• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Funderingar kring Alde 3010

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Av inläggen att döma verkar det som att de flesta problem med Alde uppstår genom att värmesäkringen på kretskortet har löst ut.
Jag har under ett par dagar observerat hur pannan uppför sig.
Efter att brännaren har slocknat fortsätter cirkulationspumpen att gå åtskilliga minuter.
Detta kan vara antingen för att den skall ta vara på värmen ELLER att den skall kyla ner pannan (eller båda delarna).
Om man stänger av pannan innan cirkulationspumpen stannat, kan det då vara så att temperaturen stiger på kretskortet och blir för hög??
En tanke som slog mig.

:msn_dontknow:

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Funderingar kring Alde 3010

På mitt kretskort som jag bytte i helgen stod det 100 C grader på värmesäkringen. Det kan ju inte vara så att värmesäkringen tillåter en omgivningstempratur där kretskortet sitter att bli 100 C grader. Då skulle ju det ta eld i soffan eller sängen där pannan sitter.
Denna värmesäkring håller koll på temperaturen ut från pannan (information från Aldes tekniker Per Karlsson) så det är helt riktigt att cirkulationspumpen ska gå en tid efter det att pannan "slocknat".
Det som knäcker kretskortet och värmesäkringen är när vi använder varmvattnet på sommaren, då ska inte cirkulationspumpen köras utan då producerar pannan bara varmvatten men pannan arbetar lika som när den producerar värme till radiatorerna.
Om någon här på forumet kan lösa detta problem till Alde kan han eller hon påräkna Nobelpriset i fysik.
Ha de gott på vägarna.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Slik termosikringen er montert på kortet så er det kortets omgivelse den reagerer på ikke vatnet. Det er ikke mange materialer som har en tenntemperatur ned i nærheten av 100°C, det materialer som finnes nær panna har normalt over 500.

petterssonbj

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2025

Värmesäkringen på kretskortet finns ju där för att skydda övrig elektronisk
utrustning från ev fel och kortslutningar som i värsta fall kan orsaka brand
Så när värmesäkring löser har det varit för hett i området runt pannan alt
säkringen.
Orsaken till detta kan ju vara många som snäv inbyggnad,
varmvatten med förhöjd temp ( legionella ) underhållsvärme med
för hög utetemp osv
Värmesäkringar finns ju på många ställen runt om oss torktumlare, datorer spisar
och så vidare där man hittat lösningar fläkt kylning osv
Det borde inte vara så svårlöst för Alde heller tycker jag,
problemet dyker säkert upp när pannan hamnar i sin miljö

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Vad jag menar är att när cirkulationen avstannar så ökar temperaturen i pannan om inte brännaren har stängt av sig långt innan.

Jämför med en bilmotor. Mäter man temperaturen på den när den är igång och sedan stänger av den så ser man att temperaturen ökar när kylvätskepumpen inte längre går.

Dessutom står vattnet under tryck i pannan (åtminstone på HB med tryckpump) så vattentemperaturen kan stiga till över 100°C. Värmen kommer givetvis att sprida sig till omgivningen och kretskortet sitter ju under en kåpa på ovansidan av värmaren och har då knappas någon ventilation. Dessutom sitter det ovanför där avgaserna mynnar ut, och även om slangen för insugningsluften omger avgasslangen så är det förmodligen ett av de varmaste ställena på värmaren.
Är värmaren dessutom inbyggd i ett trångt utrymme, ja då får man nog problem.

Man må tycka vad man vill om min teori, men jag kommer i alla fall fortsättningsvis inte att stänga av värmaren innan cirkulationspumpen stannat.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Temp i omgivelsen for kortet er normalt noen grader under hva termostaten for varmvatn er innstillt på. Så med 80 grader vatn blir temp inne i boksen like under dette. Men den originale sikringen på omlag 90 grader døde av elde i løpet av 3 til 4 år ved daglig bruk. De nye kortene med 100 grader sikring burde holde mer enn 5 år.

petterssonbj

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2025

Wizard om din teori skulle stämma så går det ju inte att få enbart varmvatten
ur pannan som Alde påstår
På sommaren när vi enbart vill ha varmvatten startar ju aldrig c-pumpen
Den går ju igång enbart när termostaten kallar på värme i bilen.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Man får inte glömma att det sker en värmeutveckling i kretskortet också.
Om omgivningstemperaturen är, låt oss säga, 80° och kretsarna i kortet höjer tempen med 10°, ja då är det kört om man har 90°´s värmesäkring.

Toppen