• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Fulstartad varm motor

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Vår Fiat 07a med 3 lit. motor och snart 18000 mil startar som den ska när den är kall.
Är motorn varm startar den med något som kan liknas vid en dubbel tändning och skramlar till så det skär i kroppen.
Efter start inga problem.
Kan hjälpa något om jag pumpar på gasen vid start.
Har också kört 2 dieseltankningar med Pro-tech recond för insprutnings-systemet.
Gas-spjället är också bytt för 1,5 år sedan.

Någon som har varit ute för något liknande och löst det?
Eller någon som har ett förslag på vad det kan bero på.

Krister.
 
Lösning
Verkstaden körde en diagnost på drivlinan.
Diagnosen visade en störning på den nya vevaxelgivaren, men inte så motorlampan tändes. Kanske glappkontakt.
Kröp under och lossnade kontakten och sprayar lite elektronik spray så det var rent och kopplade kontakten igen.
Ingen förbättring.
Verkstaden hade väntetid. Fullt upp som alla andra som håller på med husbilar.
Jag kunde inte släppa problemet som har funnits ett tag.
Ursula har vid ett flertal tillfällen sagt att det är nog fel på startmotorn.
Och jag har sagt att det är det säkert inte.
Hennes proffession är inom sjukvården.

Nästan uppgiven och mina idéer var slut, så varför inte prova hennes idé.

Så jag beställde en startmotor i söndags från autodoc i Tyskland, på vinst och förlust...
F

F.d. 22252

Guest
Spånar lite: om det läcker lite från en spridare så samlas det ju bränsle på eftertrycket i en cylinder sen när man drar runt motorn tänder kanske den cylindern på kompressionstrycket innan spridarna har öppnat och möter kolven på väg upp.
Jag vet inte så mycket men JANKRO kan säkert det där med styrning av insprutningen.
Man skulle ju kunna testa att rulla några meter med avslagen motor för att blåsa rent.
Om det på något sätt kunde komma in olja via slitna ventilstyrningar ner i förbränningsrummet skulle samma problem kunna hända vid varm motor.
Att det kan smälla lite när det är riktigt kallt men när motorn är varm låter inte roligt och kan nog leda till allvarlig motorskada
Man bör nog se efter så inte kamremmen kuggat över något kugg.
Detta är bara funderingar.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Spånar lite: om det läcker lite från en spridare så samlas det ju bränsle på eftertrycket i en cylinder sen när man drar runt motorn tänder kanske den cylindern på kompressionstrycket innan spridarna har öppnat och möter kolven på väg upp.
Jag vet inte så mycket men JANKRO kan säkert det där med styrning av insprutningen.
Man skulle ju kunna testa att rulla några meter med avslagen motor för att blåsa rent.
Om det på något sätt kunde komma in olja via slitna ventilstyrningar ner i förbränningsrummet skulle samma problem kunna hända vid varm motor.
Att det kan smälla lite när det är riktigt kallt men när motorn är varm låter inte roligt och kan nog leda till allvarlig motorskada
Man bör nog se efter så inte kamremmen kuggat över något kugg.
Detta är bara funderingar.

den har kedja.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Jovisst, men även om det råkar vara kedja, så är det ju knappast att rekommendera att köra för länge med ett fel som ger upphov till tändning vid fel tidpunkt, enligt ”spåningen” ovan.
Lite lurigt fel är det nog, så det kan i värsta fall göra att man inte hittar det med diagnosverktyg. Såg förresten att det var ganska lång körsträcka, missade detta när jag läste första gången. Vet inte hur bra Fiats kamkedjor är, men en sliten kamkedja kan ge timingfel som motorstyrningen inte kan hantera. Annars är ju läckande spridare och/eller för stor bränslemängd pga slitna spridare inte alls uteslutet när körsträckan är lite längre. Hade för en del år sedan en Volvo S80 diesel som var så sliten i spridarna att den reglerade med bränsleavstängning vid flytkörning på plan väg. Händer ju normalt inte annat än i nedförsbacke. Har dock inget minne av ett beteende som det ovan beskrivna, men den hade nog lite kraftigt uppvarv vid varmstart, som inte var lika påtagligt vid kallstart. Den fick på servicen vid något tillfälle ny mjukvara som skulle kompensera för spridarslitaget, vilket givetvis inte hjälpte mot fenomenet med oscillationerna som bränsleavstängningen gav upphov till. Men det kanske kompenserade för att andra problem. Tror den fick den mjukvaran vid 27000 mil ungefär. När man pratar körsträcka på en husbil/transportbil så kan man nog räkna med 30-50% fler vevaxelvarv vid samma miltal i förhållande till en personbil med motsvarande motorprestanda, vilket också ger ett väsentligt mycket högre motorslitage än en personbil som gått lika långt.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja nu har ni sparat en massa pengar tack vare det eminenta forumet här istället för att köra med ett fel som kanske skrotar motorn så bara att byta en givare.
Den samlade kunskapen här överstiger nog många verkstäders som också har en tidspress för felsökning så det blir lätt fel men detta hade de säkert klarat.
Jag räknar med att ni hör av er hur det gått om det räckte med byte av givaren.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Var sitter vevaxelgivaren på Fiat ducato 07a med 3 liters motorn.
Bilen är helint. så det är trångt och svårt och se.
Vet man ungefär var, är den lättare att hitta.

Krister.


Jag har hittat den.
Den sitter på baksidan vid generatorn.

_20200526_113744.JPG
Vid rött märke.

Krister.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Jag har hittat den.
Den sitter på baksidan vid generatorn.

Visa bilaga 193526
Vid rött märke.

Krister.

Detta var inte lätt att få bort sensorn.
Det är ett arbete med en hand och man ser ingenting.
Det går bara att få upp en arm mellan motorn och motorvaggan.
Men med envishet går det.

Det blev bättre, men inte bra. Så jag ska köra en diagnos hos verkstaden där jag brukar serva.
Och sen får dom lösa problemet.

Krister.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Verkstaden körde en diagnost på drivlinan.
Diagnosen visade en störning på den nya vevaxelgivaren, men inte så motorlampan tändes. Kanske glappkontakt.
Kröp under och lossnade kontakten och sprayar lite elektronik spray så det var rent och kopplade kontakten igen.
Ingen förbättring.
Verkstaden hade väntetid. Fullt upp som alla andra som håller på med husbilar.
Jag kunde inte släppa problemet som har funnits ett tag.
Ursula har vid ett flertal tillfällen sagt att det är nog fel på startmotorn.
Och jag har sagt att det är det säkert inte.
Hennes proffession är inom sjukvården.

Nästan uppgiven och mina idéer var slut, så varför inte prova hennes idé.

Så jag beställde en startmotor i söndags från autodoc i Tyskland, på vinst och förlust, som levererades igår, torsdag med PostNord.

Jag monterade den i förmiddags, och efter ett antal starter och provkörning och starter med varm motor, så har det fungerat hela tiden.

Det blev en tur om blomsterhandlaren och sen hem med en bukett rosor till Ursula som tack för tipset.

Ni kan själv räkna ut vad kommentaren blev.

DSC_0002_copy_4488x2525.jpg
Här den nya startmotorn på plats.

DSC_0004_copy_4488x2525_1.jpg
Och här är de gamla delarna.
(Ett fästöra gick av på den gamla vevaxelgivaren.)

Vevaxelgivaren Bosch. Ad center. 751 kr.
Startmotor Ridex autodoc 1120 kr.

Tackar alla för input, och jag skall lyssna på min hustru framöver.

Den gamla startmotorn var sliten och för svag.
Problemet förhoppningsvis löst.

Krister
 
Senast ändrad:
Lösning
Toppen