• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fulladdat batteri! Exploderar det se'n....

  • Startad av Startad av F.d. 52986
  • Startdatum Startdatum
F

F.d. 52986

Guest
Ex. Solcellspanelen har laddat batterierna,regulatorn signalerar fullt.Nu tänker jag att starta bilen och köra en längre sträcka på ca 5 Tim.i vanliga fall ( före solpanelens tid) laddades batterierna så de var fullt laddade när jag kört färdigt.
Vad händer med all laddström när den inte behövs ?" Pyser " den ut eller exploderar batteriet när det blir överfullt ??
 
Sv: Fulladdat batteri! Exploderar det se'n....

Regulatorene sørger for at når batteriene er fulle så får de ikke mer enn til vedlikehold. Primitive regulatorer gir aldri en spenning som er over normal floatspenning for batteriene, mer avanserte føler av hvor aktuell maks float ligger og bruker denne. Dette vil i praksis si en god vedlikeholdsladning.
 
Sv: Fulladdat batteri! Exploderar det se'n....

Ström är inget som alltid finns, utan det skapas av en sluten krets. Laddregulatorns uppgift är att ställa in den spänning som krävs för att laddströmmen ska bli optimal för laddning av batterierna.
Är batterierna fulladdade drar regulatorn ner spänningen så att laddströmmen blir låg. Batterierna exploderar inte, och ingen ström skapas som behöver pysa ut.
 
Sv: Fulladdat batteri! Exploderar det se'n....

Ström är inget som alltid finns, utan det skapas av en sluten krets. Laddregulatorns uppgift är att ställa in den spänning som krävs för att laddströmmen ska bli optimal för laddning av batterierna.
Är batterierna fulladdade drar regulatorn ner spänningen så att laddströmmen blir låg. Batterierna exploderar inte, och ingen ström skapas som behöver pysa ut.

Talar vi om generatorns laddningsregulator så håller den en konstant spänning på ca 14,4 Volt. Det som avgör hur mycket batteriet laddas är dess inre motstånd som ökar ju närmare batteriet blir fulladdat och kan då inte ta emot höga strömmar. Spänningen är således alltid konstant.
Sedan kan det finnas smärre variationer i sk intelligenta laddare.
 
Sv: Fulladdat batteri! Exploderar det se'n....

Det med 14,4V er stort sett det normale i dag - ikke mange år siden endel fabrikker standard på på under 14V ladespenning. Tyske biler på 1970 tallet hadde oftest 13,7V - vet ikke hvor mange laderegulatorer jeg byttet på slike for at bilene skulle fungere vinterstid. Merkeverkstedene hadde ikke lov til å bruke uorginale regulatorer :D
 
Sv: Fulladdat batteri! Exploderar det se'n....

De flesta moderna fordon har väl datorstyrd laddning från generatorn i dag och då ligger laddspänningen oftast runt 14,5 Volt, gamla typen av blybatterier klarar inte den höga spänning så man måste ha silver/kalcium eller kalcium/kalcium som klarar den högre spänningen + long-life-lampor.

Min Mondeo -06 har den typen av datorstyrd laddning och den är vad jag förstått standard på de flesta Fordar från -99.

Det finns en kabel på generatorn som går till styrsystemet, drar man ur den kabeln så skall generatorn enligt vad jag förstått uppföra sig mer som en gammaldags generator och ladda med 13,8 volt.

Tillägg: Den kan faktiskt ladda upp till 15 Volt om det är riktigt kallt, nackdelen med datorstyrningen är att om nåt går fel eller man försöker ge nån med urladdat batteri eller själv har urladdat batteri så kan spänningen skena upp till 18 Volt på Fords system !
Bytte ut orginalbatteriet förra året eftersom laddspänningen började krypa upp mot 15 Volt hela tiden, med nytt batteri 14,5 V.
 
Senast ändrad:
Sv: Fulladdat batteri! Exploderar det se'n....

Många bra och fördjupade svar men de är svåra att förstå??????
Jag tror istället det blir en stor jä.... smäll.
//Tommy :tongue:


PS Hur gärna än jag ville så kunde jag inte låta bli. Hoppas ingen blir skadad!!
 
Sv: Fulladdat batteri! Exploderar det se'n....

Många bra och fördjupade svar men de är svåra att förstå??????
Jag tror istället det blir en stor jä.... smäll.
//Tommy :tongue:


PS Hur gärna än jag ville så kunde jag inte låta bli. Hoppas ingen blir skadad!!

Det här med ström ( effekt eller spänning ) och allt vad det heter, kan bli lite bökigt att reda ut.Men någon stor smäll blir det inte,som jag trodde från början.
 
Sv: Fulladdat batteri! Exploderar det se'n....

OK!
Kortfattat, ju mer batteriet blir laddat, desto mindre ström tar det emot. När det är fulladdat tar det inte emot någon ström alls och generatorn går på "tomgång".

Tack Wizard! Så enkelt var det alltså!
 
Sv: Fulladdat batteri! Exploderar det se'n....

Många bra och fördjupade svar men de är svåra att förstå? Jag tror istället det blir en stor jä.... smäll.
//Tommy :tongue:
PS Hur gärna än jag ville så kunde jag inte låta bli. Hoppas ingen blir skadad!!

När du är riktigt törstig Tommy, då tar du ett glas vatten som slinker ner rätt lätt, eller hur? Är du mer törstig så tar du ett glas till, men nu går det kanske inte lika fort ner i "kistan". När du väl är nöjd, då dricker du inte mer trots att det finns mer vatten i kranen... Hade du fortsatt dricka, då hade du säkerligen "exploderat" och då hade vi tyvärr inte haft den här trevliga diskussionen : )
 
Sv: Fulladdat batteri! Exploderar det se'n....

När du är riktigt törstig Tommy, då tar du ett glas vatten som slinker ner rätt lätt, eller hur? Är du mer törstig så tar du ett glas till, men nu går det kanske inte lika fort ner i "kistan". När du väl är nöjd, då dricker du inte mer trots att det finns mer vatten i kranen... Hade du fortsatt dricka, då hade du säkerligen "exploderat" och då hade vi tyvärr inte haft den här trevliga diskussionen : )

Sådärja!Nu börjar vi komma på rätt nivå!!! Hoppas många tackar så vi inte blir av med förklarande experter.
 
Sv: Fulladdat batteri! Exploderar det se'n....

När du är riktigt törstig Tommy, då tar du ett glas vatten som slinker ner rätt lätt, eller hur? Är du mer törstig så tar du ett glas till, men nu går det kanske inte lika fort ner i "kistan". När du väl är nöjd, då dricker du inte mer trots att det finns mer vatten i kranen... Hade du fortsatt dricka, då hade du säkerligen "exploderat" och då hade vi tyvärr inte haft den här trevliga diskussionen : )

Men om man blir bjuden och det är lite mer amp än i vatten, då blir ju regulatorn som sitter längst upp på kroppen lite trögare och reagerar inte lika snabbt längre. Då är jag övertygad om att det smäller!!! Eller vad tror ni??
//Tommy:p:
 
Sv: Fulladdat batteri! Exploderar det se'n....

De flesta moderna fordon har väl datorstyrd laddning från generatorn i dag och då ligger laddspänningen oftast runt 14,5 Volt, gamla typen av blybatterier klarar inte den höga spänning så man måste ha silver/kalcium eller kalcium/kalcium som klarar den högre spänningen + long-life-lampor.

Min Mondeo -06 har den typen av datorstyrd laddning och den är vad jag förstått standard på de flesta Fordar från -99.

Det finns en kabel på generatorn som går till styrsystemet, drar man ur den kabeln så skall generatorn enligt vad jag förstått uppföra sig mer som en gammaldags generator och ladda med 13,8 volt.

Tillägg: Den kan faktiskt ladda upp till 15 Volt om det är riktigt kallt, nackdelen med datorstyrningen är att om nåt går fel eller man försöker ge nån med urladdat batteri eller själv har urladdat batteri så kan spänningen skena upp till 18 Volt på Fords system !
Bytte ut orginalbatteriet förra året eftersom laddspänningen började krypa upp mot 15 Volt hela tiden, med nytt batteri 14,5 V.

Precis, jag rekommenderar ingen att använda startkablar mellan moderna fordon.
Flera bl.a jag har råkat ut för tråkiga elfel, "när man lånat ut ström"
Använd istället en billig starthjälp från t.ex. Jula
 
Sv: Fulladdat batteri! Exploderar det se'n....

Men om man blir bjuden och det är lite mer amp än i vatten, då blir ju regulatorn som sitter längst upp på kroppen lite trögare och reagerar inte lika snabbt längre. Då är jag övertygad om att det smäller!!! Eller vad tror ni??
//Tommy:p:


Det susar lite iaf.:wub:
 
Tillbaka
Toppen