• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göstas resedagbok till Portugal

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Tack alla för era fina ord om min berättelse.
Roligt att läsa att några av er har fått inspiration att resa själva och att några har inhämtat ny kunskap.
Så har det ju även varit för mig, att jag har lärt mig mycket av andras berättelser. Som jag förstår av att ha läst i olika forumtrådar så flödar frågor och svar. Vi lär oss av varandra, vilket är en viktig aspekt av hela Husbilsklubben.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Ser faktiskt ut som fyren vid Kap Vincente, en halvmil från Sagres.
M.V.H. Jack43
Ja, naturligtvis ifrån fyren. En bit sydväst om själva staden / orten Sagres. Jag kallar hela området för Sagres.

Men det kanske är fel. Jag vet inte i vilken kommun fyren ligger i, om det inte är Sagres.
 

Gudby

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
15284
Medlemskap
2024
Instämmer med surtecruiers, en fråga Gösta jag har en lika stor bil som du, har du behövt skaffa några vinjetter eller vad det heter som man sätter på vindrutan när du åkt betalvägar, har hört att man måste ha det när bilen väger över 3500 kg?
Benke
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Instämmer med surtecruiers, en fråga Gösta jag har en lika stor bil som du, har du behövt skaffa några vinjetter eller vad det heter som man sätter på vindrutan när du å kt betalvägar, har hört att man måste ha det när bilen väger över 3500 kg?
Benke

Nej, jag har inte några vinjetter.
På Dekkra köpte jag ett grönt 4 a märke för att köra in i Hamburg.

På betalvägar i Frankrike och Spanien har jag använt ett vanligt Visa kreditkort för betalning.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Lite statistik, för den som vill veta lite om kostnader. Jag var på resa i 61 dagar.

1071 mil. Köp diesel för ca 17.700:- SEK.
Om jag har räknat rätt så blir det ca 12,10 SEK per lit och ca 14,15 SEK per mil. Vid en kurs på 10,86.
I Frankrike fick jag 72,48 lit diesel för 105,24 euro - i Luxenburg fick jag 95,59 lit. Det råkade bli samma eurotal.

Jag köpte diesel en gång i Gibraltar och en gång i Luxenburg för ca 1,1 euro per lit. Bilen drog i genomsnitt 1,17 lit per mil. Det tycker jag är ok för en 5 tons HB. Där det som mest drog över 5 lit per mil i de brantaste bergen.

Har betalat ca 700 sek för betalvägar. Södra Frankrike och nordöstra Spanien.
Färjan Helsingborg - Helsingör 542:-- Stora Bältbron ca 1000:-- Färja Travemyndig - Malmö 1508:--

Totalt ca 21.000.

För det mesta har jag fricampat. En vecka på camping för 75 euro, en camping för 24 euro, en ställplats för 19 euro, en ställplats för 3 euro ev någon ytterligare.

Jag lagar för det mesta mat i bilen, har även bakat en del kaffebröd. Så matkontot blev lägre än det skulle ha varit i Sverige.

Just nu står jag på en stor parkering vid Tyresta Nationalpark i Haninge kommun söder om Stockholm.
Skall ta en promenad på en av de markerade lederna nu på fm.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
hej ! tack för redovisning ! kan det verkligen vara möjligt att den drar 5 lit per mil i branta uppförsbackar ? även om det är en tung bil ?
Hej!

Jag kan se aktuell förbrukning på instrumentbrädan. Den visade ibland över 5 lit per mil. Vid nerförsbackarna om jag tog bort foten ifrån gaspedalen så visades 0,2 lit per mil.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
"Färja Travemyndig - Malmö 1508 kr"?

Låter "vansinnigt dyrt". Jag betalade 796 kr den 2 mars Malmö-Travemünde, enkel väg. 4250 ton, 7.5 m lång och 3.3 m hög. Utnyttjade du verkligen vår rabatt?

Vidare, åt andra hållet, över Store Bælt Broen norrut, betalade jag bara 294 DKK i blåsten (10 m/s). Jag tror att damen i kassan förutsatte att jag vägde max 3500 kg. Thanks och Goodbye. I know nothing. ;)
 
Toppen