• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fukttest på en Plåtis??

F

F.d. 53284

Guest
Jag har en ett år gammal Pössle Roadcruiser och tror mig ha förstått att man bör göra en 'inspektionsservice' efter ett år för att garantier ska gälla.
När jag försöker beställa detta på Torvalla Bil söder om Stockholm får jag svaret att de föreslår oljebyte och fukttest.
Behöver en ny Plåtis fukttestas?
Tacksam för svar från detta begåvade medium.

F

F.d. 17667

Guest
Sv: Fukttest på en Plåtis??

Jag har en "plåtis"-12, Karmann Davis 620. Då jag nu beställt första servicen hos tyske leverantören och samtidigt bad dem utföra fukttest... så meddelade de att någon fukttest inte behöver göras på min plåtismodell. Jag nöjde mig med det svaret tillsvidare, men ska fråga lite närmre om skälet... då jag träffar dem om ca tre veckor. Intill jag har ett mer precist svar... inbillar jag mig att det har något med "skrovkonstruktionen" att göra.

Daniel K

FD HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022

Fick ett liknande svar från det tyska husbilsföretaget där jag köpte min Pössl för ett par år sedan. Man hävdade då att det var onödigt att fukttesta en dylik modell eftersom konstruktionen i sig ger små möjligheter för vatten att tränga in och orsaka skada.

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Adria/Sun Living kräver fukttest på sina plåtisar. På frågan hur de testar så svarade BiÖ att de okulärbesiktigar. Det jag har sett på min Sun Living Flexo är att det kan bli kondensfukt på plåten invändigt på vissa ställen. Tänker inte fukttesta nu när garantin gått ut.

F

F.d. 58601

Guest

I min bila papper står det bilen mm. 2 år, fukt garanti 5 år testen är gratis.

/Leif

F

F.d. 51386

Guest

det är väl ganska liten risk att få fukt i en plåtis. Men risken finns naturligtvis att det kan bli problem vid någon genomföring, tex taklucka, sidofönster, ventilation.

men det känns väl lite överkurs att göra en fukttest, antar att verkstaden gör det visuellt och då kan man lika bra göra det själv som säkerligen också blir bättre utförd.

Kondens däremot är antar jag en annan femma. Som jag tolkar det (och ser i vår egen plåtis) så är det tempskillnaderna som ger det största problemet med kondens. Om man kan undvika många sådana tempskillnader så har man nog kommit långt. Här tror jag också att en avfuktare fungerar bättre i bilen när den inte används istället för en värmekälla.

Toppen