• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Gör ni standardservice själv?

F

F.d. 7117

Guest
Olje och filterbyten, smörja gångjärn och kolla nivåer.Det kan man göra ganska lätt själv. Om man dessutom dokumenterar det med datum osv så kanske det känns ok även för nästa ägare. Eller sänker man värdet på husbilen? Det är svårt att låta bli att göra enklare service själv när man kan- då vet man vad som verkligen blir gjort. Hur gör ni?;) //Peter

Senast redigerad av en moderator:
H

hianders

Guest
Sv: Gör ni standardservice själv?

Jag gör all grundservice själv på hösten på alla fordonen. Alla kvitton sparas.

Hasse A

F

F.d. 7117

Guest

Ok, kan tillägga att garantin gått ut på vår husbil och maskinskadeförsäkringens krav är att servicen ska vara fackmannamässigt utförd. Det kan den ju vara även om man gör den själv. Hej då, måste åka till jobbet //Peter

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

På husbilen som har alla stämplar i boken så vill jag även fortsätta med det men när det är fullstämplat så är ju även bilen några år äldre och då tar jag över också .
Jag ser det lite så också att det är ju en grundkostnad i materialet och som det nu är så har vi så mycket att göra på jobbet så vi hade fått jobba både på jul och nyår så att jag kan kompensera extrautgiften med extrainkomsten .
Man kanske får lite mera för en bil med fullstämplad bok .

Mina personbilar göra jag dock allt själv med .

F

F.d. 25038

Guest

Hej tycker att kommentaren "då vet man att det blir gjort"är ganska bra och funkar även för mej trots att jag bara hållér på med personbilar kan väl bli lite undeligt ibland när man får för sej att göra massa saker med husbilen "när man ändå håller på"kanske en yrkesskada vad vet ja eller som äkta hälften utrycker det varför skruva på nåt som funkar;)

I

Ice-Man

Guest

Jag servar själv såklart, hade ju kostat en halv förmögenhet annars. 29 liter motorolja, en flock fettnipplar att smörja, några filter att byta och sedan kan man åka på semester...
Sedan har man ju såklart en massa andra idéer för sig, och har man inte jobb sedan innan så skapar man sig - det är ju en form av underhåll det med... Jag väljer att kalla det hobby, för det FÅR man lägga hur mycket tid man vill på :)

F

F.d. 7117

Guest

Det verkar som verkstäderna häller i 29 liter olja i en vanlig motor också, då stämmer priset på oljeservice bättre. ( 100 kr/l för oljan, multiplicerat med 29 = 2900 kr):D

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Hej!

Jag har förmånen att ha gratis tillgång till en bra verkstad med all utrustning inklusive en smörjgrop. Jag gör all grundservice själv med bland annat:
- Olja och oljefilterbyte
- Luftfilterbyte
- Bränslefilterbyte
- Kollar spår efter oljeläckage (allt torrt)

Bromsar och mycket annat kollas varje år på bilprovningen.

Jag passar även på att hissa upp bakvagnen och trycka in fett i ALKO bakaxeln. det ska göras varje år enligt ALKO.

Vid nästa tillfälle ska jag även byta bromsvätska.

F

F.d. 52920

Guest

Hej Frankia
Du skriver
Jag passar även på att hissa upp bakvagnen och trycka in fett i ALKO bakaxeln. det ska göras varje år enligt ALKO.

Hittade en bild på ALKOs sida på nätet o nu undrar jag om det är här du trycker i fett ?

Mvh.Folke

webaxel.gif

Service och reservdelar
Det enda som skall underhållas på ett AL-KO AMC chassi är glidlagren i bakaxeln.
Det sitter två smörjnipplar under axelröret, en på var sida. Här skall man pumpa in högklassigt lagerfett typ Shell Retinax LX, Retinax EP eller motsvarande. Detta skall göras var 2000:e mil eller en gång om året, vilket som först uppnås. Vid smörjningen skall hjulen hänga fritt så att fettet distribueras runt om i lagren när hjulen sänks ner igen.
Detta underhåll är oerhört viktigt att utföra, annars kärvar fjädringen efter ett tag.

F

F.d. 7117

Guest

Hej Frankia
Du skriver

Nu undrar jag,hur kan jag se om det är en ALKO bakaxel och finns det smörjnipplar.
Nästa gång du kryper under bilen kan du väl ta en bild o lägga upp här.
Mvh.Folke
Jag försöker svara: Alco bakaxel har inte bladfjädrar det är därför man smörjer.;)

Peter

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Folke, det er meget enkelt å skille ALKO fra Fiat - Fiat har bladfjærer bak. ALKO bruker torsjonsstaver som ligger i et rør som går på tvers av bilen. nesten ytterst på hver side er det en smørenippel på dette røret. Det som smøres er ytre opplagring av torsjonsstavene.

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Hej Folke!

Helt riktigt. Det är precis denna sida jag kollat på..

Jag brukar hissa upp ena sidan, med hydraldomkraften som finns i smörjgropen, först. Pallar upp den sidan med en pallbock. Därefter hissar jag upp andra sida. Nu hänger bägge hjulen ner och man kan pressa in fett i nipplarna.

Jägarn

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025

Jag gör all service och reparationer själv.

Varför: 1 Sveriges verkstadspriser är nog dom högsta Världen,
2 Det fuskas för mycket vid service enligt alla undersökningar.

Jägarn

Senast ändrad:
F

F.d. 7117

Guest

Tack för alla svar hittills. Det verkar vara ganska vanligt att man servar husbilar på egen hand. Lutar åt att även jag kommer att göra det.
Som köpare skulle jag tycka det var ok bara allt är dokumenterat. Men det finns säkert olika syn på det.

Mvh Peter

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Jag har alltid servat mina bilar själv, inte en enda gång sen 1965 har jag lämnat en bil på verkstad för service. Till varje bil har jag ett A4-ark med kolumner för Olja, Filter, Filter, ev. Tänddelar, Bromskl.fram, Bromsbel.bak, Bromsvätska, Kylarvätska, mm.
Vid service fyller jag i datum och miltal i resp. kolumn samt K för kollat, B för bytt eller J för justerat. På så vis har jag en bra översikt på när viktiga servicepunkter är gjorda. Småsaker som att kolla eller smörja dittan eller dattan struntar jag i att dokumenter. Däremot skriver jag upp eventuella reparationer längst ned på arket.
Nåväl,- dit jag ville komma är att när jag sålde vår förra husbil, en Weinberg Cosmos, så var det faktiskt så att köparen föredrog vår bil framför en likadan på Blocket som var 10000:- billigare! Förvissa hade jag inte hunnit så många rader av servicenoteringar men ett helt A4 med reparatiner och förbättringar.
// Göte J

F

F.d. 2577

Guest

De bilar som jag har ägt tidigare har jag alltid servat själv, kanske för att jag har åkt flera långmilare. Har dessutom utfört alla repationer från motorrnovering till växellådsfix. Som nybliven husbilsägare kommer jag att göra den service som krävs av FIAT på aut.verkstad. Men jag tycker att deras serviceintervall är på tok för lång för en husbil som inte rullar så mycket. Att byta olja o filter innan man ställer på bilen tror jag alla gör, så även jag. Bra olja och orginalfilter blir det även i år.
Leffe

F

F.d. 15776

Guest

Det är bättre om du byter olja och filter innan du ställer av bilen. Det blir en massa sura substanser i oljan som det är bra med att bli av med under tiden den står avställd.
Bengt

F

F.d. 2577

Guest

FIAT är av annan åsikt de vill bara byta oljan efter 4500 mil. Oberoende av tid. Men det måste vara bättre att åtmindstånde byta minst en gång om året.
Leffe

F

F.d. 27368

Guest

FIAT anser att det räcker med 2 år eller 4500 mil vilket som inträffar först men det är för att det är en arbetsfordon från början . Bud företag vill att bilen finns på vägarna istället för verkstaden . Samt oljekvaliten är något helt annat idag än för 20 år sedan .
Men bilarna med partikelfilter har ingen rekommenderat bytesintervall där bestämmer bilen när det är dags .

Toppen