• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fuktskada trots utförd fukttest

Rapido9065

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Härjedalen
HBK-Nr
5135
Medlemskap
2024
Genomförde att fukttest hos ett företag i Bollnäs i måndags 27 juni eftersom bilen skulle säljas 29 juni och ville att köparen skulle veta att allt var OK. Bilen fick godkänt på alla punkter. Bilen gicks igenom och affären genomfördes varefter köparen körde de 30 milen hem.
Dagen efter fick jag ett mail från köparen med bilder som visar att det är fukt i dubbelgolvets översida, det finns en lucka på vänster sida på bilen som Caravan företaget säger sig inte ha öppnat och testat. De testar inte under bilen enligt företaget.
Jag kollade med ÅF där jag köpte bilen, de bekräftar att det inte finns några regler för hur ett fukttest ska gå till, det är upp till varje företag att sätta regler för hur testet görs. Fuktskador är ju inte heller något försäkringsbolagen tar.

Det man undrar över är ju varför man ska fukttesta när det ändå ganska ofta upptäcks fuktskador på godkända test.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Vad återförsäljaren påstår, låter ju helt vansinnigt :swoon: ... Visst måste det finnas regler hur en fukt test skall utföras... Hade regler inte funnits då är en fukt test helt värdelös för alla inblandad parter...
Vill inte de som utförde frukt testen ta sitt ansvar, så är det ett klart och viktigt ärende för ARN och alla husbilsägare som får gjort en fukttest .. ARN= Allmäna reklamations nämnden
Lycka till.... Och berätta gärna hur det går framöver :bye:
 
Senast ändrad:

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Det var ju en underlig fukttest. Just på Rapido 90xxDF så är dessa luckor väldigt vanliga punkter där det läcker. Vissa årsmodeller hade missar vid monteringen. Mina luckor fick demonteras och tätas om på garantin och där saknades det många skruv från fabriken.
Ska företag göra fukttest så ska de ju känna till vilka svaga punkter de olika bilarna har annars är det ju oseriöst.
 

Rapido9065

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Härjedalen
HBK-Nr
5135
Medlemskap
2024
Vad återförsäljaren påstår, låter ju helt vansinnigt :swoon: ... Visst måste det finnas regler hur en fukt test skall utföras... Hade regler inte funnits då är en fukt test helt värdelös för alla inblandad parter...
Vill inte de som utförde frukt testen ta sitt ansvar, så är det ett klart och viktigt ärende för ARN och alla husbilsägare som får gjort en fukttest .. ARN= Allmäna reklamations nämnden
Lycka till.... Och berätta gärna hur det går framöver :bye:
Vad återförsäljaren påstår, låter ju helt vansinnigt :swoon: ... Visst måste det finnas regler hur en fukt test skall utföras... Hade regler inte funnits då är en fukt test helt värdelös för alla inblandad parter...
Vill inte de som utförde frukt testen ta sitt ansvar, så är det ett klart och viktigt ärende för ARN och alla husbilsägare som får gjort en fukttest .. ARN= Allmäna reklamations nämnden
Lycka till.... Och berätta gärna hur det går framöver :bye:
Det gör det men det är också därför de inte lämnar vidare till någon utomstående verkstad utan gör det alltid själva. Deras regler är att alltid göra en okulär genomgång av undersidan bilen och dessutom kolla i samtliga luckor (speciellt i luckan till mellangolvet). Men tyvärr, det är tydligen upp till varje verkstad att sätta egna regler för hur de fukttestar. Viktigt därför att kolla med den verkstad man väljer så att de inte missar något. Önskar att jag visste detta innan jag beställde och sålde.
 

Rapido9065

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Härjedalen
HBK-Nr
5135
Medlemskap
2024
Det var ju en underlig fukttest. Just på Rapido 90xxDF så är dessa luckor väldigt vanliga punkter där det läcker. Vissa årsmodeller hade missar vid monteringen. Mina luckor fick demonteras och tätas om på garantin och där saknades det många skruv från fabriken.
Ska företag göra fukttest så ska de ju känna till vilka svaga punkter de olika bilarna har annars är det ju oseriöst.
Det gäller alltså att kontrollera hur företaget man väljer utför sitt uppdrag och inte välja någon som inte fukttestar denna lucka. Även undersidan bilen bör kollas okulärt.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Som jag förstått det hela så finns det två typer av kontroll.
-fuktkontroll
-täthetskontroll
Vad som skiljer de olika kontrollerna vet jag inte, men någon här vet med säkerhet.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Som jag förstått det hela så finns det två typer av kontroll.
-fuktkontroll
-täthetskontroll
Vad som skiljer de olika kontrollerna vet jag inte, men någon här vet med säkerhet.
Tydligen finns det ännu fler....
- fuktkontroll
-fuktkontroll
- fukt kontroll
- fukt kontroll
Så det är tydligen bara att välja vilken man vill ha... :swoon: :twitcy:
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
ärdet slarv fel fr haftån ägaren eftersom där blir fukt en undran jag harhaft länge
 
Toppen