• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fukt i LMC

Grythem

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Örebro
HBK-Nr
18009
Medlemskap
2024
Köpte en LMC. 712. 2016 för ett år sedan . Nu var det dax för den årliga fuktkontrollen .
Det var inte nåt kul att läsa ,60 % fukt i golvet vg i lastutrymmet . Lämnade bilen till
Albins husbilar i Köping ,dom har skickat förfrågan till Tyskland .
Får se hur lång tid det tar för dom att besluta åtgärd. Tydligen vanligt fel
och inte så bra material i golvet , suger åt sig fukt .
 

elsebo46

HBK Medlem
Inlägg
121
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
24412
Medlemskap
2024
Jag har en LMC 735i 2015 och fick samma problem vid första fukttesten jag blev naturligtvis fundersam köpte LMC för den 12 åriga fuktgarantin och så får man det resultatet vid första fukttesten inte kul alls.
Jag diskuterade med återförsäljaren hur vi går vidare med detta och dom menade att det var en gummilist i garagedörren som skulle klippas på ett vist sätt och det var inte gjort på vår bil, detta blev gjort och vi kom överens om att komma tillbaka om 2 månader, fukttesten gjordes i april.
Vi åkte dit och testade efter 2 månader och värdet mättes till 20% och det var glädjande, jag har fortsatt fukttesta varje år efter det och värdena är på normal nivå enligt protokollet jag får.
Jag hoppas det löser sig för dig också.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej,
Mot bättre vetande skall jag berätta en sak som ni ändå inte kommer att tro. Det instrument som återförsäljarna, bilprovarna med flera använder för att "mäta fukt", kan endast visa fuktkvot för trä och inget annat, och inte högre än ca 30 % då trä är mättat. Allt annat är en ren bluff!
Innan ni förkastar detta påstående så kan ni enklast läsa bruksanvisningen för exempel en Protimeter som finns på nätet.
//Conny
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Hej,
Mot bättre vetande skall jag berätta en sak som ni ändå inte kommer att tro. Det instrument som återförsäljarna, bilprovarna med flera använder för att "mäta fukt", kan endast visa fuktkvot för trä och inget annat, och inte högre än ca 30 % då trä är mättat. Allt annat är en ren bluff!
Innan ni förkastar detta påstående så kan ni enklast läsa bruksanvisningen för exempel en Protimeter som finns på nätet.
//Conny
Om man använder en protimeter som visar fuktkvot på t ex 30% innebär det att virket innehåller 30g fukt per 100g uttorkat virke, men äver uttorkat virke innehåller lite fukt. Min protimeter, utan stift, är graderad 0-999 och kan mäta genom täta skikt t ex vinylmatta, men det är inte fuktkvot. Det intressanta är att hitta avvikelser visar mätaren 15%, eller mitt fall ett visst värde på de flesta ställen, men högre i ett hörn eller under en lucka/öppning är det en varningssignal.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Om man använder en protimeter som visar fuktkvot på t ex 30% innebär det att virket innehåller 30g fukt per 100g uttorkat virke, men äver uttorkat virke innehåller lite fukt. Min protimeter, utan stift, är graderad 0-999 och kan mäta genom täta skikt t ex vinylmatta, men det är inte fuktkvot. Det intressanta är att hitta avvikelser visar mätaren 15%, eller mitt fall ett visst värde på de flesta ställen, men högre i ett hörn eller under en lucka/öppning är det en varningssignal.
Hej,
Till det kan läggas att Protimetern som husbilsfirmor och andra nästan uteslutande använder, kan "själv" inte avgöra om det är just fukt som som den reagerar på. Och paradoxalt nog inte ens i trä som den är konstruerad för, eftersom den saknar en sådan funktion. Därför skall det förtydligas att avvikelserna med Protimerens sensormätare som ERIKPER förtjänstfullt beskriver lika gärna skulle kunna vara graderad A,B,C osv. för att ranka. Det hade faktiskt varit bättre eftersom den sortlösa/relativa graderingen 0-999 protokollförs som fuktkvot i en husbil utan att det är trä. Med andra ord så staplas den ena bluffen ovanpå den andra.
//Conny
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Det jag tycker är intressant i sammanhanget är att tillverkarna kräver fukttest som köparen skall betala dyra pengar för om garantin skall gälla. Jag frågade ett välrenomerat försäljningsställe vilken standard fukttestet baserades på och fick godag yxskaft till svar. Har sedan kollat på diverse hemsidor för andra tillverkare men inte hittat någon som nämner något om detta. Tycker att detta är anmärkningsvärt i sig men det är ju inte det enda som vi råkar ut för andra ex är ju provning av gasolsystemen, senast "besikningsstationen" gjorde det åt mig öppnade de inte min solenoidventil, men testade alltså bar 30cm rör! Vill inte hänga ut företaget för jag fick faktiskt en fri besiktning av pb som kompensation.

Hälsningar
Peter
 

Grythem

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Örebro
HBK-Nr
18009
Medlemskap
2024
Hej,
Mot bättre vetande skall jag berätta en sak som ni ändå inte kommer att tro. Det instrument som återförsäljarna, bilprovarna med flera använder för att "mäta fukt", kan endast visa fuktkvot för trä och inget annat, och inte högre än ca 30 % då trä är mättat. Allt annat är en ren bluff!
Innan ni förkastar detta påstående så kan ni enklast läsa bruksanvisningen för exempel en Protimeter som finns på nätet.
//Conny
Hej ,pratade med Aron där jag köpte bilen och han sa att LMC använder någon egen mätare .....
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej ,pratade med Aron där jag köpte bilen och han sa att LMC använder någon egen mätare .....
Hej.
Möjligen använder de en mätare av annat fabrikat som fungerar på samma sätt som en Protimeter. Men LMC visar själva på Internet hur man mäter med en Protimeter och LMC återförsäljare anger Protimeter i mätprotokoll. Så be att få se deras mätare.
//Conny
 

Leffeboy1

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
10510
Medlemskap
2024
Hej
Jag har samma problem med förhöjda värden i garagegolvet nu trots att undergolvet är bytt för några år sedan. värden på 20 -30 % i hörnen och gummilisten har klippts bort några cm. Ändå är värdena höga. Var kommer fukten in någonstan?
 

Grythem

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Örebro
HBK-Nr
18009
Medlemskap
2024
Hej
Jag har samma problem med förhöjda värden i garagegolvet nu trots att undergolvet är bytt för några år sedan. värden på 20 -30 % i hörnen och gummilisten har klippts bort några cm. Ändå är värdena höga. Var kommer fukten in någonstan?
Kan tydligen komma in från hjulhuset eller innanför skärmbreddarna
 
Toppen