• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Garanti vid köp

runer

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
29526
Medlemskap
2021
Jag har kollat på en del äldre bilar. Har noterat att garantitiden varierar kraftigt. En månads garanti på en nyservad husbil från 2001 är inte det i snålaste laget. Finns det regler om detta?
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Garantier i all ära . 19 års gammal bil. Du får o ska kolla själv när du köper begagnad, mycke är dolt som man får kolla själv, hör även med föregående ägare brukar jag göra . Provkör också efter du kollat . Är du inte själv kunnig så ta en eller flera med, bra med fler ögon och öron.. Och givetvis
gör en kontrollbesiktning när du köper , eller slutet av garanti perioden för dem ska ju kunna det. Och fel blir det alltid gammalt som nytt mer eller mindre.
Lycka till med bilköpet.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ibland lider man med dom bilhandlare som måste lämna garantier på gamla lik. Speciellt då husbilar som innehåller så många komponenter som kan fela och så mycket som kan ligga dolt.
Det brukar å andra sidan även synas på priset som ibland kan vara på såna höjder så man tappar andan:oops:
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.132
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Det är som lenmar skriver ovan, 6 månader om man köper av firma.
Viktigt är att få VDN-deklarationen vid köpet.
Det ska stå på den om något inte funkar som det ska göra.
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Det varierar tydligen kraftigt. Fick tre mån på bil och sex mån på bodel hos en annan firma, även då på en 2001:a
Se det får inte firman göra konsumentköplagen är icke dispositiv vilket innebär att ingen del av lagen får försämras. Så det är generöst att ge 12 mån garanti. Vad som är viktigt är att tyda vad garantin innebär. Lennart
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Se det får inte firman göra konsumentköplagen är icke dispositiv vilket innebär att ingen del av lagen får försämras. Så det är generöst att ge 12 mån garanti. Vad som är viktigt är att tyda vad garantin innebär. Lennart

Garanti är ett frivilligt åtagande från säljarens sida, och har inte något med Konsumentköplagen att göra.

Det är garantgivaren som bestämmer villkoren.

Pålle
 
Toppen