• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Gardiner till långa vw T5, caravelle.

F

F.d. 24814

Guest
Kan någon vänlig själ förklara, gärna med bilder, hur ni monterat (förmodar att det är vajer i överkant och underkant) gardiner i en lång vw T5 Caravelle. Vilka mått har ni använt på gardinerna?

Jag har köpt en sån buss men ej fått hem den ännu och vill få tips på hur jag fixar gardiner på bästa sätt.

/Urban.

Storpontus

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Gardiner till långa vw T5, caravelle.

Hade en T5 Multivan en gång. Originalgardinerna satt med tryckknappar på den.

Då ju VW.n har lutande sidor vill man nog ha fäste både ovanför o under fönstren på sidan. Gardinspiral är ju ett sätt, ett annat är gardinskenor, finns för tex båtar m.m.. Köpte till mitt bygge på Bauhaus smidiga vita skenor med löpare. Jag skall bara ha en kappa i denna och sen köra en rullgardin som göms av kappan när den är upprullad. Funderar på någon fäste så rullgardinen inte fladdrar upp när den är nerdragen eller kanske några magneter som håller den på plats mot karossen.

F

F.d. 24814

Guest

mmm jo nu när du säger det så kommer jag ihåg de där trycknapparna från en Multivan jag hade. Jag använde dem aldrig. Frågan för mig nu är nog mest vart det är lämpligt att skruva in krokarna/öglorna för spiralvajern? Det är ju inte plast överallt runt stolparna utan på vissa delar är det tyg. Undrar om det finns nått "skruvbart" mtrl inunder tyget vid stolparna så man kan sätta krokarna/öglorna vart man vill?

/Urban

Storpontus

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022

Använde heller aldrig mina mulivangardiner.

Antar att du kan använda en kraftig magnet och söka var det finns plåt under plasten o skruva i. Alternativt titta i en skåpvariant utan inklädnad, d.v.s. som de kommer från fabriken (många har ju fått olika väggbeklädnader typ plyfa efteråt). Då borde du kunna se var plåten finns i bilen. Alla modeller ser ju lika ut i grunden o sen har Caravelle mer inredning.
Kanske kan du hitta bilder på nätet?

Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2025

Hej, i min gamla inredda Transporter hade jag spiralvajer, de fästes i stolparna mellan fönsterna, men det kanske inte finns stolpar i din bil. :confused:

F

F.d. 24814

Guest

Tack för tipsen. Jodå, det finns stolpar i kärran men de är delvis klädda i plast och delvis i tyg. Undrar om det räcker att skruva öglorna i plasten (fast jag vet ju inte om det är plast där öglorna ska sita). Jag vill ju att gardinerna täcker HELA fönstret och då är man nog på den del av stolpen/inredningen som är av tyg. Då blir det ju säkert att borta genom tyget och i plåten.

/Urban.

Toppen