• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motor Gammal helt analog husbil

Alex & Ankii

HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
45098
Medlemskap
2026
Hjälp, snälla hjälp!! Nu har jag inga idéer kvar snart. Du som vet hur gamla bränslesystem funkar vet att minsta luftbubbla kan slå ut hela rasket. Detta har tyvärr hänt mig. Jag har bränsle (dunkmetoden) Efter filtret men jag får inte fram dieseln från tanken, den suger luft. Allt annat är luftat men, jag kommer inte under husbilen då den är låg när inte luftkuddarna är uppumpade och det sker bara vid motorn igång. Så, här står jag och ser otroligt dum ut. Jag har t.o.m försökt suga ut diesel ur slangen som är 12m lång men utan resultat. Tanken kommer jag inte åt om inte husbilen startar så vad sjutton gör man? Diesel finns det gott om i tanken. Inga läckage så jag misstänker nån form av backventil som har låst sig, vad vet jag...
Tips mottages tacksamt på ev verktyg som skulle kunna hjälpa eller kanske ännu bättre, Finns det någon i Vara trakten som mot betalning kan ta på sig att få igång bilen så vore jag väldigt tacksam för jag känner mig så ensam i detta och hjälplös nu. Jag måste få igång eländet innan snön kommer för den står olämpligt nu.

När du slår på tändningen,
Klickar det till och solonoiden drar ur stoppreglaget från stoppläget på dieselpumpen?

En snabbkoll via Ratsit.se visar att det finns en person med samma efternamn som trådskaparen som äger en Neoplan N116 Cityliner av 1982 års modell. Det är kanske detta fordon som frågan gäller...

Pålle

Senast ändrad:
Jag har t.o.m försökt suga ut diesel ur slangen som är 12m lång men utan resultat. Tanken kommer jag inte åt om inte husbilen startar så vad sjutton gör man? Diesel finns det gott om i tanken. Inga läckage så jag misstänker nån form av backventil som har låst sig, vad vet jag...
Jag måste få igång eländet innan snön kommer för den står olämpligt nu.
Aj då, ja om det är en sådan maxihusbil så är den svårflyttad om den inte själv vill röra på sig.
Dina funderingar om backventil m.m. och att det inte går att suga bränsle.... Utan att veta, men kan det inte vara så att med så långa bränsleledningar m.m. att det sitter en bränslepump i/vid bränsletanken som skall pumpa bränsle till motorn och som lagt av och inte vill släppa fram bränsle ens om man suger......
Det som dyker upp först då är väl kanske en orange plastbåt tank i 100L klassen så det räcker en bit, med en enkel tick/tack lågtrycks bränslepump från ex. Biltema vid tanken och tanken placerad nära motorn någonstans, det borde finnas plats, och kanske bara tre/fyra meter slang, och då med pumpens hjälp enklare att lufta den biten, både före och efter filtret.
Skärmbild 2025-11-30 160835.webpSkärmbild 2025-11-30 161122.webpSkärmbild 2025-11-30 162744.webp
Pumpen finns även i 24V utförande men inte på Biltema.
Om du gör något åt det hållet, täpp den gamla slangen så en ev. bränslepump inte hoppar igång med öppen slang vid motorn.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:
Aj då, ja om det är en sådan maxihusbil så är den svårflyttad om den inte själv vill röra på sig.
Dina funderingar om backventil m.m. och att det inte går att suga bränsle.... Utan att veta, men kan det inte vara så att med så långa bränsleledningar m.m. att det sitter en bränslepump i/vid bränsletanken som skall pumpa bränsle till motorn och som lagt av och inte vill släppa fram bränsle ens om man suger......
Det som dyker upp först då är väl kanske en orange plastbåt tank i 100L klassen så det räcker en bit, med en enkel tick/tack lågtrycks bränslepump från ex. Biltema vid tanken och tanken placerad nära motorn någonstans, det borde finnas plats, och kanske bara tre/fyra meter slang, och då med pumpens hjälp enklare att lufta den biten, både före och efter filtret.
Visa bilaga 242688Visa bilaga 242689Visa bilaga 242690
Pumpen finns även i 24V utförande men inte på Biltema.
Om du gör något åt det hållet, täpp den gamla slangen så en ev. bränslepump inte hoppar igång med öppen slang vid motorn.

M.v.h. JANKRO.
Skulle tro att det finns något bussbolag i Vara med omgivning, och därmed en lämplig verkstad, det är nog läge på att kontakta dem i morgon måndag för lite tips och hjälp. Vi vet ju inte när bussen ( om det nu är den som anges ovan?) har varit igång senast.
Men jag skulle försöka felsöka det befintliga bränslesystemet först, det bör väl finnas någon matarpump vid tanken, och någonstans säkringar till den. Sedan brukar det väl vara tillgång till en del utrymmen i bussar via luckor i golvet och via sidoluckor? I sådant fall är det ju inte helt omöjligt
att felsöka utan att starta motorn.

Senast ändrad:
Ta med en mobil luftkompressor och fyll tankarna, då borde du få upp luftfjädringen.
Om det är den angivna bussen behövs det en skaplig kompressor, inte någon 12V som man har till personbilar, att fylla både luftfjädring, bromsar och tank är nog några hundra liter komprimerad luft.

Senast ändrad:
Det är bara att hoppas att det är rätt typ av fordon som svaren gäller.

Pålle

Ja, men tryckluft till att höja fjädring som bara finns om motorn är igång, samt 12 meter bränsleslang/ledning tyder ju inte på någon "vanlig liten" Fiat i alla fall.

Samt en annan fråga som syns vid deras profil av någon anledning ?
Skärmbild 2025-11-30 204141.webp

M.v.h. JANKRO :msn_fingerscrossed: .

Tillbaka
Toppen