• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fukttest

F

F.d. 4754

Guest
Hej.

Jag ska utföra fukttest på husbilen och undrar hur mycket prylar, sängkläder, vanliga kläder och annat som ni plockar ur för att underlätta fukttesten? Ska allt ur husbilen?

En undrande Knausen
 

Bengt o Inga-Lill

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2483
Medlemskap
2024
Sv: Fukttest

Hej Knausen!

Jag har aldrig plockat ur nånting när jag fukttestat.
Fukttest görs ju oftast på väggar och golv och gärna under diskbänk.
Dusch, tvättställ osv.
Speciellt instrument med små vassa tingestar längst ut.
Lycka till. Tyvärr fukttestar man för sällan. Görs det tidigare kan en del små läckage upptäckas tidigare. Då har man möjlighet att åtgärda snabbare.
Ha det.
HBK 2483 B-ILA
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Fukttest

Hej

Vi plockar heller inte ut något ur vår bil utan lämnar den med full semesterpackning till handlaren och får tillbaka den efter en halv timme. Detta gör vi Tyskland på vår första resa på våren då Forsbergs vägrar.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Fukttest

Gjorde nyligen en fukttest på vår bil som här hemma gick på 800kr.

Har tidigare alltid gjort den på auktoriserade verkstäder för Eura (för garantin) i tyskland. Då kallas det för årskontroll och innefattar fukttest o genomgång av chassie med smörjning av axel. Detta till samma pris som endast fukttest i sverige.

OBS! Full semesterpackning i bilen vid testet.
 
Senast ändrad:

Margus

HBK Medlem
Inlägg
236
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1233
Medlemskap
2024
Sv: Fukttest

Gjorde också fukttest på vår bil. För att killen som gjorde testen skulle göra det ordentligt och slippa plocka bort en massa prylar i överskåpen så plockade vi ur dem. Testen tog en dryg timme och kostade 600 kr. Det användes 2 olika instrument, tak, väggar och golv kollades överallt.
 
F

F.d. 29809

Guest
Sv: Fukttest

Jag brukar låta en firma fukktesta på våren innan vi hunnit packa bilen.
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Fukttest

Hej igen.

Uttryckte mig nog lite slarvigt. Det är den årliga täthetskontrollen som jag ska göra. För min del kan den inte vänta till våren, som naturligtvis hade varit kanon.

Jag har en Knaus och ringde den svenska generalagenten. De står för kostnaden om det görs hos en auktoriserad firma. (De fem första åren). Detta enligt en överenskommelse med konsumentverket.

/Knausen igen
 
F

F.d. 52959

Guest
Sv: Fukttest

Gjorde nyligen också den årliga fukttesten. Denhär gången hos Solifer. Aldrig någon begäran att
tillhörigheter skall plockas ur oavsett verkstad.

Förstår egentligen inte varför det skulle behövas flyttas omkring med sakerna, de följer ju bara
efter alla skarvar, fönsterinstallationer, luckor mm.
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Fukttest

Hej Sven-Eric.

Fukttesten ska göras opartiskt och det ska finnas möjlighet att titta överallt där man finner det lämpligt. Verkstaden som utförde täthetskontrollen verkade uppskatta att jag tagit ut kläderna i överskåpen.
Ingen anmärkning för min del i protokollet.

/Knausen
 
Toppen