• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göra om långbäddar till hel (rektangulär) bädd

Flow

FD HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
30065
Medlemskap
2023
På helintegrerade husbilar med långbäddar med bäddmöjlighet emellan, finns ofta ett urtag med underliggande trappa för att det ska vara enklare att ta sig upp i dem. Ofta finns det också en skjutdörr som avdelar och stänger till sovutrymmet. Problemet är att det då blir ett hål vid fotändan i mitten, som man/saker kan halka ned i. Hålet går att sätta igen med kuddar, men har någon löst detta på ett smartare och enkelt sätt, så att man får en hel rektangulär bädd? Upp- och nedsteg till bäddarna försvåras såklart/antagligen, men det är här underordnat.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
På helintegrerade husbilar med långbäddar med bäddmöjlighet emellan, finns ofta ett urtag med underliggande trappa för att det ska vara enklare att ta sig upp i dem. Ofta finns det också en skjutdörr som avdelar och stänger till sovutrymmet. Problemet är att det då blir ett hål vid fotändan i mitten, som man/saker kan halka ned i. Hålet går att sätta igen med kuddar, men har någon löst detta på ett smartare och enkelt sätt, så att man får en hel rektangulär bädd? Upp- och nedsteg till bäddarna försvåras såklart/antagligen, men det är här underordnat.

Viken bilmodell gäller det?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.150
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har gjort en stor säng av båda enkelsängar.... 2 ggr :rolleyes::swoon:
Det finns flera lösningar...
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
På ett antal bilar finns det en skiva som man kan dra ut över trappsteget och lägga ”madrasskuddar” på.
Bör gå relativt enkelt att sätta en list på vardera sidan av bäddarna och lägga/dra ut en skiva över.
 

Threviel

HBK Intresserad
Inlägg
36
Kommun
Varberg
Vår husbil hade någon form av utdragbara klädhängare som satt under kanten på sängarna. Jag vet inte vad de heter eller vart man köper dem, men drar man ut dem så kan man lägga en skiva ovanpå och sen köpte jag skumgummimadrasser och limmade ihop till lagom höjd.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.150
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Trevligt. Är det något du vill dela med dig av i beskrivning eller foto?
Den första jag gjorde där hittade jag en sängbotten med träribbor, gjorde sen en kraftig träram med en falls på insidan, efter att sågat träribborna till rätt längd fäste jag dem i falsen, nu hade jag en sängbotten som passade i mellanrummet mellan sängarna, för att den sen skulle komma i rätt höjd sågade jag till 6 ben som sängbotten sen vilade på.

No 2.. Tyvärr fick jag göra en ny sängbotten men denna gång gjorde jag den 1cm smalare än mellanrummet, fick en plåtfirma till att bocka ca 20 plåtbitar så de liknade en bredd krok... Hängde dem sen på skivan som är längs med sängen, 10 på varje sida ungf. Sen var det bara att lägga in sängbotten.
Krokarna skall bockar så att höjden plus sängbotten kommer i samma höjd som ordinarie sängar.

Sen fick en firma tillverka madrassen, sen la vi en tjock bäddmadras över... Och så hade vi nu en bra "arbetsyta".. :swoon::twitcy:;)
 
Toppen