• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Garmin 660-ägare

F

F.d. 4454

Guest
Jag har laddat ner olika filer för att lägga in på vår nya Garmin 660, bl a HBKs lista, men nu undrar jag följande.

Kan jag via Garmins Poi-loader lägga in även filer med ändelsen .gdb eller måste dessa först omvandlas till .csv-filer? (och hur gör man det?)

-om jag har sparat flera olika listor (.cvs) i en mapp och sedan laddar ner mappens innehåll till Garmin. Tar Garmin in alla de olika .cvs-filerna (fast de har olika namn)? Hur vet man att alla får plats? Eller är det bättre att köpa ett löst minne och ladda ner filerna på det?

Slutligen...

I vår Garmin så kommer det upp varning för fartkameror när man kör -fast informationen är ganska föråldrad. På vår väg hemma visas t ex inte de nya kamerorna som kom upp i slutet av sommaren. Nu har jag hittat en fil på nätet där man kan ladda ner en .cvs-fil med uppdaterade fartkameror. Är det någon Garmin 660-ägare som provat? Kommer i så fall den nya informationen att visas på samma sätt som den gamla (dvs ett "fält" som automatiskt kommer upp)?

Tacksam för lite hjälp och råd.
Karin
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Garmin 660-ägare

Det finns en programvara som heter PoiEdit. Denna omvandlar olika format till det formatet som passar just din navigator.

Ladda ner programvaran och installera den.

PoiEdit - Main
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: Garmin 660-ägare

Hej!

Jag tar det i tur o ordning...

Gdb måst omvandlas till csv. Gör det med PoiEdit som Master tipsar om.

Det får plats mängder med pois... jag har ca 80 000 och det är inga problem med platsen. Det är ganska mycket minne i den men om du lägger in mycket musik och foton så blir det säkert fullt snabbare. När du har den inkopplad till datorn så kan du via utforskaren se hur mycket minne det finns kvar.

Jag hämtar alltid uppdatering för kameror på den här sidan speedcam.tk den uppdateras ofta, ibland varje vecka. Dom beter sig på precis samma sätt som dom gamla med att en varning kommer när du närmard dig en kamera och att det piper ihållande om du kör för fort.

Hoppas att det här hjälper dig.
Mvh
Kicki
 
F

F.d. 4454

Guest
Sv: Garmin 660-ägare

Tack alla för tipsen. Men jag har ett problem...jag har laddat ner programmet POIEdit och försökt öppna filen med HBKs ställplatslista som fanns för nedladdning (HBKplatser.gpd), men det går inte. Programet säger "an error occurred in the application:Invaldid gdb file version". Så då undrar jag ju såklar -gör jag något fel, eller är det fel på filen?
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: Garmin 660-ägare

Jag hade samma problem med några filer som jag hittade här och jag har inte kunnat lösa det.... inte försökt heller!

Ta hem dom filer som finns för tomtom istället under " att ladda ner" dom fungerar utan problem. Finns flera för olika länder men sen kan du slå ihop dom med Poiedit om du vill ha dom i en fil. Det är möjligt att dom redan finns i en sammanslagen fil också...

Kicki
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Garmin 660-ägare

Ladda in filen utan att öppna den, det brukar oftast gå bäst.
Ove.G
 
F

F.d. 4454

Guest
Sv: Garmin 660-ägare

Tack för tipsen. Kicki, hur sorterar du din 80 000 POIs? Kan man själv lägga in olika "rubriker" t ex att skilja ut Ställplatser från Campingplatser. Eller måste du "bläddra" igenom långa listor?

Tacksam för alla tips.
Karin
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: Garmin 660-ägare

Hej!

Jag använder den nyaste poiloadern, för ett halvår sen var det en betaversion. Med den kan man lägga undermappar vilket jag har gjort. Affärer mm ligger i en mapp, campingar i en osv. I campingmappen har jag sen olika filer med SCR, FC, campingcheque.

Om du skickar ett mail till christina(@)sellen.eu, ta bort parantesen, så kan jag skicka över mappen till er så ser ni hur det ser ut.

Stellplatzerna har jag delvis enskilda filer som t ex bordatlas, HBK mm men sen har jag en jättefil där jag har alla platser som jag har hittat på olika ställen ute på internet. När man slår ihop filer som jag har gjort så blir det en hel del dubletter men då använder jag PoiEdit och sorterar bort dom.

Fråga gärna igen om det är något ni undrar över
Kicki
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Garmin 660-ägare

Hejsan.

Jag har också nyligen köpt mig en Garmin 660.
Alla ni som har ett stort antal pois inlagda, poppar dessa upp under resans gång, så att man ex ser en stellplatz, bensinstation eller liknande, eller måste man på något sett aktivera denna funktion? (jag har lagt in ett stort antal själv) Somjag ser det blir det ju väldigt många indikationer på kartan ifall alla poppar upp under resans gång.

Dessutom är det på min Garmin 660 en gammal karta från början på 2006 inlagd, så att jag redan varit i kontakt med support och där blivet lovad en gratis uppdatering nu i februari månad.

En annan undran jag har är om man paserar Milstlopen på E6 vid Glumslövs backar, så finns där ju statoil mackar på ömsom sidan av motorvägen, varför poppar dessa inte automatiskt upp i god tid? Enligt vägkartan är dom inte med.
Några undringar.

mvh
Werner
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: Garmin 660-ägare

Hej!

Dom enda pois som "poppar" upp automatiskt är kamerorna men om du skulle vilja att fler gör likadant så kan du ställa in det med poiloader, välj manuell installation istället för express. Där kan du välja för varje fil hur du vill ha det. Jag provade detta en gång men min man blev inte glad när det varnades lite överallt... numer har jag bara kamerorna i den funktionen.

Det är enkelt ändå att leta reda på det som finns i närheten om man söker något speciellt. Bara gå in under rätt meny och välj där jag befinner mig nu så kommer det upp en lista med avstånd och åt vilket håll. Om jag inte minns fel så går det också att välja att det ska vara efter den rutt som är lagd.

Zooma in platsen där statoilmacken ska ligga till 80m då ska ikonen synas eller välj bensin i menyn och nära lämplig ort så ska dom också finnas med i listan. Om dom inte finns så är det bara att söka på internet där finns säkert en uppdaterad fil med alla statoilmackar.

Mvh
Kicki
 
Toppen