• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gardiner förarhytt KNAUS VAN TI Plus MAN-chassi

Sövestad

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Ystad
HBK-Nr
29253
Medlemskap
2024
Vi är på väg att byta vår husbil till en 2021 KNAUS VAN TI Plus med MAN chassi 4X4. Vi skulle precis bestämma oss, när vi upptäcker att det inte finns plisségardiner (typ REMI) att tillgå, det man får är solskydd i textilmaterial för fram och sidorutor, och när jag frågar ÅF så har dom ingen aning hur man löser detta, annat än med några tygstycken som skall tryckas? fast på något sätt. Jag har ägnat ett par dagar åt att leta bilder på hur det ser ut, hur det fungerar, om man kan får tag på något typ REMI (MAN är tydligen samma chassi som MB och VW Crafter) så det borde gå, men icke sa nicke. Det måste finnas någon snäll själ på detta forum som kan visa mig vad det är man får, jag kan ju inte vara den första som köper den här bilmodellen, Ännu bättre om någon som har en sådan här berättar hur man har löst det med REMI eller motsvarande. Känns galet att köpa något för miljonen och så skall man stå och fibbla med tygstycken!!!
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Vi är på väg att byta vår husbil till en 2021 KNAUS VAN TI Plus med MAN chassi 4X4. Vi skulle precis bestämma oss, när vi upptäcker att det inte finns plisségardiner (typ REMI) att tillgå, det man får är solskydd i textilmaterial för fram och sidorutor, och när jag frågar ÅF så har dom ingen aning hur man löser detta, annat än med några tygstycken som skall tryckas? fast på något sätt. Jag har ägnat ett par dagar åt att leta bilder på hur det ser ut, hur det fungerar, om man kan får tag på något typ REMI (MAN är tydligen samma chassi som MB och VW Crafter) så det borde gå, men icke sa nicke. Det måste finnas någon snäll själ på detta forum som kan visa mig vad det är man får, jag kan ju inte vara den första som köper den här bilmodellen, Ännu bättre om någon som har en sådan här berättar hur man har löst det med REMI eller motsvarande. Känns galet att köpa något för miljonen och så skall man stå och fibbla med tygstycken!!!
Kan ju tycka att det ligger i ÅF intresse att visa sina kunder hur produkterna man säljer fungerar! Men jag vet vad du menar för jag råkade ut för nått liknande när jag köpte min Knaus och ÅF såg lika frågande på mig när jag ställde en funktionsfråga, och tyvärr så verkar det inte finnas kvar någon yrkesstolthet hos många säljare idag! I mitt fall så löste jag det med att ringa importören Bergholm i Kristinehamn, och som gav mig den bästa hjälpen man kan få, mycket trevlig och hjälpsam personal där....
 

roker

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Gävle
HBK-Nr
25903
Medlemskap
2024
Hej. vi har ochså beställt en likadan bil. har biltemas utvändiga vintertäcke, tänkte prova om det passar,
även tittar vi på thermotäcken på metervara, kan kanske tillverka själv och trä i skenan i stället för mörkläggningstyget som följer med bilen,
vi har sett en ww crafter med insynsskyddet och det är bara ett tunt tygstycke.
vi kan väl hjälpas åt om vi hittar en bra lösning. mvh. Rolf Lind Gävle
 

Sövestad

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Ystad
HBK-Nr
29253
Medlemskap
2024
Jag lovar Rolf, om jag hittar en lösning så delar jag den direkt. Det är ju helt galet att KNAUS inte har ställt krav på detta när man gick in i chassisamarbete med KNAUS, det måste vara många i hela Europa som vill ha en REMI lösning eller liknande ...

@ Ingrid och Pålle, tro mig att jag har pratat med Bergholms också och dom har heller inget svar, det känns som att man pratar inte om det helt enkelt ... och om man inte gör det så verkar inte problemet existera
 

roker

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Gävle
HBK-Nr
25903
Medlemskap
2024
Hej igen, I den ww crafter Knaus plåtis som var till salu hos husvagnscenter i Valbo, där jag för övrigt beställt vår bil,
i den bilen satt monterat en på var sida mörkläggningsgardiner just vid säkerhetsbältena, bara att dra för, skena i taket. verkar minst lika enkelt som att fippla med remis, enligt mig alltså.
om det är likadan konstruktion på MAN TI, kan man fråga säljare på husbilslandet eller den uppe i Luleå.
mvh. Rolf.
 

Sövestad

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Ystad
HBK-Nr
29253
Medlemskap
2024
Remi har nåt för MAN kanske passar.
Stort tack att du hittade detta, den ligger inte i deras katalog så ingen jag har pratat med, inte ens KAMA kunde få fram något.
 

Sövestad

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Ystad
HBK-Nr
29253
Medlemskap
2024
Kan ju tycka att det ligger i ÅF intresse att visa sina kunder hur produkterna man säljer fungerar! Men jag vet vad du menar för jag råkade ut för nått liknande när jag köpte min Knaus och ÅF såg lika frågande på mig när jag ställde en funktionsfråga, och tyvärr så verkar det inte finnas kvar någon yrkesstolthet hos många säljare idag! I mitt fall så löste jag det med att ringa importören Bergholm i Kristinehamn, och som gav mig den bästa hjälpen man kan få, mycket trevlig och hjälpsam personal där....
Hej. vi har ochså beställt en likadan bil. har biltemas utvändiga vintertäcke, tänkte prova om det passar,
även tittar vi på thermotäcken på metervara, kan kanske tillverka själv och trä i skenan i stället för mörkläggningstyget som följer med bilen,
vi har sett en ww crafter med insynsskyddet och det är bara ett tunt tygstycke.
vi kan väl hjälpas åt om vi hittar en bra lösning. mvh. Rolf Lind Gävle
Hej. Goda nyheter, Det finns REMI plisségardiner till hytten för MAN TGE, jag fick ett tips igårkväll, följde upp detta med ÅF och Borgholm och nu på eftermiddagen bekräftar man att det är löst. Man vet inte om KNAUS kommer hinna att fabriksmontera innan leverans till Sverige, om inte kommer det ske hos respektive åf, dock verkar tillgången vara begränsad men vi har fått vår bekräftad, så se till att ligga på er åf.
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Hej. Goda nyheter, Det finns REMI plisségardiner till hytten för MAN TGE, jag fick ett tips igårkväll, följde upp detta med ÅF och Borgholm och nu på eftermiddagen bekräftar man att det är löst. Man vet inte om KNAUS kommer hinna att fabriksmontera innan leverans till Sverige, om inte kommer det ske hos respektive åf, dock verkar tillgången vara begränsad men vi har fått vår bekräftad, så se till att ligga på er åf.
Gott att det löste sig till slut, och att Bergholms hjälper till med en lösning som du känner dig nöjd med :)

Blev först lite förvånad över att du inte fick någon hjälp alls, för dom gångerna jag haft med Bergholms att göra, så har dom verkligen ansträngt sig det där lilla extra för att hitta en lösning på mina problem!
 

roker

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Gävle
HBK-Nr
25903
Medlemskap
2024
Hej. och tack alla som är duktiga att hitta lösningar som redan finns, själv kom jag inte på iden att det kunde finnas Remi till MAN.
har Du fått någon prisuppgift vad det kommer att kosta, vidare tycker jag det är konstigt om de inte hinner montera Remis när man har beställt andra tillbehör till bilen, hoppas de hinner montera mina extratillbehör.
mvh. Rolf
 
Toppen