• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fundering om försäkringsbolag

JimpaSWE

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Bjuv
HBK-Nr
17555
Medlemskap
2025
Hej . Jag ska köpa min första husbil . Kollade runt lite å började jämnföra lite olika bolag. Blev tipsad om ett : Dina försäkringar, heter dom . Jätte billigt tyckte jag . Så jag undrar om det finns någon här som har någon erfarenhet av dom ?

Mvh Jimpa .
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: Fundering om försäkringsbolag

hej ! vi har haft det försäkringsbolaget sen 09 och varit nöjda ! förra året hade vi problem i Österrike dr fixade bärgare ringde o kollade om vi var ok hur det gick med bilen osv de var helt outstanding med allt i det fallet ! kanske tur ? men vi nöjda sen håller de en bra prisbild enl oss så vi kan rekommendera dem ! lycka till med köp o ta god tid på er ! :)
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Fundering om försäkringsbolag

Har också Dina. Har precis allt annat i LF men dom särbehandlar (3000 eller 5000:- förhöjd självrisk maskinskada) privatimporterade husbilar.
Har inte behövt utnyttja försäkringen, mycket trevligt bemötande när jag ringde och frågade om pris, självrisker o.s.v. Bra pris också, några hundra dyrare än LF som är tuselappar billigare än de flesta (läs Folksam).


Peter :)
 

JimpaSWE

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Bjuv
HBK-Nr
17555
Medlemskap
2025
Sv: Fundering om försäkringsbolag

Jag har min bil å hus försäkrade i Länsförsäkring .
Ska ringa å kolla med dom nu i veckan .
Gick in på Compricer i fredags kväll . Fick bara 2 pris förslag . Inga bolag jag kände igen . Men dom ville nog inte ha med husbilar å göra . Ca 9100 / året å det var med den förhöjda självrisken :confused: , det var nästan mer än 5000 mer än det priset jag fick på Dina försäkringar .
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Fundering om försäkringsbolag

Har också Dina. Har precis allt annat i LF men dom särbehandlar (3000 eller 5000:- förhöjd självrisk maskinskada) privatimporterade husbilar.
Har inte behövt utnyttja försäkringen, mycket trevligt bemötande när jag ringde och frågade om pris, självrisker o.s.v. Bra pris också, några hundra dyrare än LF som är tuselappar billigare än de flesta (läs Folksam).


Peter :)

Varför inte skriva ut namnet Folksam utan parantes??
Vi flyttade från Trygg Hansa till folksam och vår kostnad sjönk betydligt.
Nu har vi hem och husbil försäkrad hos Folksam och det kostar oss 4722 :-
med HBK rabatt i det ingår 6 månaders reseförs.
Vi har haft motor skada och det var snabba puckar med skadenr. och lagning på Fiat verkstad.Även AC slutade funka när vi var på norrlands resa den lagningen gjordes i Söderhamn samma sak ett skadenr. från Folksam inga problem.Glömde sedan beror väl det på var man bor och hur dyra bilar man har våran är på 5 ton och 845 lång en plåtis kanske är billigare vad vet jag.
HaDe Hasse
 
Senast ändrad:

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Sv: Fundering om försäkringsbolag

Kolla självrisken för frontrutan. Skall inte vara över 1500:- totalt vid skada.
Har haft husförsäkring hos Dina i många år men nu kraftigt förhöjd premie 3000:- mer än Länsförsäkringar för samma försäkringsvärde. Så jag bytte till LF både för huset och husbilen.
Åke
 

Rosberg

HBK Medlem
Inlägg
121
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
8005
Medlemskap
2024
Sv: Fundering om försäkringsbolag

Kolla gärna Vardia. Jag bytte bådel villa och husbilsförsäkring från if och detta sänkte våra kostnader med flera tusen per år // Rosberg
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Fundering om försäkringsbolag

Kolla självrisken för frontrutan. Skall inte vara över 1500:- totalt vid skada.

Hos Dina är det procentuell självrisk på vindrutan (i alla fall för mig). Men då jag har en halvintegrerad så är vindrutan inte så dyr i alla fall. För några år sedan kollade jag och hade jag behövt byta rutan skulle min självrisk ha blivit ungefär 1700:-.
Så det är inget måste med fast självrisk för alla. För länge sedan frågade jag dem om det och de sade att om man har helintegrerad bil där vindrutan kostar massor tar man bytet på vagnskadeförsäkringen istället. Visst, en högre självrisk än om den vore fast men det tjänar man in på lägre premie och bra skadehantering.

//Stefan
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Fundering om försäkringsbolag

Hos Dina är det procentuell självrisk på vindrutan (i alla fall för mig). Men då jag har en halvintegrerad så är vindrutan inte så dyr i alla fall. För några år sedan kollade jag och hade jag behövt byta rutan skulle min självrisk ha blivit ungefär 1700:-.
Så det är inget måste med fast självrisk för alla. För länge sedan frågade jag dem om det och de sade att om man har helintegrerad bil där vindrutan kostar massor tar man bytet på vagnskadeförsäkringen istället. Visst, en högre självrisk än om den vore fast men det tjänar man in på lägre premie och bra skadehantering.

//Stefan

Länge sedan hur länge är det?
Är det inte så längre kostar det skjortan att byta på en helintegrerad,
Känns tryggare med fast kostnad på 1500kr hos Folksam.
/Pelle
 

Jimmy Johansen

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
11664
Medlemskap
2024
Sv: Fundering om försäkringsbolag

Jag har Folksam, jag tycker dom är bra att ha att göra med. Dessutom har man en bra rabatt när jag är med i husbilsklubben.se
Jag har dessutom min bil, min lägenhet, min hund och jag och frugan har våra olycksfallsförsäkringar i Folksam.
Så blir det ju samlingsrabatt på alla försäkringar.

//Jimmy
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Fundering om försäkringsbolag

Försäkringsbolag märks mest i skarpt läge. Dina Försäkringar ersatte arbete, motor och resa till från Tyskland när motorn skar. Ca 60 000 allt som allt. Inget som helst problem. Till saken hör att det var efter ett tips här på forumet att kolla om det nog fanns maskinskadeförsäkring, trodde vi själva skulle få stå för det, var några år gammal bil. Säger inte dom är bäst för alla, men när det krisar fungerar det!
 
Toppen