• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fula fogningar på lister..

F

F.d. 1701

Guest
Hej, är en nybliven husbilsägare till en Dethleffs 6971 2011:a.

Har en fundering då jag tycker att "fogningarna" tätningarna på utsidan ser bedrövliga ut.., ska det se ut så här?
Det är som tuggummi, allt fastnar, barr löv osv..

När man tvättar husbilen så får man vara väldigt försiktig så man inte smetar ut det..?

Så min undran är väl bara om det är "normalt" att det ser ut så här :wideeyed:
//Micke

Bilagor

• 20130731_131357.jpg
    20130731_131357.jpg
    1,2 MB · Visningar: 15
  • 20130731_131401.jpg
    20130731_131401.jpg
    1,5 MB · Visningar: 8
J

Johank

Guest
Sv: Fula fogningar på lister..

Hej!
Ta och skär bort överflödet med ett rakblad. Du kan också "putta" in lite fog under listen... Var noga med att inte dra i överskottet när du skär bort överflödet. Då kan du få en otät fog...

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Jo sådär kan det se ut.
Då har det i alla fall inte snålats med fog.
Men som sagt ta bort överflöd om det stör.
Men genom att använda rakblad riskerar man att man skär igenom ytskiktet på aluminiumplåten. Så var försiktig!!

Många Dethleffs har ju skarven dold med plast.
Det är de som har reling på taket. Vet inte vad det paketet heter.

F

F.d. 1701

Guest

OK, skall försöka "snygga" till det lite..;) , är väldigt pedantiskt och kan inte sluta snegla på´t..*s*, att det ser ut så här på en nästan "spritt" ny bil..
Tack // Micke

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2025

Hej.

Har haft och har fortfarande samma problem på vår Dethleffs 2011. Jag tar bort överflödet med att skära försiktigt längs listen med en smörkniv av plast för att inte skada lacken, därefter tvättar jag rent med IPA (isopropanol eller isopropylalkohol som det även kan kallas). Om man använder T-sprit eller liknande kan denatureringsmedlet i T-spriten lösa ytan på lacken.

M v h / Roland

Toppen