• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fuktvarning.

F

F.d. 16416

Guest
Hej,

Vi har en husbil byggd på senaste Ford Transit chassit. Vi tycker Forden är toppen i alla avseenden. Träffaden i helgen en annan ägare till en husbil på detta koncept och naturligtvis utbytte vi tankar och erfarenheter. Blev då medveten om ett problem, som vi inte känt till tidigare. Bakom de NEDRE dörrgångjärnen i mellanrummet nedanför A-stolpen och framskärmarna finns en liten plastpåse med någon form av isolering för ljuddämpning och kanske värmeisolering. Isoleringen ser ut som den gamla hederliga Gullfibern. På hans bil hade plasthöljet på ena sidan av någon anledning skadats och innehållet var dyblött, som om det varit en vattenfylld tvättsvamp. Månne hade någon liten mus sökt ett mysigt vinterbo där. Naturligtvis är detta en utmärkt miljö för rost i plåten runt om, så han hade med lite möda lirkat ut båda påsarna. Han hade inte märkt någon skillnad i ljudnivån efter detta. Början till rostangrepp syntes dock där där den skadade påsen hade funnits.

Undrar därför om någon annan observerat detta.

Överväger själv starkt att ta bort påsarna på vår bil. Vill ju inte riskera rost genom att ha dom kvar.

MVH Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Fuktvarning.

Hej!

Har aldrig sett eller kollat detta!

Skall gå ut och kolla lite sedan, du har inte ett kort på fenomenet?
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Fuktvarning.

Här kommer bilder...tagna vid höger dörr. Kanske lite svårt att se. Våra påsar verkar hela, men binder ändå mycket fukt och vatten mot plåten.
Roadglider
 

Bilagor

  • IMG_1317.JPG
    IMG_1317.JPG
    702,2 KB · Visningar: 14
  • IMG_1322.JPG
    IMG_1322.JPG
    2 MB · Visningar: 14

Nyfiken

FD HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1298
Medlemskap
2021
Sv: Fuktvarning.

Hej! Jag var och tittade om det är likadant på min Ford och jag såg påsarna, undrar varför dom är där. Hur gorde du för att få bort dom, det är ju så trångt. Mina var tillsvidare hela, men jag undrar om det är bättre att ta bort dom.
Mvh Frank
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Fuktvarning.

Vi har ännu inte tagit bort dom, men den jag talade hade gjort en krok på en svetstråd som han sedan fiskade bort dom med!!!!!
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Fuktvarning.

Om det är "Gullfiber" i en påse av plast så kan knappast "tänkaren" ha lagt dit den för att absorsera fukt. Det är antagligen en ljudisolering istället. Varför inte höra med han/hon som tillverkade husbilen?
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Fuktvarning.

Tror som Kölis 75 troligen tänkt som ljuddämpning, men trots allt nog en mindre bra lösning på detta. Anar att husbilstillverkaren inte vet mycket om detta. Skall därför höra vad Ford Sverige anser om saken. Kan bara konstatera att tingesten binder fukt även om den är helt intakt och gör det svårt hålla fuktig smuts borta från plåtytorna den vilar mot.....
Roadglider
 
Toppen