• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fylla vatten

D

Daniel.B

Guest
Hej!
Vi har köpt våran första husbil, en Fiat Ducato rotec 680 -00.
En dum fråga. När man fyller på färskvatten, hur vet man att det är fullt?

Mvh Daniel

marunga

FD HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Fylla vatten

jag brukar fylla till det rinner över..

Sen finns det en mätare om man vill vara seriös.

..ock så stiger spänningen medan man kör upp trycket för att kolla om det är tätt.

Lycka till!
/M

F

F.d. 58866

Guest

Hej!
Mvh Daniel

Du bör ha en indikering för vattenmängd, kanske i tre steg på kontrollpanelen där du slår igång el för bodelen, och även kan se batteristatus (lite olika beroende på modeller)
Kräver dock ett evigt springande mellan panel och kran om man är ensam.

..eller så kan du förmodligen öppna ett lock på vattentanken (förmodligen under nån soffa) och se med egna ögon (kräver också ett springande mellan tank och kran om man är ensam)

..eller så startar du från tom/dränerad tank, och använder en Vattenmätare - Jula AB så vet du exakt hur mycket du fyllt.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej!

Mvh Daniel
-------------------------------------------------------------------------------
Börja med att leta reda på vattentanken så du har koll på den första gången, och slangar, lock m.m.

Det skall vara konstruerat som marunga skriver, fyll tanken tills det rinner över/ut ur överfyllnadsskyddet, oftast en slang under bilen........

Men, om ingen har kollat på länge, så håll koll på tanken, alla slanganslutningar, renslock, om du har dränkpump, locket till den, m.m. när du fyller fullt. Samt kolla upp anslutningen som fungerar som överfyllnadsskydd.

Om allt är tätt så vet du att det inte är någon fara för vattenläckage inne i bilen från tanken vid överfyllnad om du får i mer än max i tanken.

Sedan kan man väl fylla i lite lägre takt så man ev. kan titta till tanken eller fylla tills det börjar rinna ur överfyllnadsskyddet, och därefter kanske släppa ut fem liter om urtappningen sitter smidigt, så vattnet inte står och trycker mot locken ända upp i tanken.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

Arne B

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2025

Varning!
Stoppa aldrig in en främande slang i påfyllningsröret. Slangen kanske har andvänds till att skölja latrinet. Ha alltid en egen som du bara använder för att fylla vatten. vattenkanna eller liknande går bra. Låt aldrig den främmande slangen komma i kontakt med vattenkannan. håll slangen en bit ifrån.
//Arne B

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025

Jag har ett helt motsatt bekymmer i nya plåtisen. Det finns ingen avluftning så att trycket i tanken snabbt ökar så att det mesta av vattnet sprutar ut på operatören. Enda chansen är att trycka munstycket så hårt mot röret att det bara pyser ut luft. Men när man tar bort munstycket får man akta sig; nu kommer en kaskad pga det ackumulerade trycket.

Visar i alla fall på att tanken är tät.

Funderar på en slang från toppen på tanken och ut under bilen.

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027

Jeg har købt et dæksel som dette: Wassertankdeckel m. Schlauchanschluss Garden (#652122) - Einfüllstutzen / Wassertankbefüllung - Wasser / Sanitär / Campingtoilette - Campingzubehör-Shop - reimo.com (DA)

På den indvendige side har jeg sat 10 cm slange, så det ikke løber over på grund af trykket.

Jeg bruger en slange, som jeg selv medbringer og så har jeg forskellige fittings, som går at skrue på vandhanen (kranen?)

Og så kigger jeg igennem vinduet, hvor jeg kan se vandmåleren over døren i modsat side. Og desuden siger den bip ved 85% og 90% og 95% fuld tank.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Jag har tagit ett vanligt 12mm kopparrör, ca 30cm långt. I ena änden gjorde jag en böj lite mer än 90 grader, alltså en något spetsig vinkel. Där lödde jag på en ½tum rörkoppling med utvändig gänga och en vanlig Gardena slangkoppling.

Röret sticker jag in genom påfyllnadshålet och sedan kopplar jag på min slang som på grund av böjen nu hänger rakt ner. Sedan är det bara att fylla tills det rinner ut vatten genom påfyllnadshålet. Då lär tanken vara full.

Rörets längd och vinkeln på böjen är anpassad till just vår bil men borde gå att fixa till de flesta bilar med vanligt vattenpåfyllning i bilens sida.

Toppen