• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fungerar Snipe i Spanien

Birgitta o Göran S

HBK Medlem
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
10629
Medlemskap
2026
Sv: Fungerar Snipe i Spanien

Hej vår Snipe med Canal Digital slutade att fungera i södra Frankrike, men Thor satelliten är riktad mot norra Europa, testade sista gången i norra Spanien och Snipe hittade Thor men signalen var för svag.:music-icon:

F

F.d. 53078

Guest

Snipe tar SVT World precis i södra Spanien, regnar det blir det ingen signal.

En offsetantenn runt 60cm har bättre signal. jag kan jämföra Snipen med en medelbra offset pá Ca 45-50 Cm

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025

Svaret är JA, Snipe fungerar i Spanien och egentligen överallt (förlåt). Allt beror på vilken satellit man siktar in sig på och på dess täckningsområde.

Svenska program som kan tas in i Spanien är SVT World (cirka 2000:-/år) samt Sveriges Radios utlandssändningar (SR World + P4, gratis),( med reservation för detaljerna av pris och namn).

På en utställning i Berlin i höstas visades en ny variant av Snipe med en större yta. Kvadratisk i stället för avlång. Har inte sett den saluförd ännu.

Har just testat min Snipe med Canal Digitals dispositionskort (deposition av cirka 800:- som fås tillbaka) här hemma. Fungerar fint i lilla cigarettaskstora Ferguson Mini box à cirka 800:- från SatKing. Behövs ingen extra CA modul, bara att stoppa in kortet. CanalDigital med alla SVT-program skall vad jag förstår av de som testat fungera ner till norra Frankrike.

Köpte min Snipe med alla tillbehör (bottenplatta med tillbehör, väska) samt Fergussonboxen från SatKing i Tyskland för cirka 6700:- inkl. frakt till dörren. Mycket billigare att betala till deras bank än att göra det via VISA eller Mastercard.

Hoppas deta kan vara till hjälp.

F

F.d. 53078

Guest

På en utställning i Berlin i höstas visades en ny variant av Snipe med en större yta. Kvadratisk i stället för avlång. Har inte sett den saluförd ännu.
Denna atennen skall enligt Snipe ha bättre signal, lägr nf och en mycket bättre isolering sá det inte kommer in vattten. Har blivit lovad en leverans till den 28/2 - 4/3 Det skall bli intressant att prova skillnaden. Áterkommer med ett testresultat.

kjellemona

FD HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5065
Medlemskap
2022

Hej vår Snipe med Canal Digital slutade att fungera i södra Frankrike, men Thor satelliten är riktad mot norra Europa, testade sista gången i norra Spanien och Snipe hittade Thor men signalen var för svag.:music-icon:

Vi har tittat på svensk TV med vår Snipe, varje morgon o kväll i Europa genom Portugal och Algarve ,ner till Tarifa i sydligaste Spanien genom Marbella,Fuegirola och nu står vi i Santa Pola. Även i regnväder, den har dock strejkat någon kort stund vid värsta skyfall. Detta har även hänt med andra paraboler. :spinny:

Borising

HBK Intresserad
Kommun
Helsingborg

Hej undrar om någon provat EaysFind Taveller Kit vad jag förstår är det samma som Snipe fast den är manuell. Har själv slingbox men den blir dyr att använda på vägen ner till Spanien.
http://www.frankana.de/Electric-|-Multimedia/SAT-|%C2%A0Multimedia/Satellite-Systems/Satellite-System-Easyfind-Flat-Traveller-Kit/Satellite-System-Easyfind-Flat-Traveller-Kit-34013-EN-FRA;jsessionid=53A9E9CC874E29D4B36A055B47680518

F

fjärrkontroll

Guest

Hej. Funderar på att köpa en likadan.Var finns inköpsställe? Vad kostar den? Problem med installationen? Jag har ingen erfarenhet av parabol, har Boxersystem både hemma och i bilen. Vore mycket tacksam för all erfarenhet o info.
Rolf Persson HBknr 1648 (fjärrkontroll)

F

F.d. 53078

Guest

Oj förlát.
Jag lovade att áterkomma med resultat med den nya Snipen.

Skillnaden mellan antennerna är 1.3dB nf med den nya antennen.
Detta innebär att mottagningen av SVT World nu ligger precis över godkänd signalmottagning i södra Spanien. Sá nu kan man titta pá Sverige även med lite regn.
Oyster antennen har bra mycket mera signal, men oksá priset.

(Siffran är bara en indikering eftersom varje antenn har sitt mikrohuvud )

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025

Oj förlát.
Jag lovade att áterkomma med resultat med den nya Snipen.

Skillnaden mellan antennerna är 1.3dB nf med den nya antennen.
Detta innebär att mottagningen av SVT World nu ligger precis över godkänd signalmottagning i södra Spanien. Sá nu kan man titta pá Sverige även med lite regn.
Oyster antennen har bra mycket mera signal, men oksá priset.

(Siffran är bara en indikering eftersom varje antenn har sitt mikrohuvud )

Har du mer fakta om nya snipe..artikel nr elle sånt?

F

F.d. 53078

Guest

Den fyrkantiga Snipen är en gammal modell och ersatt av den nya med en massa förbättringar

https://www.youtube.com/watch?v=DeX7ok-Bw0E

LNB Frecuencia de entrada: 10.7 ~ <span class='notranslate'>12.7 5</span> GHz
LNB Frecuencia de salida: 950 ~ 2,15 MHz
La ganancia de la señal: 33.8 dBi - 12.7 GHz
Satélite Tiempo de búsqueda: aproximadamente 60 segundos
Suchgeschwindikeit: 5-10 ° por segundo
Polarización: lineal (horizontal / vertical)
Rango Ángulo de elevación: 15 ° ~ 75 °
Orientación: -60 ° ~ 60 °
Azimut: ilimitado ( 360 °)
Temperatura de funcionamiento: -30 ° C ~ 60 ° C
Color: blanco
Dimensiones: 510 mm x 188 mm x 357 mm (B x H x T)
Peso: 7Kg antena
Peso: 11kg paquete completo

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025

Den fyrkantiga Snipen är en gammal modell och ersatt av den nya med en massa förbättringar

https://www.youtube.com/watch?v=DeX7ok-Bw0E

LNB Frecuencia de entrada: 10.7 ~ <span class='notranslate'>12.7 5</span> GHz
LNB Frecuencia de salida: 950 ~ 2,15 MHz
La ganancia de la señal: 33.8 dBi - 12.7 GHz
Satélite Tiempo de búsqueda: aproximadamente 60 segundos
Suchgeschwindikeit: 5-10 ° por segundo
Polarización: lineal (horizontal / vertical)
Rango Ángulo de elevación: 15 ° ~ 75 °
Orientación: -60 ° ~ 60 °
Azimut: ilimitado ( 360 °)
Temperatura de funcionamiento: -30 ° C ~ 60 ° C
Color: blanco
Dimensiones: 510 mm x 188 mm x 357 mm (B x H x T)
Peso: 7Kg antena
Peso: 11kg paquete completo

Tack för info.... är det så att den nya Snipe är hel vit?

F

F.d. 53078

Guest

Svart och vit, som du kan se pá videon

"Rättelse" Den senaste skall vara helt vit... (enligt min instalador Antonio)

Senast redigerad av en moderator:

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026

Juan. Om du går in på ltc.se, Lejon trading och söker på snipe.
Då finns det tre stycken i olika priser och utförande.

Den jag själv har monterat ser ut som den svartvita men är helvit. Krister.

Senast ändrad:

Kjell 896

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2025

Hej!

Funderar på att köpa en Snipe och nu finns Snipe, Snipe Pro och Snipe Pro Maxi. Satellitproffsen med butik i Malmö och Göteborg säljer dem i Sverige. Jag har inte hittat de två större modellerna på nätet i Tyskland eller Holland.
Lutar nog åt att vi köper en Snipe Pro i Göteborg nästa vecka. Nu undrar jag om ni som har köpt Fergusson box om även Svt Worlds kort fungerar i denna smidiga lilla bos.

Tackar på förhand för tips om ovan och montering.

Kjelle

F

F.d. 53078

Guest

SVT Worlds kort fungerar endast i deras box.
Dilog 12v med internet
Dom har en CA modul som kan användas i en del boxar
i en del Ferguson boxar har vi manupilerat med mjukvaran för att korten skall kunna laddas.

Toppen