• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Går det att bygga om TILL robotlåda, Fiat 250?

Maja

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2025
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato 250
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,3 120 hp
Årsmodell Chassie: 2008
Husbilsfabrikat: Knaus
Husbilsmodell: Knaus BoxStar
Husbilstyp: Skåpvagn
Årsmodell Husbil: 2008
Ämnesområde: Växellåda
Hej
Vi trivs mycket bra med vår plåtis Knaus BoxStar -08, byggd på Fiat 250-serien. MEN nu har jag fått problem med min högerarm (sviter efter cytostatikabehandling) och har svårt klar av växlingen manuellt. Är det någon som har en aning om det går att bygga om en standardlåda, man6, till en robotiserad dito? Eller byta? Anar att all elektronik och annat modernt "tjafs" ställer till det men vore oerhört tacksam om någon kan ge mig svar eller tips!!
Tack på förhand från den lätt handikappade

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Det är nog inte lönsamt att bygga om lådan. Det är inte bara en fråga om elektronik, robotlådan använder hydraulik för växlingen även om basväxellådan är densamma. Så det krävs även hydraulpump, ny elektronik, ventilblock, spakställ mm.
Utan att veta skulle jag bli förvånad om kostnaden understiger 100 000:-
Chansa istället på om det går att få tag i prylarna från en krockad eller skrotad bil, men mycket jobb är det.

Maja

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2025
Tack Wizard. Jag var rädd för detta! Men jag vill ju inte sluta åka husbil så på något sätt ska det väl gå att lösa. Har tyvärr inte möjlighet jobba med det själv men en kompis är LB-mek så han kanske får rycka in. Ny bil kostar ju en hel del så minst 50 är jag nog beredd lägga.
Tack än en gång och ha en fortsatt bra sommar!

Toppen