• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fukt i dörrstolpe...

HusbilsBjörk

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
466
Medlemskap
2025
Skit... Skit... Skit... ursäkta språket men jag är sur... skulle ut och varmköra Husbilen och börja göra den i ordning inför nästa veckas tur till Branäs och lite skidåkning... Drar på mig bältet och det är dyngvått... hela stolpen vid dörren är fuktig... inget kul alls tycker jag just nu... Bilen en Hobby T500 på transit chassie, är det någon därute som varit med om något liknande? Håller som bäst på att plocka ner allt fuktigt, eller det som går att få loss åtminstonde... får försöka torka upp så gott det går och sen se efter om man kan hitta en orsak till vätan
mvh HusbilsBjörK

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Sv: Fukt i dörrstolpe...

En IR termometer hade varit till stor nytta, tror jag. Pratade häromdagen med en av mina jobbarkompisar (inom ventilation) om isolering av dörrar/trösklar och annat icke synligt. Han svarade med en gång, IR termometer!

Hittade en bra bild på nätet som visar där t.ex. kyla & värme möts:
FLIRONE_Energy_Efficiency_Thermal_appliance.jpg

harmony

FD HBK Medlem
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
7210
Medlemskap
2022

Min tidigare husbil 02 burstner var helt öppen i Bstolpen så att man såg marken under bilen,där drog det kalluft,kanske blir det kondens om man har underhållsvärme på.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Der er ikke fråge om det blir kondens, men hvor mye. Med en utetemp på +5 og lavere med litt varmere inne blir det kondens på alle kuldebroer, og vi kan snakke om litervis med vatn i ekstreme tilfeller. Hele førerhytten er en eneste stor kuldebro.

HusbilsBjörk

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
466
Medlemskap
2025

En såndär IR termometer hade nog varit bra att kolla med, kan man låna eller hyra en sån någonstans? Tror inte riktigt på att det "bara" är kondens, men man vet aldrig... hur som helst jag kollade överallt där jag kom åt igår och ser inget som kommer uppifrån så det verkar skumt... men nu står värmefläkten på för att torka upp så får vi se vad det blir av det hela... skidåkning blir det till helgen i alla fall
mvh Claes
HusbilsBjörk

Toppen