• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Rvmasters.se måttsyr insynsskydd till din bil. Kika på deras hemsida så ser du hur det fungerar. Jag räknar med att beställa detta till vår bil.
Edit: Det gick lite fort i morse när jag svarade då jag nu ser att mitt tips redan fanns tidigt i tråden.
 
Senast ändrad:

Obligatorisk

HBK Intresserad
Inlägg
5
Kommun
Lilla Edet
Har en XLI med orginal plisse i frontruta som går att dra nerifrån och upp eller uppifrån och ner. Kolla med Dethleffs. Detta funkar rätt ok men vi monterade även en screengardin med motor och fjärrkontroll.
 

Aaberg57

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Norge
HBK-Nr
20178
Medlemskap
2025
Hei Obligatorisk
Jag har informerat min återförsäljare om att det finns en original plisse för XLI-vindrutan som du beskriver.
Han ber om ett chassinummer på bilen så att han kan ta det vidare med fabriken,och eventuellt beställa en till våran bil. Tack om du kunde informera.
 
Ö

örjan o irene

Guest
Vi hade en Dethleffs 6501- I -05 med en sådan insynsgardin monterad på insidan av framrutan som var monterad från fabrik. Så närmaste återförsäljare borde väl kunna ge råd?
 

annette.bengt

HBK Medlem
Inlägg
225
Kommun
Svedala
HBK-Nr
8123
Medlemskap
2024
Sorry missförstod dig tydligen
menar du en som går nerifrån och halvvägs upp eller en som täcker hela rutan?
den som täcker rutan är standard så den borde du ha tror ej att det går att få till den andra
modellen, har kollat på flera lösningar men inget som fungerar
/ Bengt
 

Aaberg57

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Norge
HBK-Nr
20178
Medlemskap
2025
Vi hade en Dethleffs 6501- I -05 med en sådan insynsgardin monterad på insidan av framrutan som var monterad från fabrik. Så närmaste återförsäljare borde väl kunna ge råd?

Ja, återförsäljaren har kontaktat fabriken och skickat bilden som obligatorisk postade.
Men fabriken säger att de måste ha ett cassisnummer før att hitta.
Det är konstigt, men representanten på fabriken som återförsäljaren har kontakt med säger att han inte vet att detta är något som Dethleffs erbjuder, men han skulle undersöka vidare om han fick ett cassisnummer
 
S

Sören-6830

Guest
Behöver det vara så komplicerat? Räcker det inte med att de får breddmåttet (vår är 160 cm)?
 

Aaberg57

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Norge
HBK-Nr
20178
Medlemskap
2025
Tack så mycket Obligatoriskt, nu har återförsäljaren både bilden och chassisnummret.
Då ska vi se om Dethleffsfabriken finner ut av det.
Jag trodde att tyskarna hade mer ordning och reda än den representant som kontaktas av återförsäljaren uppenbarligen hade.
 

willow

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Norge
HBK-Nr
14407
Medlemskap
2024
På vår Eura Mobil 2017 har vi denne plissegardinen som vist på bildene.
Er tilvalg som ekstrautstyr fra fabrikk, ca.11500 NOK.
Manøvreres elektrisk ved hjelp av to 12V-motorer som sitter skjult i overkant av frontruten.
Kan kjøres ned/opp via to sett med brytere, ett montert over bodeldøren (motor ikke i gang), og ett til venstre for rattet. (kun når motor er i gang).
Plissegardinen kan plasseres hvor som helst fra topp til bunn, med enten minimal eller maksimal tildekning av frontruten.
Prøvde også å ta noen bilder av mekanismen. Kanskje etiketten på motoren kan gi noen ledetråder til produsenten av plissegardinen.
Bildene er av tilsvarende bobil.

IMG_6015.JPG
IMG_6016.JPG
IMG_6013.JPG
IMG_6014.JPG
IMG_6009.JPG
IMG_6022.JPG
IMG_6019.JPG
IMG_6023.JPG
 
J

Jarn

Guest
Jag har sett nån bil med en utdragbar/ expanderbar duschstång mellan vindrutans stolpar med gardin i önskad tjocklek. sätts på önskad höjd över instrumentbrädan.
ex.
Duschdraperistång krom - CLAS OHLSON | Clas Ohlson

Ett stort tack för tipset. Nu har jag för 99:- stång och 49:- gardin, fått precis det jag efterlyste. Ett bra insynsskydd som ger ljus inne i bilen och vi kan ändå se braGard.jpg utåt. Det kan man ju enkelt styra genom kvaliteten på gardinen.
 

Aaberg57

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Norge
HBK-Nr
20178
Medlemskap
2025
Dethleff-fabriken har nu upptäckt att de kan leverera en gardin som passar vår bil, inte dårligt.
Vi har fått et erbjudande från återförsäljaren på cirka 15 000 kr ferdigt monterat.
Inte direkt billigt, men vi har beställt.
Tack till alla som bidragit så att Dethleff-fabriken har hittat bland sina tillbehör, och att vi får vår innsyns gardin.
Trevligt med ett genuint forum där människor vill hjälpa varandra!
 
Toppen