• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fuktskada Husbil Bilder Kommer senare

Torbjörnh

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
14637
Medlemskap
2025
Har köpt en Veteran Husbil Var och Kollade den på Nordlunds motor 70 % fukt i Husbilen Säljaren sa att All Fukt Var åtgärdad
Vad Gör Man har Köpt Den Privat Dom har Rivit ut Duschen Och Rätta Toan Och Tagit Bort Plasten på Golvet som ska Skydda Potatis Stickan Kan man Stoppa Rakt i i Väggen och nå Plåten som är på Utsidan Värmen Fungerar ej En Ducato Bildelen Citroeng Dom hadde satt Pergo efter Väggen för att Dölja Skadorna Do dom Hadde ut Kylskåpet Så skadade Dom Gasolledningen Till Kylskåpet Vad Gör Man Åt sånt Då Säljaren ej är Ärlig Utan Ljuger en Rakt i Ansiktet Har Man Rätt att Häva Köpet eller begära Tillbaka Pengarna Vad Tycker Ni

Torbjörnh

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
14637
Medlemskap
2025
Nej Allting var dolt fick inte röra väggar eller tak för det påstod Säljaren att det var nymålat och det såg nymålat ut en vecka efter Köpet så började det att lossna färg från Taket då blev jag Misstänksam sen så sa han att det var nya batterier i Bodelen och Bildelen Men måste Ladda Dom nya Batterierna innan Start sen så hade Säljaren Klippt Gasolledningen Till Kylskåpet och Till Truma Värmaren

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Nej Allting var dolt fick inte röra väggar eller tak för det påstod Säljaren att det var nymålat och det såg nymålat ut en vecka efter Köpet så började det att lossna färg från Taket då blev jag Misstänksam sen så sa han att det var nya batterier i Bodelen och Bildelen Men måste Ladda Dom nya Batterierna innan Start sen så hade Säljaren Klippt Gasolledningen Till Kylskåpet och Till Truma Värmaren
Tyvärr det blir en dyrköpt erfarenhet, du får glömma och gå vidare

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Vad tror du själv? Klarar du av att fixa till en del själv? Viktigast är att ta sig upp på taket och försöka komma på var det läcker..så att du får stopp på ännu mera läckage! Går motor och växellåda bra?
Förmodar en äldre bil... vilken prisnivå är det? 30... 50.... 70 tusen eller mera?

Köpte du inte en annan husbil för några år sedan som läckte? Hur fixade du det?

Senast ändrad:

Torbjörnh

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
14637
Medlemskap
2025
43 000 men Värdet just nu 10 000 Går Bra i Motor o Låda Måste Byta Hjullager Finns ett Övertäckt Hål på Övre Sidan av Vänster Vägg Vad Tätar Man Sånt Med och Vilken Isolering använder Man ska sätta ut Avfuktarn En Sväng i morgon Har använt sån tidigare i Husbil och fått bort All fukt
i en annan Husbil Går det att få tag i Toaletter från den Tiden eller Någonting Likvärdigt Vad tror ni Nordlundsmotor kollae Taket lite Mjukt sen föregående Skada Men ingen Fukt Där alls så dom Rekomenderade Att Måla om innertaket Spacklar man innan eller Målar man bara på Vad är Rekomendationen Är det Någon Sorts faner Som man använder Vars Får Man Tag i Butyl Massa

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Även om du handlat av en privatperson har du stöd av Köplagen.

Du bör omgående ta hjälp av någon jurist som hjälper dig att ta ärendet vidare till domstol.
Du har mycket på fötterna för att kunna vinna en tvist vid domstol. Det som är aktuellt här är att ett avtalsbrott har begåtts. Säljaren har inte stått för sin del av avtalet. Säljaren har vilselett dig. Men ta som sagt gärna hjälp av en jurist som hjälper dig att skicka in en stämningsansökan till domstol.

Det är Köplagens regler som gäller, alltså inte Konsumentköplagen, eftersom eftersom du har köpt husbilen av en privatperson. Men de tydliga fuktskadorna i husbilen är ett tydligt fel och grunden för att kunna häva köpet.

Du har undersökt husbilen så snart den kom i din besittning och du reklamerade omdelbart de fel du upptäckte till säljaren. Du har inte haft möjlighet till att fullfölja din undersökningsplikt vid köpet, pga säljarens vilseledande. Det är också uppenbart att felet fanns där innan bilen övergick i din besittning.

Det innebär att både den undersökningsplikt och den sk riskövergång som beskrivs i Köplagen, blir underordnande.

Men åter igen, ta juridisk hjälp. Det finns många juridiska firmor som ger stöd i enklare ärende för en rimlig peng. Googla och fråga runt där du bor. Köplagen lägger ett större ansvar på dig, jämfört med Konsumentköplagen. Men med rätt hjälp får du rätt!

Torbjörnh

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
14637
Medlemskap
2025
Den 1 Hysbilen som jag Hadde var Fuktskadad i Taket fick till det och Nya Ägaren var yill plastjstisser och fom la på nytt tak på det Gamla vet att dom Som äger den nu är mycket i Italien med Den så Ja den Fungerar och helt torr invändigt

toker

HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
42457
Medlemskap
2025
jag tycker det verkar jätte konstigt att du inte så någon av alla dessa fel vid köpet
blev du inte als misstänksam när dom hade rivit ut dushen o toan o värmen o kylen inte fungerade
+ plastmattan var borta. redan att någon har börjat fibla med bilen bör varnings klockarna ringa

Torbjörnh

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
14637
Medlemskap
2025
Tänkte inte i dom Banorna Bara Glad att ha en Husbil igen ska försöka att fixa till Golvet på Toan i Morgon så sätter Jag dit avfuktarn får den stå på ett tag få se hur mycket fukt som är kvar efter det har gjort så på husbilar tidigare med Gott resultat ska plocka ut Kylskåpet en av Dagarna är det Trasigt Så Får jag Byta ut det och ska kolla Truman Någon som vet hur man sätter igång det Gamla Systemet Kommer inte ihåg hur Man Gjorde Har ju haft en sån för Länge Sen Fläkten Går men ingen Värme Fast jag Ställer den på det Högsta Gradtalet

toker

HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
42457
Medlemskap
2025
tänk bara på en ting, även om du torkar ut bilen så är evt mögel kvar o detta är inte bra för hälsan.
det kan ge allergi o andra elaka sjukdommer.
barn ska absolut inte vistas i sån miljö
mögel kan endast tas bort mekaniskt, alltså vid att ta bort allt som är drabbad av mögel

Elsa&Valle

HBK Medlem
Kommun
Olofström
HBK-Nr
32953
Medlemskap
2025
Tänkte inte i dom Banorna Bara Glad att ha en Husbil igen ska försöka att fixa till Golvet på Toan i Morgon så sätter Jag dit avfuktarn får den stå på ett tag få se hur mycket fukt som är kvar efter det har gjort så på husbilar tidigare med Gott resultat ska plocka ut Kylskåpet en av Dagarna är det Trasigt Så Får jag Byta ut det och ska kolla Truman Någon som vet hur man sätter igång det Gamla Systemet Kommer inte ihåg hur Man Gjorde Har ju haft en sån för Länge Sen Fläkten Går men ingen Värme Fast jag Ställer den på det Högsta Gradtalet
Ska du verkligen göra något med bilen innan du ska klaga till köparen eller försöka häva köpet?

Livibil

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Så jobbigt att läsa vad du skriver utan punkter och med en salig blandning av stora och små bokstäver. Har trots det försökt förstå vad du vill förmedla.
Bilen verkar ha varit ett stort varningstecken som du aldrig borde ha köpt. Att anlita hjälp av jurist kommer nog att kosta mer än vad du blivit lurad på. Nog bättre att bita i det sura äpplet och skrota eller sälja vidare billigt.

Toppen