• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Garmin 2797

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Har just inhandlat en Garmin Nuvi 2797. Har tidigare haft TomTom och är lite vilsen. Några frågor:
- kan man låta bli att visa ikoner för te.x matställen, tankställen osv. på kartan skymmer en del tycker jag
- kan man stänga av kamera visning och varning och i stället ha speedcam.se? Verkar bättre uppdaterad. Mellan Helsingborg och Höganäs V 111 har det varit 100 i flera år men Garmin varnade för 90 kameror.
- om jag laddar ner speedcam hastigheter och ikoner måste jag då använda poiloader till detta.
- kan jag lägga dem på minneskortet "bredvid" HBK ställplatsfiler
- kan man skapa röstvarning i stället för pling

Senast ändrad:

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Garmin 2797

Frågan om Ikonerna är löst, Youtube hade svaret.
Dock återstår frågorna om
- fartkamerorna
- poiloader
- minneskortet
- röstvarningar

F

F.d. 14324

Guest

Det verkar som det finns en samlingsfil i formatet .Gpi och om du väljer den behöver du inte använda poiloader.
Instruktionen samt filens innehåll
Själva filen hos speedcam, Poi.gpi: http://speedcam.se/public/poi.gpi

Jag har inte testat filen själv ännu, har du länken eller namnet på youtubefilmen kvar? Alla dessa ikoner med mest knivar & gafflar skulle jag med glädje kunna slippa.
Jag utgår från att du lägger speedcam bredvid Hbk och det verkar stämma bra med det jag läser den första länken.

mvh jocke

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

https://m.youtube.com/watch?v=v4bGcnIZ9tQ

Tack för allt arbete med ställplatser. I din beskrivning av nedladdning till minneskortet beskriver du hur det finns två mappar i kortet.
Garmin/Poi. Så var det inte i min enhet. Ska jag skapa de mapparna och flytta HBK filerna till Poi mappen. Det funkar som det är nu med HBK direkt på kortet.
Om jag lägger dit andra poi skall de ligga i separata mappar med fil och ikon i samma mapp.
Tack för svar

F

F.d. 14324

Guest

Det fungerar även i min 3597:a utan mappen Poi så den har jag skapat själv.
Fungerar det som du vill ser jag ingen anledning att skapa mappen poi.
Den enda fördel som jag ser i nyare garmins att skapa mappen poi är att man kan påverka ordningen som visas i listan efter man tryckt på "Vart" och "Egna poi´s" Jag kan ge ett exempel: Om man har många filer i sin Garmin och vill ha Hbk överst kan man lägga hbk i mappen garmin på internminnet och resten i mappen Poi.
Jag micklade lite med sånt förut och jag har för mig att ordningen garmin plockar upp filerna på var så här:
1. Mappen garmin i internminnet
2. Mappen garmin på mitt externa minneskort
3. Mappen poi i internminnet, jag minns inte riktigt om internminnet hade förtur mot minneskortet när det gäller mappen poi.

Att jag ofta rekommenderar er att lägga filerna i mappen poi är för att det alltid fungerar, det verkar som det endast är de senare årgångarna som kan läsa filer direkt ur mappen garmin.

Din andra fråga kräver lite mer förklaring och det är till sånt här programmet PoiLoader brukar komma in i bilden.
Om jag har fattat det rätt så kan en garmin bara läsa Gpi-filer, och vill man ha ikoner till dem så måste man baka in ikonen i samband med att Poiloader trycker in filen i gps:en.

Så här gör jag: På min hårdisk finns en mapp som heter Hbk som innehåller en gpx-fil samt en ikon, filen heter Hbk2015.gpx och ikonen heter Hbk2015.bmp (fungerar även med csv)
När jag vill bygga en fil pluggar jag in garmin mot datorn och startar PoiLoader.
I Poiloader väljer jag i vilken mapp på hårddisken programmet ska ta filerna: Hbk, där tar poiloader tag i både fil och ikon.
Poiloader vill även vet var den ska skapa den nya filen och då kan jag välja om den vill skapa filen i internminnet eller minneskortet i gps:en
Efter det kör man programmet och filen byggs från gpx och bmp från en mapp i datorn och sparas som Gpi i gps:en.

Men jag har faktiskt aldrig provat att lägga in en csv eller gpx rakt in i min garmin i någon mapp överhuvudtaget så jag kan inte säkert säga att det inte fungerar.

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Tack.
Stämmer det att om man lägger in filer med poiloader så raderas gamla poi filer? Man måste lägga dit allt på en gång även sådant dom inte behöver uppdateras. Alltså ut med allt till datorn uppdatera och så in med allt igen.

F

F.d. 14324

Guest

Det stämmer inte riktigt, man kan använda poiloader för att radera alla egna intressepunkter men då måste man sätta ett kryss i rutan för det, man får helt enkelt välja om man vill ta bort alla platser eller lägga till nya.
Det man kan göra om man är lite lat som jag är att låta poiloader skriva över den gamla filen med den nya, då varnar poiloader för att det redan finns en fil med det namnet och jag måste aktivt godkänna att den gamla filen ersätts med en ny med samma namn.
Så svaret blir: Så länge man inte aktivt väljer att ta bort alla så finns de kvar och nya filer går att lägga till utan att de gamla berörs. Vill man byta ut en gammal fil mot en ny så kan man utnyttja möjligheten att skriva över den gamla om de har samma namn.

En par saker till som kan vara bra att känna till, Det går inte att ha två filer med samma namn i samma mapp, då händer det som jag skrev om att filen skrivs över. Däremot så kan man ha filer med samma namn om det är sparade i olika mappar. Eftersom jag hade en del knas med första filen i år så brukar jag numera ha den nyaste Hbk-filen i mappen Garmin och den näst nyaste i undermappen Poi, bägge filerna visas i listan med filer i gps:en och skulle det vara nåt knas med den nya så kan jag backa till den äldre längre ner i listan. Fast vad jag vet, (peppar peppar) så är det bara just den enda filen som har krånglat.

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Tack för din hjälpsamhet. Det är roligt att få hjälp av sakkunniga till skiljnad från så kallade experter.

F

F.d. 14324

Guest

Det var så lite så. Jag ser inte mig själv som expert på det här men lite har nog fastnat under den tid jag snickrat på Hbk-filen. :)

Dessutom har jag tagit screenshots från alla steg genom Poiloader samtidigt som vi haft den här diskussionen, planen är att sätta ihop en steg för steg guide så att fler kan utnyttja fördelarna med att sätta ihop egna filer. Den blir nog klar en annan dag.

mvh jocke

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
F

F.d. 14324

Guest

Okej, nu fattar jag mer vad du vill göra.
Turboccc som har utvecklat Extrapoieditor har en del program du kanske behöver känna till: http://turboccc.wikispaces.com/Downloads

Jag hade en idé om att ordna en del talande röster till Hbk-filen tidigare och jag gjorde några experiment, jobbet verkade dock bli mig övermäktigt när jag insåg att det inte bara gick att ordna en radie för när rösten skulle börja tala, det går även att lägga till bäring så att rösten bara talar när man kommer från en viss riktning och det skulle man ju kunna utnyttja till tex rastplatser man bara kommer åt från ett håll. Det blev aldrig något av min ide men du får gärna skriva om dina erfarenheter i ämnet så kanske man kan titta på det igen. :)

mvh jocke

Toppen