• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Garagegolv lutar fel

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025
Det finns ju många duktiga och kreativa medlemmar här så jag ställer frågan.

I mitt garage så lutar golvet lite hit och dit. Jag får vattensamlingar längs väggen framför bilarna samt i pölar mitt på golvet varav den största vattensamlingen hamnar precis innanför porten.

Jag funderade på att göra något med flytspackel. Men då jag tog ut en yrkesman sa han att det skulle gå på runt 40000kr, vilket var lite i mesta laget för min del.
Har funderat på att limma en gummilist på golvet runt bilarna för att hindra vattnet att rinna fram till väggen. Men man får ju ändå en sjö som måste tömmas. Alternativt ljuta en låg vall (ca 3cm) med betong runt bilarna.

Är det någon som har lite idéer att dela med sig här?
Kan man lägga flytspackel själv? Hur ordnar man i så fall ett fall ut genom porten?
Ska man bila upp golvet och gjuta om?

Golvytan som måste justeras uppskattar jag till ca 50kvm varav 25-30 är under bilarna.

Garaget är stort nog för 4 bilar men 1/4 består av två förråd som inte berörs av vattenproblemet. Sedan är 1/4 uppdtällningsplats för cyklar, gräsklippare mm i samma del som bilarna står. Slutligen är der 2/4 som är plats för 2 bilar.
Innanför porten finns en golvbrunn som inte fungerar. Förra ägaren som byggde garaget lät installera en golvbrunn som leder ut vattnet under gräsmattan. Men på vintern då det blir en del smältvatten från bilarna så tar inte gräsmattan åt sig vattnet och brunnen blir full.

F

F.d. 30199

Guest
Sv: Garagegolv lutar fel

50 kv är lite mycket om man ska flyta själv ! Ska du ha en cm i snitt så går det åt ca 850 kg flytspackel ! Det hinner stelna om du försöker själv . Men några vänner som hjälper till så kan de gå ! Och kostnaden kan bli mycket högre än 4000 kr du får se det som en start ' Niclas o Maria

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Jag köpte 6 m dörrmatta på rulle, 800:-. Delade den på längden och fick två långa "hjulspår" á 50 cm. Inget vatten längs garageväggarna längre. Sopar ut vattnet mellan mattorna vid behov.

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

4000 låter rätt billigt.

Har läst lite om flytspackel och det bör tydligen vara 3 personer om man ska hinna med det hela. Antar att man bör lägga allt i en följd och att det bränner rätt fort.

Funderat lite på klinkers också. Vet inte om det skulle bli billigare. Inte heller är jag säker på om man här skulle kunna lägga det i etapper.

Oavsett flytspackel eller klinkers så antar jag att lutningen på fallet bör vara densamma?
Vilken vinkel är lämplig?

Nedan bilder visar ungeför hur garaget är använt.
Det finns en liten brunn som inte fungerar. Den tänkte jag täppa till och låta allt smältvatten rinna ut genom porten. (Bara inte porten fryser fast)

Frågan är om man engart ska lägga fall där bilarna står och låta resten av garaget ha samma golvnivå som idag. Det blir visserligen en kant att snubbla på runt bilarna, men det går åt mindre material.
Eller om man höja upp golvet runtom så det blir plant.
Ett annat alternativ är som på den sista bilden att man lägger fall i hela garaget.

Om man i innerdelen av garaget lyfter golvet med x cm så kan man väl inte låta det luta ned till tjockleken 0 (noll) mm vid porten? Vad är minsta tjockleken man kan gå till?

garage.jpg

garage_1.jpg

garage_2.jpg

Anne & Klas

HBK Medlem
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2025

Hej
Hyr en betongslip och slipa fall mot brunnen.
Töm brunnen med en våtdammsugare och till våren fixar du infiltrationen i trädgården. Det är helt troligt att dörren fryser fast om du försöker leda ut vattnet under den
Mvh. Klas

Senast ändrad:
F

F.d. 58618

Guest

Skulle detta kunna vara en metod för att hålla vattnet på plats

Spårfräs 230V/40mm

Dammfri spårfräsning i betong och tegel för el-, vatten- och andra mindre rör. Hög arbetskomfort och säkerhet, utformad för såval höger- som vänsterhänta. Enkel inställning av skärdjup och skärbredd ger säker och precis skärning. Spindellåsning.

Grundmaterial: Betong, Murverk
Varvtal (obelastad): 7500 v/min
Max snittdjup: 40 mm
Max snittbredd: 46 mm
Vikt: 6.9 kg

140,00/dag

Max&Kerstin

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
160
Medlemskap
2025

Eftersom det är bilarna som drar in snö som smälter till vatten som rinner omkring så skulle jag lägga en enkel ram av t ex 2 x 2 tums läkt vid sidan om och framför bilarna.
Skaffa en pressenning som täcker ytan över ramen då kan inte smältvattnet rinna ut - omkring i garaget. För att leda ut vatten som samlats i pressenningen lyft i ett hörn i taget så rinner det ut utanför. Sand och annat skräp blir också enkelt att borsta av.
Detta arrangemang behövs väl egentligen bara under vintersäsongen.

Lycka till!

lars o margareta

FD HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

Eftersom det är bilarna som drar in snö som smälter till vatten som rinner omkring så skulle jag lägga en enkel ram av t ex 2 x 2 tums läkt vid sidan om och framför bilarna.
Skaffa en pressenning som täcker ytan över ramen då kan inte smältvattnet rinna ut - omkring i garaget. För att leda ut vatten som samlats i pressenningen lyft i ett hörn i taget så rinner det ut utanför. Sand och annat skräp blir också enkelt att borsta av.

Lycka till!
Bra ide den ska jag knycka ,

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

Jag köpte 6 m dörrmatta på rulle, 800:-. Delade den på längden och fick två långa "hjulspår" á 50 cm. Inget vatten längs garageväggarna längre. Sopar ut vattnet mellan mattorna vid behov.

Hej, såg bilden och förstår vad du menar. Men det rasar ju snö även från bilfronten och det vattnet skulle hos mig rinna fram till väggen. Sedan är det ju snön i hjulhusen som ofta kommer i klumpar. Dessa skulle ju då de smälter även rinna utanför mattorna.

Men idéen är inte helt dum för min del heller. Skulle bara behöva limma fast en ram av matta runt bilarna så håller jag vattnet i mitten.

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

Lycka till!

Den idén har jag funderat på. Tror att en presenning inte håller så länge pga dubb och eventuella stenar i däckmönstret. Men som ett provisorium så kan det fungera under kanske en vinter.

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

Hej
Hyr en betongslip och slipa fall mot brunnen.
Töm brunnen med en våtdammsugare och till våren fixar du infiltrationen i trädgården. Det är helt troligt att dörren fryser fast om du försöker leda ut vattnet under den
Mvh. Klas

Det borde givetvis göras.
Vi har ju inte kommunalt dagvattenavlopp. Så våra stuprännor leder vattnet till en dold brunn på gården. Däremot tror jag att han som byggde garaget en gång inte ledda vattnet till den brunnen utan bara lät röret sluta under gräsmattan.

Ska kanske ta och leta reda på var det röret kommer ut vid garaget och hur långt det är. Kanske man kan leda det till brunnen (om det är lagligt).

Betongslip kanske är det billigaste alternativet.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jag hade kollat var på golvet som det börjar rinna ivär och där hade jag lagt en markering och är det då ex . 2 meter till väggen så hade jag tagit en sådan skumgummiremsa som är tejpbar och flytspacklat upp ytterdelen .
Sedan när det var klart så hade jag dragit fallet ner mot brunnarna .
Mitt garage är ju iofs bara på 36 kvm men när vi gjöt det golvet så lade vi upp reglar som lutafe lite som vi drog av emot .

Här kostar 25kg 179kr Flytspackel - BYGGmax

Skall du då ha 1 cm tjock i snitt så räcker det då till 1,43m2 .

Min tanke i inlägget ovan var ju inte att flytspackla upp även det som var bra men iofs då blir denna kostnaden 6300:- om du skall ha en snitt tjocklek på 1 cm .

A.Borg

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2025

Hej! Mycket olika förslag om flytspackel.Ska du lägga det så måste lutningen vara
10 mm/lpm.Detta är inget färdigt golv,absolut inte med Byggmax flyt.Du måste lägga något uppepå tex klinker.Hornbach säljer flyt för 117:-/20 kg men du kan lika gärna köpa en pall på 48 säck och betalar då 113:-/säck.
Vatten rinner inte av sig självt om du har för dålig lutning,måste du ändå raka ut det.
Anders.B

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

Hej! Mycket olika förslag om flytspackel.Ska du lägga det så måste lutningen vara
10 mm/lpm.
Anders.B

Ok. Har mätt garaget nu. Tidigare uppgift jag angav var en uppskattning.
Garaget BxL: 770x590 (cm)
Bilarnas uppställningsyta som kräver fall är BxL: ca 400x500
Om man tänker lutning 1cm/m så måste golver runt uppställningsytan bli ca 5cm högre.
Fordonsytan blir 4x5=20kvm
Övrig yta blir 7,7x5,9-20=25,5kvm

Volymen flytspackel som krävs blir 25,5x0,05+20x0,05/2=1,8 kbm :wideeyed:

Hur mycket räcker 48 säckar till?
I vilket fall kostar en pall med 48 säckar i alla fall 48x113=5424Kr. Inte så farligt, men så ska ju något ytskickt till. Billig klinkers a 50kr/kvm gör väl ca 2500kr ytterligare. Sedan tillkommer fogmassa och fästmassa som jag inte vet vad det går på.
Totalpriset kan nog bli överkommligt om man gör det själv.

Men jag är orolig för att lägga flytspackel med lutning alldeles ensam. Svårt att börja om om det kör ihop sig.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Om jag skulle flyta med fall som du tänker så skulle jag stänga av ytan där bilarna ska stå och flyta övrig yta plan. Sedan blir det lokalfall där bilarna står mot brunnen. Mycket lättare med fall på liten yta än över hela ytan. Du kan då så med en lång raka och bearbeta spacklet o dra det uppåt tills du blir nöjd.

Kanske även fundera på golvväme för torkningens skull.

A.Borg

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2025

Hej igen!
En säck täcker 11 mm/kvm.Skall du köra bil på klinker behöver du upp till 9mm tjocklek.Det säljs granitkeramik för 119 kr /kvm på Hornbach men även på Bauhaus.
Anders.B
PS Du kan räkna med fix fog och primer ca 45:-/kvm.DS

Toppen