• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fukt i husbil

Johnnie

HBK Intresserad
Kommun
Tibro
Hej! Är i funderingen att köpa min första husbil och den bilen jag är intresserad av har anmärkning på fukt:
Fukt i nederdel bagagelucka
Liggande regel i undertakvägg samt
Fukt framför ett bakhjul.
Jag har ingen aning om hur mycket jobb eller kostnad eller om det bara är ett stort nej på köp.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Köp INTE en husbil/vagn som man vet är fuktskadad!
Det är illa nog att göra sitt bästa för att undvika att köpa fuktskadat och sedan ha otur.

Det är otroligt arbetskrävande att åtgärda fuktskador.
Antingen med eget arbete om man har kunskapen, eller med ett mycket stort utlägg av pengar.
(om det överhuvud taget går att hitta någon som tar påsig jobbet.)

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Hej! Är i funderingen att köpa min första husbil och den bilen jag är intresserad av har anmärkning på fukt:
Fukt i nederdel bagagelucka
Liggande regel i undertakvägg samt
Fukt framför ett bakhjul.
Jag har ingen aning om hur mycket jobb eller kostnad eller om det bara är ett stort nej på köp.
Håller med Stefanjo och Michael. Köper du en fuktskadad husbil ska du veta i detalj vad du behöver göra. Såvida du inte köper ett vrak till vrakpris och är beredd att lägga, typ ett år! Det finns de som renoverar gamla bilar, men det är mer förutsägbart. Det finns också de som renoverar gamla fuktskadade husbilar och husvagnar! Dem beundrar jag. De har ofta mycket energi, mycket tid och mycket knowhow, lik förbannat springer de på pumpen då och då.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Allt går att köpa men till rätt pris! Jovisst..det är ju enkelt att säga nej.... men visst kan man köpa något med en mindre fuktskada... varje begagnat köp.. innebär ju att saker är mer eller mindre använda och slitna... det är ju därför en beg bil normalt kostar mindre än en ny.
Detta gäller så klart också för fuktskador... ju äldre..förmodligen ökad risk... så en fråga är. Vilken årsmodell är det? För det kan ju finnas olika orsaker till en vattenskada.
MEN det hela kräver mycket noga undersökning..o lyssna på Toker...även om 10 procent är mera en gissning...men utgå ifrån att det finns mer än det som syns... ta med minst två kompisar som är händiga o allmänt kunniga.
Sen kommer då... PRUTA PRUTA och förstår inte säljaren detta..tja då är det knepigt... och med pruta menas mycket stora belopp... mycket stora!
Men årsmodell? En gammal husbil kan ju läcka lite varstans...men en enbart några år gammal... nej...där måste det finnas något särskilt som läcker...
Så igen.. så noga kontroll som möjligt..flera personer och man måste tyvärr pruta väldigt mycket för att ha i reserv om det skulle visa sig va värre än man tror..
Sen är det ju inte självklart att man ska göra jobbet själv...det beror ju på hur man kan fixa sådant...men hur som kostar ju arbetet mycket utgå ifrån att det är mycket tidsödande...
Även om du lyckas reparera på ett bra sätt så har du en husbil med sänkt andrahandsvärde... så du måste också pruta av det skälet.
Svårsåld...
Ps...i en bedömning av denna husbil..ligger också...Hur är skicket för övrigt? Motor? Växellåda? Allmänt?
Ps Michael S marknadskrafterna gäller väl i mycket hög grad här?

Senast ändrad:
Toppen