• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fylla på gas i Portugal / Frankrike?

Preppie

FD HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Österåker
HBK-Nr
30067
Medlemskap
2021
Skulle behöva fylla på gas eller byta flaska, är i Frankrike, hur gör man enklast?

Sedan i Portugal, hur brukar ni göra där?

Tack
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.779
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
1 kg LPG svarer til 1,972 liter flydende LPG.

13,59 l som er anført på pumpen på billedet svarer til 6,89kg og med 5,4 kg tara, så skal din flaske lige nu veje 12, 29 kg ialt. Hvis den vejer mere, så har flaske ikke været tom.

Hvis flasken kan rumme 24,5l så svarer det til 12,4 kg og med tara 5,4gk så bliver det i alt 17,8kg
 

Preppie

FD HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Österåker
HBK-Nr
30067
Medlemskap
2021
1 kg LPG svarer til 1,972 liter flydende LPG.

13,59 l som er anført på pumpen på billedet svarer til 6,89kg og med 5,4 kg tara, så skal din flaske lige nu veje 12, 29 kg ialt. Hvis den vejer mere, så har flaske ikke været tom.

Hvis flasken kan rumme 24,5l så svarer det til 12,4 kg og med tara 5,4gk så bliver det i alt 17,8kg

Tack, stämmer den var inte tom. Om den skulle väga mer då än dessa 15,4, vad gör man?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tack, nej ingen våg användes, men åker och väger den nu.
En professionell gasolfyllare använder våg,att fylla en flaska på "känn" är direkt livsfarligt visserligen är detta en komposit där man ser nivån.
Har sett folk stå med badrumsvågar på vanliga LPG stationer, detta är farligt om man gör fel,dessutom leder det till att LPG flaskor med fyllstopp vägras på vissa ställen förrän personalen kontrollerat att man inte fulfyller.
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Propan og LPG skal ikke fylles til mer enn 80% av volumet, ren Butan kan fylles nesten til 100%. En P10 fylles med 13 kg butan, men kun 10 kg propan. LPG som er en blanding av disse to gassene må håndteres som propan.

vilken referens har du till att en gasolflaska får "nästan" stomfyllas med butan???
i min värld är det 80% som gäller för alla gasolflaskor som fylls med antingen propan eller butan eller en mix av dessa båda
det finns en taravikt stämplad på gasolflaskor för att man med hjälp av en våg konstatera när flaskan är fylld till 80%
på många gasolflaskor anges fyllnadsvikten för propan resp butan, att dessa båda skiljer sig åt beror på att de båda gaserna har olika specifik vikt
butan 0,55kg/l och propan 0,504kg/l
en 11kg gasolflaska har en bruttovolym på ca 27liter, 80% av 26,2 är 21,6 liter vilket innebär att mängden propan blir 10,9kg och mängden butan 11,9kg med vissa avrundningar gjorda med avseende på decimalerna

ditt inlägg kan leda till missförstånd och skrivningen "nästan till 100%" är direkt olämpligt, det är fyllnadsgraden 80% (räknat på behållarens nominella rymd) som gäller inget annat!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
OK, det jeg hengte meg opp i er at de selger fyllte flasker med butan spesifisert til 13 kg butan. Samme flaskestørrelse selges som 11 kg Propan, og engangsflasker med butan lages på samme måte som areosol flasker. Her down under brukes fortsatt sikkerhetsventilen som signal ved fylling av 9 kg flasker LPG 60% butan, den løsnes litt og flasken fylles til det kommer ut litt flytende gass gjennom ventilen som sitter på toppen av flasken. Husker denne teknikken fra Norge på 1960 tallet. Men du har sikkert rett i at dagens forskrifter fra EU spesifiserer 80% fylling - så de 13 kg butanflaskene inneholder sikkert ikke mer enn 12 kg.
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Jag förstår inte att folk använder kompositflaskor som innehåller ett kg mindre än aluminiumflaskan. Det betyder att det tar fortare slut och man måste byta eller fylla flaskan oftare. "Jag brukar säga att sista kilot i tuben kan vara skillnad på liv och död på fjället." (lite skämtsamt)
Det kanske beror på att folk vill se hur mycket gas det finns kvar, vad vet jag? En aluminium PA11/stålflaska P11 är dessutom mycket starkare än en kompositflaska.
Med det är ju tur att man kan välja själv.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Jag förstår inte att folk använder kompositflaskor som innehåller ett kg mindre än aluminiumflaskan. Det betyder att det tar fortare slut och man måste byta eller fylla flaskan oftare. "Jag brukar säga att sista kilot i tuben kan vara skillnad på liv och död på fjället." (lite skämtsamt)
Det kanske beror på att folk vill se hur mycket gas det finns kvar, vad vet jag? En aluminium PA11/stålflaska P11 är dessutom mycket starkare än en kompositflaska.
Med det är ju tur att man kan välja själv.

För mig var det lätt att välja kompositflaskor, det är så enkelt att se hur mycket gas det är kvar så risken att köra slut på gasen mitt i natten är liten och på fjället vandrar jag aldrig med gasolflaska, det blir jobbigt ändå.
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
För mig var det lätt att välja kompositflaskor, det är så enkelt att se hur mycket gas det är kvar så risken att köra slut på gasen mitt i natten är liten och på fjället vandrar jag aldrig med gasolflaska, det blir jobbigt ändå.
Just det som jag skrev att på en kompositflaska kan du se hur mycket gasol det finns kvar i flaskan.
Sen menade jag inte att du skulle bära runt en gasolflaska på fjället utan den bör vara monterad i ett fordon utrustat för gasoldrift då värmer ett kg gasol en stund till.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Just det som jag skrev att på en kompositflaska kan du se hur mycket gasol det finns kvar i flaskan.
Sen menade jag inte att du skulle bära runt en gasolflaska på fjället utan den bör vara monterad i ett fordon utrustat för gasoldrift då värmer ett kg gasol en stund till.

jo, jag förstod att det var ett skämt med fjället, från min sida var det var bara en fortsättning på det.
För vår del har det inte så stor betydelse om vi behöver fylla på en eller två ggr per år.
 
Toppen