• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Gamla paddor/plattor vs gamla datorer...

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Jag försökte skriva ett inlägg här på paddan men måste ge upp. Knöligt tangentbord. Återkommer när datorn är färdigdefragmenterad!

Ämnet är om paddorna/plattorna åldras lika snabbt som datorer.

Jappe

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Gamla paddor/plattor vs gamla datorer...

Om du menar iPads tangentbord förstår jag inte ditt dilemma.
Visserligen blir det pekfingervalsen men alla tecken är lätt tillgängliga och dessutom en mängd små krumelurer.
Vill man skriva en roman och har lärt sig fingersättning kan man enkelt koppla till ett större.

image.jpg

PS! Min gamla tvåa som har åtskilliga år på nacken visar ännu inga ålderstecken till skillnad från användarna!

F

F.d. 55554

Guest

Mina plattor åldras snabbare beroende på att dom slits mer, microusb kontakten går ofta sönder, har 2 som dom gått sönder på.
Inte lönt att laga.

Jojje

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Mina plattor åldras snabbare beroende på att dom slits mer, microusb kontakten går ofta sönder, har 2 som dom gått sönder på.
Inte lönt att laga.

Jojje

Visserligen har iPad ingen microusb men många av mina andra prylar har dem.
Ännu har ingen gått sönder trots mycket användande.

Kanske specifikt för din platta?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Om en benytter microusb kontaktene så kan de lett brytes løs fra printkortet.
Disse pyttesmå delene er normalt bare festet i overflatelodding og derfor også ikke enkle å feste igjen - har selv en platta hvor allt untatt microusb fungerer perfekt.

Unix/Linux grunnlaget i både IOS og Android gjør at følsomheten for aldringsproblemene i filsystem blir drastisk redusert, samtidig som SSD/Flash i stedet for disk fjerner resten av dette problemet. Ser at en windows maskin med SSD (som den jeg skriver på nå) nesten har fjernet behovet for opprydding - selv om den begrensede størrelsen på lagringen fører til andre småproblemer. Windows 8.1 på plate med touch og eksternt tastatur er faktisk en bra kombinasjon. En Surface Pro 3 med 256 GB SSD skulle bli en kanon arbeidsmaskin -- eneste feil den er for stor!

F

F.d. 52943

Guest

On/off knappen på min Sony platta håller på att ge upp, fjädrar bara tillbaka på ena sidan - funkar för det mesta, men inte alltid. Troligen konstruktionsfel då den fått bytas på garanti en gång tidigare.

Asus laptopen, som är något år äldre än plattan, håller på att falla sönder vid gångjärnet mellan skärm och tangentbord.

Mekaniska fel i båda fallen. Asusen har en gammaldax hårddisk som kraschat två gånger - första gången under garantitiden.

F

F.d. 52943

Guest

En tanke - Asusen är min andra laptop som delat sig när gångjärnet fastnat. Det är nog en god ide' att smörja gångjärnen regelbundet på laptops innan dom låser sig.

Toppen