• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fukttestsavgift

F

F.d. 53498

Guest
För några år sedan fanns en överenskommelse mellan konsumentverket och husvagnsbranchen att en fukttest skulle vara gratis om leverantören talade om att den skulle utföras på en speciell verkstad, t.ex auktoriserad verkstad.
Är det någon som vet om samma gäller fortfarande.

F

F.d. 16416

Guest
Sv: Fukttestsavgift

Hej!

Vad jag förstått gäller detta fortfarande, om det krävs att testet genomförs av namngiven verkstad och kunden inte har något val.
Man kringgår detta genom att "endast" kräva att testet genomförs av auktoriserad verkstad. Kunden kan då välja verkstad och man slipper överenskommelsen. Gäller i varje fall för vårt märke. Smart!!!

Roadglider

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025

Här tjänar man pengar. Betalade senast 500:- för 5 min med fuktmätare. Protokollet skrevs i efterhand, och jag har en känsla av att man skrev omväxlande "ingen fukt" respektive "normal fukt" lite på gehör för att det skulle se professionellt ut.

Och inte ville man att jag skulle vara med vid testningen heller. Men envis som jag är........

Håkan

F

F.d. 53498

Guest

Codat vill ha 1900 kr. Då sprutar man något under bilen oxå. Men som sagt fukttesten 1900 kr.

Tommy Dynér

FD HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Tror vi betalade 1100 kr i maj. Fick höra att det var mer komplicerat numera och det var
därför priset gått upp till 1100 kr.

Fick en förklaring vad som var skillnaden mot tidigare, men la det inte på minne (redan fullt), men det kanske var något man sprutade under.

svensei

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2025

En del leverantörer kallar det för fuktgaranti och en del för fuktförsäkring. I det första fallet har kunden troligen betalat detta vid köpet och i det andra fallet utgår en kostnad som kan ses som en försäkringspremie. Dethleffs tar som ovan sagts 1900 för testet inklusive försegling av skarvar.

F

F.d. 53236

Guest

På min bil är det gratis fukttester. Har en Bürstner.

F

F.d. 50075

Guest

Har du en Bürstner så får du garanterat fukt in vid hjulhusen! Det är de kända för.

F

F.d. 58689

Guest

Har du en Bürstner så får du garanterat fukt in vid hjulhusen! Det är de kända för.
Har du mer info?
Misstänker att även jag har det bekymret då jag upptäkt vatten under sängen vid hjulhuset, men trodde det kom från lastluckan som är otät :mad:

Lodjuret

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
651
Medlemskap
2025

Hallå där Kattegatt,
Du stack ut hakan, å de kan ju va bra om man fullföljer!

Citat: Har du en Bürstner så får du garanterat fukt in vid hjulhusen! Det är de kända för:slut citat,

Två inlägg med följdfrågor kom som en bumurang, inget svar!

Har du somnat in eller åkt på semester?

Lennart

Toppen