• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Garanti vid reparation

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Ska jag själv behöva stå för garantireparationen om verkstaden inte kan avlägsna problemet innan garantitiden går ut?

Köpte en ny (FIAT) husbil med 2 års garanti 1 juli 2010.

Det här felet har jag nämnt i Husbilsdoktorn. Men nu gäller frågan själva garantitiden.
Felet beskriver jag nedan för den intresserade.

  • Min garanti går ut 1 juli 2012, nästa år alltså.
  • Verkstaden har bytt ut en del (EGR-ventilen) vilket minskat problemet men inte helt. Jag har märkt felet, i lindrigare form, efter reparationen.
  • På verkstaden kan de inte upptäcka något kvarvarande fel.
  • Felet är mycket svårt att få fram utan att ta bilen till en rejäl höjd över havet. Så jag kommer inte med säkerhet att se om problemet är kvar innan jag tar bilen till över 400 m.ö.h.
  • Jag ställer in bilen för vinter nu och ämnar inte åka utomlands fören tidigast i juli 2012, precis efter att garantitiden gått ut.
  • Verkstaden hävdar att man inte kan få någon form av förlängd garanti från FIAT för det aktuella felet som de inte helt lyckats avhjälpa.
  • Verkstaden hävdar att det är ett års garanti på den reservdel (EGR-ventilen) de bytt ut.
  • Verkstaden hävdar även att det inte är någon förlängd garanti på andra felaktiga delar som inte bytts ut även om de skulle vara så att dessa delar förorsakar problemet med min bil.
Så vad har jag för rättigheter här?
Känns lite tråkigt att behöva ta ut semester och åka ensam någonstans i en vecka för att testa det hela innan garantitiden går ut. Sedan är jag ju ändå inte säker på att nästa reparation lyckats utan att åka ytterligare minst en gång.
Om jag, som nu, upptäckt ett fel under garantitiden och felet kvarstår efter reparation. Har jag då inte rätt att kräva reparation om och om igen tills dess att felet avhjälpts.
Bör jag registrera det här felet på något vis? Jag fick inga papper efter första reparationen, så något bevis på att det varit ett problem har jag ju inte.
Verkar som jag fått ett måndagsexemplar.

-----------FELBESKRIVNING-----------------
Sommaren 2010 åkte vi till Trollstigen i Norge och runt lite i Danmark. Vid ett enstaka tillfälle vid foten av Trollstigen ville inte bilen gå rent då vi startade den på morgonen. Den rök en del från avgasröret och svarade inte tillräckligt på gasenför att kunna köras iväg med.
Ett enstaka problem som inte dök upp mer under år 2010.

Sommaren 2011 åkte vi 11 dagar i Tyskland. Vid flera tillfällen ville inte bilen gå rent då vi startade den på mornarna. Den rök kraftigt och ett ljud som från en slamrande plåtspjäll hördes från motorn (passagerarsidan). Bilen svarade inte alls på gasen. Först efter ca 15 minuter började bilen plötsligt gå normalt.
Lite pinsamt bland andra husbilar då det fick dra för fönster och stänga dörrar då bilen rök så kraftigt.

Vi noterade att vid alla tillfällen som vi hade problem så var vi på högre höjd, kanske 400 m.ö.h. och uppåt. Det är den enda gemensama nämnaren förutom att det enbart skedde på morgonen då vi startade första gången, oavsett om det var kl 8 eller 10.
Felet uppstod aldrig efter att vi t.ex. stannat till en längre tid under dagen och sedan startat för att åka vidare.

I Tyskland kontaktade vi en FIAT-verkstad som låg precis intill en ställplats där vi stannat över natten. De noterade att EGR-ventilen var felaktig. De drog loss en gummislang och täpte till den med en skruv. Därefter gick den som den skulle tills vi kom hem och lämnade in den på en verkstad.

På verkstaden bytte de ut EGR-ventilen. Då jag hämtade bilen fick jag besked av två olika personer på verkstaden att: "inga fel indikerats för EGR-ventilen i deras testutrustning" samt att "flera fel indikerats för EGR-ventilen i deras testutrustning.
Hur som helst, en var i alla fall bytt.

Vecka därefter körde jag bilen dagligen 2x5mil till jobbet och det var regn hela veckan. Bilen startade perfekt utom ett tillfälle då den inte svarade på gas vid första pedaltrycket. Men då jag återigen rörde vid gasen så gick den. Alltså ett minimalt problem som pågick i mindre än 5 sekunder.

Veckan därefter åkte vi över helgen till Laxå och Laxsjöarna. Där stod vi över natten. Vid lunchtid dagen därpå skulle vi flytta bilen för att släppa fram en annan husbil. Då jag startade bilen så svarade den inte alls på gasen. Bilen gick fint på tomgång och rök ingenting. Men det tog mellan 3 och 5 minuter innan den reagerade på att jag rörde gaspedalen. Så innan dess kunde jag inte flytta på bilen.

Har nu åter lämnat in bilen på samma verkstad. De har nu under två veckor inte hittat något problem att åtgärda.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Garanti vid reparation

Enlig konsumentköplagen har verkstaden 3 försök att laga ett och samma fel.
Lyckas de inte är säljaren skyldig att återköpa bilen, med avdrag för körd sträcka.
Prisavdrag kan också bli aktuellt om man vill behålla bilen.
Jag har sysslat med garantier mm på bilar, och har man svårfunna fel kan man utöka garantin för just det felet om man är seriös.
Jag tycker du skall tala med generalagenten för Fiat, verkstaden kan inte utöka garantin.
Begär skriftligt om ni kommer överens.
Good Luck!
//W
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Garanti vid reparation

Det sitter inte en sådan "mojäng" (kommer inte ihåg namnet på den ) men den styr bränsleblandningen ihop med luftmängsmätaren då man kör på hög höjd , jag har en sådan på min personbil .
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Garanti vid reparation

Enlig konsumentköplagen har verkstaden 3 försök att laga ett och samma fel.
Lyckas de inte är säljaren skyldig att återköpa bilen, med avdrag för körd sträcka.
//W

Hur fungerar det då bilfirman har en verkstad som endast servar husbilsdelen? Det är ju en annan vekrstad jag varit hos.

Men jag ska försöka få något skriftligt till stånd.

Gällande generalagenten, var det inte en hel del skriverier om att FIATs generalagentur upphörde i våras? Vem är generalagent nu?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Garanti vid reparation

Äldre bilar hadeluftmängdmätare och då behövdes en trycksensor som mäter atmosfärstrycket.
Numera används uteslutande luftmassmätare som mäter den insugna luftens massa, och då behövs inte atmosfärtryckgivare.
Luftmassmätare är av varmtråds- eller varmfilmstyp där styrenheten skickar en ström som värmer upp en tråd eller tunnfilm sedan mäts den insugna luftens kyleffekt som påverkas av mängden luft, luftens temperatur och densitet.
//W
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Garanti vid reparation

Nu har jag kollat med FIAT gällande garantin.
De säger...
Om en verkstad utför en garantireparation för ett och samma fel X gånger innan garantin går ut. Och de misslyckas hela tiden att eliminera felet.
Då gäller ingen garant efter garantitidens utgång.

Som jag ser det skulle en verkstad som inte bryr sig om sitt rykta kunna skita i att göra något åt ett del till dess att garantin gått ut. Sedan får kunden betala sin dyra reparation.
Fast något sådant händer ju troligen sällan eller aldrig.

I mitt lilla fall råkar jag i alla fall ut för väldigt höga kostnader för att åka och testa om felet är avhjälpt. Det kräver semester någon vecka varje gång samt Diesel för ett par hundra mil.

Att lämna tillbaks en bil efter två år (nästa år om delet är kvar) skulle inte vara någon bra idé det heller. Man förlorar troligen ett par hundra tusen mot nypriset.

Det här käns inte bra. Jag skulle villja ha någon att sparka på.
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Garanti vid reparation

Jag flyttade bilen till en ny verkstad. De visste direkt vad det var för fel och testade snabbt för att bekräfta sina misstankar.

Nu minns jag inte vad de sa att delen hette. Men det var nog gasspjället eller avgasspjället.

Så med lite tur är bilen ok inför nästa husbilsäsong på högre höjder. :D
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Garanti vid reparation

I mitt lilla fall råkar jag i alla fall ut för väldigt höga kostnader för att åka och testa om felet är avhjälpt. Det kräver semester någon vecka varje gång samt Diesel för ett par hundra mil.

Att lämna tillbaks en bil efter två år (nästa år om delet är kvar) skulle inte vara någon bra idé det heller. Man förlorar troligen ett par hundra tusen mot nypriset.

Det här käns inte bra. Jag skulle villja ha någon att sparka på.

Konsumentköplagen säger att om det är fel på en vara eller tjänst så den behöver reklameras eller repareas har man rätt till reseersättning och i vissa fall även ersättning för utlägg och förlorad arbetsförtjänst.
//W
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Garanti vid reparation

I oktober 2011 byttes lite delar. Därefter hann jag inte testa den innan våren 2012.
Den gick bra upp till sälen och runt där i krokarna.
I Juli 2012 åkte vi runt på Öland och i Skåne. Då började felet återigen komma smygande.

Nu har bilverkstaden återigen tittat på felet efter garantitidens utgång. Men vi fick det på garanti i alla fall.

En styrventil till EGR-ventilen läckte.
Hoppas det är slut på denna följetong nu.
 
F

F.d. 8933

Guest
Sv: Garanti vid reparation

Hej
Du har samma problem som jag haft sedan 2007 med EGR Styrventil och lambdasond , fick det fixat efter 3år och mer än 10 verkstads besök, men nu åter kommer problemet igen på 6e året..
känns som det blir inte en Fiat igen ,,,
hittar inga som har problem med MB eller Ford...
 
K

Kimobo

Guest
Sv: Garanti vid reparation

Hade samma problem senaste vår med min Fiat Adria 2.3 JTD 2011. Var det fuktig luft på morgonen eller hade regnat under natten så måste den först gå på tomgång 5-10 minuter innan den tog varv när man startade motorn på morgonen. Förde bilen till den lokala verkstaden där vi vred lite lite på stiften till spridarna, stänkte kontaktspray i kontakterna och sen har den startat perfekt. Det har regnat hela veckan här men den startar och tar varv genast.
Leif
 
Toppen