• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fundersam

F

F.d. 55256

Guest
Vill inleda med att dessa tankar inte är menade som kritik, eller att ifrågasätta var och ens personliga önskemål om husbilens utrustning. Alla har vi vårt sätt att se på tillvaron, detta har jag full respekt för.

Har funderat på vad man anser sej behöva, för att tillvaron i husbilen ska anses vara lyckad.

Behövs glas till snaps, vin, öl, champagne, vatten i ett belyst skåp med glasdörr och blått neonljus ?

Måste man ha garaget fullt med prylar:solsängar, mopeder, elverk, förtält ?

Behöver bilen utrustas med automatisk nivellering, 230 volt under färd till ac, dragkrok/släpkärra, takbox, extraljus, frontbåge ?

Behöver man vara rädd för att fricampa och bara ligga på camping eller ställplats då och då för att fylla/tömma vatten och toa ?

Själva har vi så lite som det bara går med oss. Gps, mobil, digitalkamera bärbar dator för att dokumentera resan, mat och kläder lämpliga för olika klimat. Sist men inte minst, vi har alltid cyklarna med oss för utflykter.

Skulle vara intressant att få kommentarer om vad ni tycker därute i landet.
OBS. Vill inte att det ska uppstå någon " smutskastning" eller bildas grupper för och emot utan bara lite koll på vad ni anser.
Ove.g
 

Rimagy

HBK Medlem
Inlägg
344
Kommun
Märsta
HBK-Nr
817
Medlemskap
2024
Sv: Fundersam

Hej Ove!
Min erfarenhet sen två år, snart tre.
Som nybörjare( är väl fortfarande ) så kanske man tror sig behöva mer än man faktiskt gör?
Jag införskaffade elverk. Provkörd men står i garage, aldrig åkt med i husbilen.
Har TV, så gott som aldrig används den.
Vi har kommit fram till att där vi bor så blir det mest campingplatser.
Man skulle bo i Norrland med mer möjlighet till fricamping.
Nu blir det norröver varje semester, vi älskar naturen och möjlighet till fiske.
Men kanske är många här gamla husvagnsägare och vill ha förtält, hemma-standard?
Vi är alla olika och gör på det sätt som passar oss individuellt.
Lägger ingen värdering i det och kan bara säga att din tråd är intressant!
Vet att du skrivit förr om prylhysterin.....
För de flesta av oss styr plånboken.
Ha en skön husbilssommar!
Marina
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Fundersam

Är man bara två kan man ha det så enkelt man vill men..... om man ger sig ut 2-3 veckor med barn ombord är allt lull-lull guld värt.

Vädret i Sverige har en tendens att variera kraftigt. Tv/DVD/Playstation är ett mycket uppskattat tidsfördriv då regnet står som spön i backen. Att få barnen att sova gott i en bil med +30 grader i innetemp är också en energitjuv, prisad vare ac:n.

Man lägger själv ribban hur man vill ha det. Personligen så försöker jag/vi att ha det så bra som möjligt på semestern =)
Man ska samla energi och inte vara slut efter en semester!

Vill man leva spartanskt kan man tälta. Det har vi också gjort. Det är mysigt på sitt sätt. Åka runt i en fullutrustad husbil är också mysigt på sitt sätt!

Det som jag gärna gör avkall på är navigationsutrustning. Vi brukar bara köra och se var vi hamnar. Det kan bli riktigt intressant emellanåt =)

Som när vi körde ner i Danmark och Tyskland utan kartor och Navi!

Stannade och frågade, körde på vägskyltar. Då blir det ett litet äventyr vill jag lova. Att vi sen köpte kartor på båten hem och ritade in var vi varit va också en kul grej =)

Smaken e som baken. Det fina med en husbil där allt finns gör att "allt ordnar sig" bara dra i handbromsen!

MVH/
J
 
Senast redigerad av en moderator:
P

PAM 97

Guest
Sv: Fundersam

Hej Ove vi har varit ute i Europa i åtta månader kört Polen,Ungern,Kroatien,Italien,Frankrike,Spanien,Portugal,och hemåt,litet förråd solcell självklart,tv för film vid dåligt väder,frikampat mest,dålig koll på väder,och vad som hänt i världen, men har haft väldigt trevligt med massor av mäniskor vi träffat, vi har inte saknat mycket av prylar,det behövs inte mycket för att må bra Pelle
 

Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024
Sv: Fundersam

Enligt min uppfattning får man ha vilken bil och vilken utrustning som helst, det som passar en själv bäst utan att bry sig om vad andra har eller tycker.
Elisabeth
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Fundersam

Enligt min uppfattning får man ha vilken bil och vilken utrustning som helst, det som passar en själv bäst utan att bry sig om vad andra har eller tycker.
Elisabeth

Hej Elisabeth. Om du läser början på mitt inlägg är det just detta jag skriver där. Mitt inlägg var mera till för att få en uppfattning om hur andra husbilsägare tycker att deras semester i bilen ska vara. Att vi i vår familj anser att livet i husbilen blir trevligare och mer avkopplande utan en massa prylar innebär inte på minsta sätt att vi motsätter oss andras sätt att utrusta husbilen.
Ove.G
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.864
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Fundersam

Hej Ove, läskig tråd :wink:

Vad jag menar, är att du trycker på en knapp som nog många känner av, vi sitter framför vår elektronik och blir mer och mer avstängda från det sociala.


Jag är inte bättre själv, men jag försöker att göra saker i naturen istället för att bli aktiverad av elektroniken så långt som möjligt!


Att vi dansar mycket hela familjen tycker jag är guld värt!
:) (Tack Emma, mamma & Jocke för det).

Jag har nog svävat iväg från ämnet lite men kanske ändå givit min syn på livet.


Vi tycker micro är praktiskt för att kunna göra gröten snabbt och enkelt på morgonen.

En bra stereo då vi älskar musik.
Dator och skrivare för att klara av jobbet och på det viset sköta allt från husbilen så vi kan fara runt i vårt vackra land så mycket som möjligt.
Solpanel för att slippa leta 230v.
GPS för att lätt hitta brevlådor.
Cyklar, vad går upp mot en skön cykeltur?

Finns i husbilen men används nästan aldrig, TV & ett äldre tv-spel (regnig dag när Jocke är med, ja då kan det vara bra)


Jo en sak till, viktigt att inte plocka med saker så man blir beroende av eluttag campingar mm... Vi älskar att fricampa och då måste man se till så ström vatten, gasol räcker länge!
Allt som är med ska dra så lite ström som möjligt.


Det var lite om oss det
:)

Önskar alla en fin dag.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fundersam

I tråd med denne tråden er det en artikkel i Juni 2010 nummeret av det tyske Promobil om å spare vekt i bilen. De tok en normalt utrustet husbil og prøvde å finne ut hvor mye de kunne "slanke" den uten å fjerne vesentlig funksjonalitet.
Håpet på forhånd var 100 kg, resultatet ble 250 kg! Av de vesentlige sakene var en EFOY i stedet for bobatteri nr. 2 og lettere møbler, at de også droppet reservehjulet og satte inn pakke fra Fiat med kompressor og kjemikaler er et valg som mange er uenige i - reduserte vekten med 32 kg. Det ble ikke lettmetalfelger - de var 3 kg tyngre enn stålfelgene pr. hjul. Alu gassflasker i stedet for stål og AGM i stedet for Gel er mer hyggelige slankinger.
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Fundersam

Nej, Ove,
det finns mycket som man kan avstå från eller "göra lättare".

Efter 6 års (v)irrande så är våra grundregler låg vikt, skaktålighet och flerfunktion.
Vi har "porslin" av MEPAL istället för tungt porslin. Bestick är dock rostfritt stål.
Kryddställsburkarna är numera plast, inte glas. De nyladdas varje vår.
visst har vi 6 st. IKEA-vinglas (i påmålad org-kart.) men övrigt dricker vi ur porslinsmugg.

Trots att frugan är född polska så har vi inga snappsglas ombord.
Istället så har äggkopparna fått en 2:a funktion (gästerna ser så konstiga ut)! :p
Samma har skett med den stålpinne som man ska hantera stödbenen med. Sågade
av hälften och svetsade på fälgnyckeländen. En sak mindre att hålla reda på.

Kommer att "hänga upp" långbänksluckan med kedjor så att jag får ett "arbetsbord"med skruvstycke.
Hyvelbänksbeslag blir väl för mycket? Och varför hyvel?

Avvägning/nivellering? jag köpte en "fångad luftbubbla" och spikade i bogolvet innanför
bodelsdörren, sedan är det snabbt och enkelt att med "fälgnyckelbakänden", plywood-
skivor och klossar av byggplast att ställa in stödbenen för horisontellt golv.
Med en kommande bubbla till vid förarplatsen så blir det genast enklare.

GPS? varför det, kartor har länge fungerat fint.
Lågmält elverk? Jatack, 2,5L oljeblandad bensin är faktiskt billigare än 15L diesel!

Solstolar? Vad är det för fel på filtar på marken?

vid varje inköp så ställer jag mig frågan: vad kan den göra mer?
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen