• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

fuktreparation FFB Tabbert -89

F

F.d. 9418

Guest
Ska laga fuktskada fram högst upp längst fram där plåten har ärgat sönder på båda sidorna. Även lastluckan där träfaneret har blivit fuktskadat.
Har aldrig lagat något sådant tidigare.
Några tips att tänka på
mvh :mcride: Walle
 
F

F.d. 25569

Guest
Sv: fuktreparation FFB Tabbert -89

Ska laga fuktskada fram högst upp längst fram där plåten har ärgat sönder på båda sidorna. Även lastluckan där träfaneret har blivit fuktskadat.
Har aldrig lagat något sådant tidigare.
Några tips att tänka på
mvh :mcride: Walle

ta lite bilder och lägg fram,så tror jag att du får ett antal ide förslag hur du bör göra.
lycka till
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: fuktreparation FFB Tabbert -89

Hej Walle.
Har själv en FFB 92a. Problemet med främre övre hörnen på min kommer nog från infästning av den nerfällbara sängen på helintegrerad.Vet inte om du har en sådan.
På min hade plåten släppt från isoleringen, bulade utåt. Jag har med en injektionsspruta fylld med polyretanlim borrat hål inifrån och injekterat limmet mot ytterplåten, och tryckt tillbaka bulan, (stötta mot garageväggen) Har också efterdragit skruvarna som håller sängmekanismen mot schassiet. Jag hr dock inget hål i plåten.Har reparerat på samma vis nere vid främre hjulhus, där borrade jag hålen från utidan 1,5 mm borr.
Har sett en bild på en FFB med ny plåt vid övre hörn, så felet kanske finns på fler FFB.

Jägarn
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: fuktreparation FFB Tabbert -89

Lite om reservdelar FFB.

Plastskärmen övr höger frmjul spräkt vid på körniong, beställde och fick en sådan från
Tabbert group, mejlade till Sinnthal direkt. Efter 3 veckor till Firma i Upplandsväsby, 5000Kr

Jägarn
 
F

F.d. 9418

Guest
Sv: fuktreparation FFB Tabbert -89

Har löst problemet genom att från taklisten och ner skurit bort plåten och sett att det har kommit vatten från tätningen från taklisten mellan fronten och taket.ska ta några bilder så ser man hur det är så alla ni andra som har en FFB kan göra samma reparation.

mvh Walle
 
F

F.d. 9418

Guest
Sv: fuktreparation FFB Tabbert -89

Har löst problemet genom att från taklisten och ner skurit bort plåten och sett att det har kommit vatten från tätningen från taklisten mellan fronten och taket.ska ta några bilder så ser man hur det är så alla ni andra som har en FFB kan göra samma reparation.

mvh Walle

Hittade även att det läckt från de främre övre positionsljusen så där blir det nya led ljus
 
F

F.d. 9418

Guest
Sv: fuktreparation FFB Tabbert -89

har även monterat ur generator och start för renovering.Vet ni att generatorn kanske bara ger 15amp när den är sliten och kolämnen lagt sig på statorn
 
Toppen