• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fuktskada - Hur gå till väga?

luzt

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Linköping
HBK-Nr
21388
Medlemskap
2026
Hej!

När jag rev loss nedre gallret för friskluft till kylen fann jag denna mindre trevliga överraskning.
Frågan är hur jag bäst ska gå till väga för att lösa problemet.

69346988_523541161748660_5712859102762237952_n.jpg
68952597_346403019601864_8413403657948626944_n.jpg

Fukten sträcker sig ca 20-25cm in enl fuktindikeraren, som dock inte är en exakt vetenskap.
Det sitter riktigt bökigt till att komma åt inifrån, men jag antar att det är det enda alternativet, att då såga upp, ta bort det skadade och ersätta med en ny regel?

Alla tips och erfarenheter mottages tacksamt.
 
är skadan "bara" på och runt denna regel.... då hade jag gjort så att jag hade tillverkat en ny list som passa i hålet (gör den i två delar så du kan trycka långt in den)..... kletat in den med polyuretanlim..... sprutat vatten in i hålet och på limmet (för då "jäser" limmet.) och fyller ut resten av hålrummet..... är skadan större än du tror så får du nog börja riva inifrån..... lycka till...
 
När jag fuktsanerade min förra husbil så tog jag bort & bytte ut allt fuktskadat. Fuktskador är inget som man fixar "i ett nafs" & då kan man lika gärna göra det ordentligt. Jag skulle ta det inifrån, såga upp & friställa hela fuktskadan & ersätta angripna reglar & isolering med nytt material. Naturligtvis även ta reda på orsaken & förebygga att det inte händer igen.
 
När jag fuktsanerade min förra husbil så tog jag bort & bytte ut allt fuktskadat. Fuktskador är inget som man fixar "i ett nafs" & då kan man lika gärna göra det ordentligt. Jag skulle ta det inifrån, såga upp & friställa hela fuktskadan & ersätta angripna reglar & isolering med nytt material. Naturligtvis även ta reda på orsaken & förebygga att det inte händer igen.

Orsaken var en dålig tätning på nedre gallret för kylens luftkylning på nästan samma modell som du har. Även exponerat trä utan skydd direkt innanför gallret gjorde det inte bättre.

Tanken har slagit mig att såga upp inifrån och plocka ut det dåliga materialet. Det kommer vara hutlöst obekvämt då det är i höjd med dubbelgolvet och där är det bra trångt. Fördelen är att det inte behöver se snyggt ut på insidan.
 
Senast ändrad:
är skadan "bara" på och runt denna regel.... då hade jag gjort så att jag hade tillverkat en ny list som passa i hålet (gör den i två delar så du kan trycka långt in den)..... kletat in den med polyuretanlim..... sprutat vatten in i hålet och på limmet (för då "jäser" limmet.) och fyller ut resten av hålrummet..... är skadan större än du tror så får du nog börja riva inifrån..... lycka till...

Kan vara värt ett försök att borra ur regeln från sidan tills det att man når friskt material och göra precis så som du skriver. Jag börjar och ser om det är möjligt!
 
Man kan ju börja med och kartlägga skadans omfattning, det brukar vara som rost i en gammal bil fast värre. Sen ta reda på var vattnet kommer ifrån -kan vara svårt men då kan man se om det eventuellt tagit andra vägar.
Tror att fuktskador är den enskilt största orsaken till att man skrotar en husbil, såklart totalras av en motor eller växellåda också kan vara en orsak, men fuktskador är nog det vanligaste.
När man gjort det måste man göra en ekonomisk bedömning om/hur man ska gå vidare.
Ingen mening att starta ett stort projekt utan att ha resurser garage verktyg kunskap och pengar, framförallt ork att genomföra projektet.
 
Man kan ju börja med och kartlägga skadans omfattning, det brukar vara som rost i en gammal bil fast värre. Sen ta reda på var vattnet kommer ifrån -kan vara svårt men då kan man se om det eventuellt tagit andra vägar.
Tror att fuktskador är den enskilt största orsaken till att man skrotar en husbil, såklart totalras av en motor eller växellåda också kan vara en orsak, men fuktskador är nog det vanligaste.
När man gjort det måste man göra en ekonomisk bedömning om/hur man ska gå vidare.
Ingen mening att starta ett stort projekt utan att ha resurser garage verktyg kunskap och pengar, framförallt ork att genomföra projektet.

Nja... Bengtic...... mycket av det du skriver stämmer säkert, men att man behöver ett garage håller jag inte med om...... du kan ju läsa här.... ETT RUTTET ÄMNE...
 
Senast ändrad:
Hej lutz,
Som framgår av bilderna så har du EPS (Frigolit) som isolering. Den kan innehålla så mycket vatten i hålrummen mellan kulorna att den bokstavligen går att krama ur som en tvättsvamp. Det har jag egen erfarenhet av. Så kolla om det kommer vatten från små läckor i karossen ovanför som rinner ner genom isoleringen.
//Conny
 
Tillbaka
Toppen