• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Går det att köra Truman med bara luft?

F

F.d. 279

Guest
Hej!

Jag bytte däck på en bil häromdagen och började prata med en kille som också har husbil. Han menade att det gick att köra Truma värmaren med bara luft? det vill säga utan att värma luften. Detta underlättade spridningen av värmen från hans egen dieselvärmare som liksom min är uppkopplad på det ordiarie systemet. Jag åkte hem och kollade men kan inte få igång Truma värmaren utan att starta själva värmen det vill säga bara fläkten.

Har någon annan den möjligheten här? Och hur gör ni då i såna fall?

Bästa hälsningar

Hans
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Går det att köra Truman med bara luft?

Jag vet inte vilken Trumavärmare du har. Han som du talade med kanske körde värmaren som vanligt med värme men stängde gaskranen. Då kanske Truman fortsätter att köra runt luften även om den stänger av värmaren (och automattändningen?). Bara en plötslig tanke.
 
F

F.d. 12736

Guest
Sv: Går det att köra Truman med bara luft?

Jag har liknande funderingar, Webasto, Trumas fläkt, ska kolla, om avstängd gasol inte stör för övrigt panndriften. Annars går det säkert att ha någon extra omkopplare för fläkten? Bara hastighet på fläkten kan styras så att den inte går på full varv? Fläkten tar signalen från termostaten. I min bil sitter Combi 6E, den nya.
 
F

F.d. 279

Guest
Sv: Går det att köra Truman med bara luft?

Hej igen, har Truma C6002, den med eltillsats. Tavico, bra idé, det skulle ju bara vara att montera en omkopplare direkt på termostaten, men som sagt utan att den går för fullt. Undrar hur det styrs? Det borde ju vara någon form av avkännare som ger olika signaler beroende på skillnaden i temperatur i bilen och önskad temperatur enligt termostaten. Har husbilen på landet nu, ska själv kolla på det här nästa helg och se om jag kan luska ut något.

Undrar vad det är för skillnad på C6002 och 6E, kollade här Husbilsnytt.se. Det verkar dock vara samma typ av reglage som jag har i min.
 
F

F.d. 12736

Guest
Sv: Går det att köra Truman med bara luft?

C 6002 utan "E" är utan elpatroner, 6E är något nytt, principen på pannan är nog ungefär det samma som C 6002, styrpanel det samma, storleken på 6E något mindre. Det borde gå att använda Webastos termostat signal även till Truma fläkt utan annan funktion på pannan. Om inte Truma har byggt systemet så avancerad att utan låga ingen fläkt funktion?
 
F

F.d. 279

Guest
Sv: Går det att köra Truman med bara luft?

Just jag glömde tillägget E, mmm just det ingen låga ingen fläkt. Det skulle ju vara det som skulle vara problemet i såna fall. Ska bli intressant att testa och se om det finns någon lösning. Jag lägger mina resultat i den här tråden nästa helg.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.594
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Går det att köra Truman med bara luft?

Tänder inte gasen i pannan, stannar hela systemet. Det går inte att köra enbart fläkten för att driva runt luften i bilen, jag har provat. Likaså stoppar hela systemet om 12 volt-spänningen sjunker under 10,5 volt.

På 220 volt ger Truma C6002E enbart varmvatten.

Jag testade med att köra fläkten direkt på 12 volt via en omkopplare på manöverpanelen, det går men då behövs även en varvtalsregulator annars går fläkten på fullt varv.

Truma avrådde mig att experimentera med detta eftersom elektroniken kan skadas och ev. garanti upphör att gälla. Istället använder jag en vanlig kupévärmare de gånger vi är anslutna till 220 volt.
 
F

F.d. 12736

Guest
Sv: Går det att köra Truman med bara luft?

Just så, endast E ger varmt vatten, EH med elpatroner, rätt? Vi är nog några stycken som har luft Webasto hopkopplat med Trumas värmeslangar, går det inte med pannfläkten, då finns det extra fläkt (om jag inte minns fel) från Truma, som hjälper en eventuellt låg luftflöde. Denna fläkt kan kopplas någonstans i luftslange.
 
F

F.d. 3598

Guest
Sv: Går det att köra Truman med bara luft?

Nu vet jag inte vilken värmare som avses, men trumas centralpanna har en separat fläkt som inte påverkas av pannan. Den går alldeles utmärkt att köras på enbart fläktläge. Många tömmer tyvärr sina bodelsbatterier när dom glömmer fläkten igång då denna i regel inte går över manöverpanelen.
 
F

F.d. 12736

Guest
Sv: Går det att köra Truman med bara luft?

Jag tror inte att iaf nyare (4000, 6000 och nya 6 serie) Truma har separat fläkt, fläkt är en del av värmepanna, även i styrningen.
 
F

F.d. 25031

Guest
Sv: Går det att köra Truman med bara luft?

Ja på min truma finns det ventilationsläge med 1/1 eller 1/2 fart
modellen är trumatic 4000

mvh :wub:
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Går det att köra Truman med bara luft?

Hej så hade jag på min gamla bil men det var den modellen som ser ut som en varmvind (stort brunt plåtskåp)på den satt de 2 tillsatsluftfläktar som kunde köras separat ,
behövdes för det var ganska långa slangar som gick mellan värmare och alkov,de fläktarna funkade som en halvdålig ac sög den kalla luften underifrån bilen å spred den inne blev ganska behagligt,funderar på och göra nått liknande på den jag har nu
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Går det att köra Truman med bara luft?

Mikael o Carina: Truma har en sådan anordning som jag inte kommer ihåg namnet på nu, möjligen kan den heta Airmix. Den tar luft underifrån fordonet och blandar med den cirkulerande luften. Tyvärr är denna inte tillåten på husbilar, endast husvagnar. Detta på grund av att avgaser skulle kunna komma in i bilen vid körning.
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Går det att köra Truman med bara luft?

Den sög luften genom pannan och om jag inte minns fel så satt där ett spjäll som stängdes när generatorn börja ladda,måhända olagligt men behagligt till
liten peng.
 
Toppen