• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Gammal Hymerrenovering.....

F

F.d. 55534

Guest
Hej vänner , plockat med mig några sorgebarn från vår gamla Hymer från -88.
Största bekymret är "solluckan" som spruckit , gissningsvis för att plasten degenererat genom åren.....
Tror ni att det går att få tag i nåt friskare som passar och i så fall hur och var....?

F

F.d. 55534

Guest
Sv: Gammal Hymerrenovering.....

Tyvärr , yttermåtten är 118 ggr 74 cm......

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Ojjj, den luken var Hymer spesial og i bruk frem til langt ut på 90 tallet. Mulig du kan benytte en av de større Heiki lukene, disse brukes på nyere Hymer i samme posisjon - fordelen er at med en Heiki så får du isolasjon ikke bare vintersokken til å sette under den store enlags plastluken.

Om målene på åpningen ikke passer med Heiki, eller du helst vil at bilen skal være orginal - prøv om Hymer kan levere ny topp (det er 14-15 år siden jeg byttet en slik topp selv).

Heiki i manuell billigutgave kan være et alternativ, selv om du muligens må gjøre endel endringer i taket på bilen. om hullet trengs å utvides litt så legg inn ny treramme i stedet for den som er der og tilpass platene til dette. Mindre hull er noe mer pussel - ny treramme og ekstra plate som hellimes på taket med Sikaflex eller tilsvarende montasjelim, undersiden snygges til med en dekorramme av eget fabrikat :D

Dometic Heiki 1, 2, 3 og 4 har alle et innbyggings mått på 960x655 mm, men yttermålet på luken på taket varierer mellom de totalt 5 modellene. Heiki 2 er den billigste, men og den med minst yttermål på taket. My-Caravanning by Dometic GROUP - Komfort » Produkte » Fenster / Dachfenster » Dometic-Heki-2

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, om du tar kontakt med Hymercenter i Örebro och deras reservdelar så skall de hitta luckan som reservdel. Du måste prata med rätt kille som hittar i listorna, för om de bara går på reservdel, bilnummer och årsmodell på äldre bilar så blir det lite svårt. Det finns nya rutor både vita och genomskinliga att få tag på hos Hymer i Tyskland, och jag tror att svenska priset i Örebro var ca. 2.800:- (jag frågade i somras)
För övrigt så finns nästan allt i reservdelsväg fortfarande att få tag i till gamla Hymers så för det mesta är det bara att beställa, betala och se glad ut om man behöver något. Men kanske mycket bättre det, än att det inte går att få tag på delar alls, som med en del andra äldre fabrikat.
Men annars kan en ny Heki lucka som Knut skriver om vara ett alternativ, om du vill byta ut hela komplett med innerram och allt.

Lycka till. JANKRO.

Senast ändrad:
F

F.d. 55534

Guest

Hej Jankro, här kommer några bilder....

Bilagor

• 12.JPG
    12.JPG
    1,3 MB · Visningar: 16
  • 13.JPG
    13.JPG
    1,2 MB · Visningar: 15
F

F.d. 53078

Guest

Den ser ut som min lucka jag had på min buss.

Jag tillverkade en ny av plexiglas, snabbt enkelt och billigt.
Det ser ut som att du har en fin verkstad så det skall väl inte vara några problem för dig.

Senast redigerad av en moderator:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej Kavaten, ja det är nog även på din -88 samma ruta till takluckan som i lite nyare och faktiskt så ser rutan ut likadant även i helt nya Hymers fortfarande. Jag vet inte om måtten på de nya är lika men jag tror faktiskt det.
Det finns också en sats för montering inne som innehåller ramskenor samt både myggnät och mörkläggningsgardin om man vill komplettera ytterligare.
Men om man skall handla så mycket kanske det blir enklare att montera en komplett Heki lucka som innehåller allt från början. De flottaste varianterna blir rätt dyra tyvärr.
Här har du en med elektrisk öppning, fjärrkontroll och helt komplett. Men som sagt priset.........

Tacklucka Dometic SEITZ Heki 4plus | Takluckor - Teknik | Campi

Men den finns helt manuell till lägre pris också.

Taklucka Domteic SEITZ Heki 2 de Luxe | Takluckor - Teknik | Ca

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:
F

F.d. 15730

Guest

Hej
Har en likadan hymer 555 S -88 den hade en dålig taklucka också, fick tag i en ny på Hymer center i Örebro
Lycka till

Oreteg

M

Maggtomp

Guest

Vår lucka har också spruckit och vi behöver en ny, som den på bilden ovan.
Nån som har nån till övers bättre begagnad händelsevis?

Oreteg:
  • Vad kostade den hos Hymer center?
  • Fanns den på lager?
  • Hur snabbt fick du den?
  • Fraktkostnad eller egen hämtning?
Tacksam för svar/tips!
:)

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Vore det inte enklare att ringa Hymercenter så får du aktuella uppgifter? :)

M

Maggtomp

Guest

Ringde Hymer Center, kostar 2800 + 400 i frakt=3200.

Vi försöker laga.Glömde nästan att maken är proffs på plastreparationer...funkar det så funkar det och man kan ha roligare för de där tusenlapparna! :wub:

Toppen