• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fukt runt dörrkarmen

F

F.d. 8705

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato 18
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,8idTD
Årsmodell Chassie: 1998
Husbilsfabrikat: LMC
Husbilsmodell: 630
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1998
Ämnesområde: Karosseri/Chassi
Hej på er.
Har ett tråkigt problem med min husbil, är en LMC 630 från 98.
Runt metallkarmen och innanför gummilisten som ska täta bildas det massa fukt. Jag antar att det beror på att varm luft kondenserar när den träffar den kalla metallen. Har nu lossat lite på gummilisten och då håller det sig torrt. Tyvärr har jag redan fått fula fuktmärken runt dörren. Är detta ett vanligt problem och vad kan man göra åt det. Finns det något snyggt sätt att dölja fläckarna utan att tapetsera om hela väggen. Dörren är inte heller riktigt tät. En liten glipa längst upp. Gummilisten på utsidan verkar hel så förmodligen är dörren lite böjd. Hur kan man få den helt tät.
Tacksam för svar.
Magnus.
 
F

F.d. 55271

Guest
Hei.
Jeg har riktig nok en Hobby, men jeg hadde samme problem at det var en åpning mellan dør og gummilist. Siden jeg hadde garanti på bilen gikk jeg til forhandler. Det han gjorde var å tilpasse aluminiums rammen. Til det brukte han en gummi klubbe å slo på den tungen på dør rammen slik at den fikk kontakt med gummilisten på døren. Det så litt primitivt ut, men det ble tett. så nå blir det ikke vått innfor døren.
 
F

F.d. 8705

Guest
Hej. Vet ej om jag har haft riktigt samma problem. Det är ju inte så stor öppning att det regnar in utan eventuellt att det drar in så karmen kyls ner och luften sedan kondenseras på karmen. Slog han annars direkt på karmen med gummiklubban och hur hårt slog han? Sitter inte karmen skruvad i chassit eller brukar den vara limmad.
Tack, Magnus.
 
Toppen