• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fylla i hålrum med fogskum ????.

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Hej på Er.
Jag har en fråga angående for och nackdelar att fylla hålrum i diverse platser
i husbilen (mest själva hytten).
Mellan hytten och bostadsdelen finns ett tomrum.Vill fylla den med skum (bl.för att minska kondens och ljudisolera ).Läste här på forum att en del skum
är ej med slutna celler (bidrar för korrosion). Min första husbilen för 30 år se-
dan fyllde ja dessa hålrum med två komponents skum.Det var två slags vät-
skor som man blandade och hällde i hålrummet. Den expanderade med son kraft att det fyllde alla hål,och viktigaste: den hade slutna celler.
Jag vet ej om den finns idag.
Någon som kan detta ämne ?.Tack.
Mvh

Perrovski
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.562
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Fylla i hålrum med fogskum ????.

Hej
Jag vill minnas att det var polyuretanskum, expanderar mycket, Vet att dom gjorde formar till en sportbilskaross på vw chassi. googla på polyuretan(skum)
Ha det
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Fylla i hålrum med fogskum ????.

Bostik Fogskum Proffesional kanske kan passa dina behov, väl applicerat tål det från
-40grC till +95grC. Huvudsakligen slutna celler och låg vattenupptagningsförmåga.
http://www.bostik.se/Products/Direct/P0239.aspx
Bostik har fler alternativ av skum med slutna celler.

Casco Tätskum 3936 är ett annat alternativ, men det verkar inte lika bra som Bostiks skum ovan.
http://www.cascose.dk/_upl/pdf/produktblade/Tõtskum.pdf

Sika Fogskum MP är ett tredje alternativ, men inte heller detta slår Bostiks skum ovan.
Sika Sverige AB | SikaFogskum MP

Jag har ingen erfarenhet utav något av ovanstående skum.
Lycka till!
/David
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fylla i hålrum med fogskum ????.

Tänk på att om man har invändiga ytrostangrepp i hålutrymmen stolpar mm så kan användandet av polyuretanskum snabbt förvärra detta. Jobbar som bilplåtis och minns väl Alfa Romeos Alfasud som rostade enormt i bl.a a-stolpen mm pga skumfyllnad.
Har faktiskt fyllt alla utrymmen inv. i hytten på min egen gamla Peugeot J5 men sprutade in hålrumsvax först som fick fästa och torka lite och efter detta skum. Kommer att fortsätta med detta där jag kommer åt.
"Gamla" bilar rostar ju - faktiskt nyare också - som alla vet mer eller mindre så vi får se om detta skadar min bil --jag skall kanske se mig om efter nästa projekt men borde ha ett eller par år eller så på mig. ( det sista hoppas jag är ett skämt )
Lycka till
Hälsningar Bror
 
Toppen