är om Du kan använda Mapsource till din GPS. Det borde funka. Prata med Garmin och Mapsource säljs förhoppningsvis separat.

Är Du intresserad av att göra rutter så är Mapsource suverän. Ingen snygg grafik men riktigt användarvänligt om man tar sig tid att lära sig programmet. När du är i Mapsource kan Du växla till Goggle Earth (kräver att Du är uppkopplad mot Internet) och se ex.vis en rutt du precis gjort i Mapsource. Jag uppskattar Mapsource. Detta koncept är nog Garmin ensam om. Tom-Tom har andra fördelar...

Jag har skrivit lite om Garmin: http://www.husbilsklubben.se/forums/t23562/

Hoppas du blev något klokare.
Detta är inte lätt...

Knausen
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Garmin 760

Tack Knausen för detta!
Ringa Garmin! Det har jag bara inte änkt på. Har väl blivit avskräckt av alla telefonköer så det sättet att kommunicera måsta jag ha förträngt.

EssoJ
 
Toppen