• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Garmin 3490LMT

F

F.d. 30138

Guest
Fick en Garmin nuvi 3490LMT i present av mina barn. Är det någon som har erfarenhet av fördelar och nackdelar med en sådan? både på hemmaplan och Europa? Kartor över Europa med gratis uppdatering fanns med och jag funderade direkt på att använda den i husbilen.
Körde en rejäl sväng i Europa i somras med enbart Nokias telefon Lumia 800 som enda navigeringshjälp, fungerade förvånansvärt bra, men saknade möjligheten att söka på kordinater då de flesta ställplatserna är angivna på det sättet.
Kan det vara en bra grej att sätta i husbilen?

Med vänlig hälsning
Janne & Anki

viggoboy

FD HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Garmin 3490LMT

Flyget och sjöfarten använder Garmin så det duger mycket väl till husbil också.
Själv har jag Nüvi 3597, Nüvi 660, Oregon 450,

Bosse och Gerd

FD HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024

Vi var (inför vår övervintringsresa till Spanien) och köpte en Garmin 3597LMT idag och är redan helförtjusta i den !!!
Tidigare hade vi en Tom-Tom, som vi varit mycket nöjda med, men denna är def. många strån vassare...

C

cheetah1

Guest

Jag hade en 3490, den funkade utmärkt för mig, fast precis när jag fick den så hängde den sig ibland, men det löste sig med en ominstallation av programvaran. Gratis kartuppdateringar är ju super! Jag mer eller mindre skänkte den med min bil som jag sålde, och köpte mig en Zumo 350LM istället till motorcykeln.

svensei

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2025

Vi har en 3490 LMT som har egenheten att flera gånger under färd bryter navigeringen och uppmanar till röstkommando, t ex fortsätt vald rutt. Det är lite irriterande att behöva tala in dessa kommandon i tid och otid. Vi har inte fått någon förklaring varför detta sker.

sonyLT

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
54
Medlemskap
2024

I min 3597LMT går du in i Appar tryck sedan på röstkommando, sedan väljer du nej.
Jag vet inte om det är lika i din 3490 LMT

F

F.d. 30138

Guest

Gå in på appar, välj röstkommando, välj verktygssymbolen i nedre högra hörnet, tryck på den gröna bocken i fältet röstkommando. Du har nu stängt av röstkommandot.
Genom att läsa under Navigering här på husbilsklubben så har jag lyckats ladda ner filen med alla alla ställplatser till gpsen, de visas i form av bild och information om platsen och naturligtvis hur man kommer dit, helt underbart och det gäller hela Europa. Helförtjust i gpsen och all information som delas på Husbilsklubben

F

F.d. 25023

Guest

Vi har en 3490 LMT som har egenheten att flera gånger under färd bryter navigeringen och uppmanar till röstkommando, t ex fortsätt vald rutt. Det är lite irriterande att behöva tala in dessa kommandon i tid och otid. Vi har inte fått någon förklaring varför detta sker.

Om systemet är detsamma som på vår Garmin bör du byta sk. Signalordet som byter Garmin till röstkommando-läget.

Vi blev också överraskade i början att vår Garmin gick till röstkommando-läget ideligen, men den lyssnar ju hela tiden när man pratar och om man uttalar det ordet man bestämt för detta så hoppar den på direkt på röstkommandon.

Så byt det "magiska ordet" till ett ord som ni använder aldrig eller jättesällan, så sliper ni problet. Gå till inställningar och sen vidare. Tyvärr är vår Garmin i husbilen och inte här hemma så jag kan inte guida dig vidare. Men det var jättelätt.

Å andra sidan har vi funnit röstkommando-läget utmärkt att använda, så numera använder vi det ofta men bara när vi vill genom ett mycket ovanligt kommando-ord.

Hälsning
Jyrki

Senast redigerad av en moderator:
Toppen