• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Från ett blåbär till ett annat - sommar-/vinter?täcke

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Har en Dethleffs Magic Edition från 2014.

När vi var ute i somras blev det väldigt varmt i bilen vid starkt solsken. Tillverkade då invändiga solskydd för fönstren i bilens framdel av en "betongtäckmatta".

Råkade senare se att grannen hade en rulle med "aluminiummatta" som används vid husbygge. Den skall tydligen ha bra isoleringsförmåga och dessutom tåla vatten.

Har nu gjort en utvändig täckning som borde fungera på sommaren och kanske även på vintern om det inte är alltför kallt. Tror ju inte att den kan konkurrera med "finska vintertäcket" men kanske kan vara ett alternativ till en billigare peng.

Så här ser det ut

image.jpeg

Har bara tillgång till paddan och kan därför bara ladda upp en bild.

Mallade direkt på bilen genom att klippa till lite större bitar än det som skall täckas. Fixerade biten med eltejp och markerade med tuschpenna för slutgiltig passform.

För att skydda och förstärka kanterna sydde jag fast ett "ripsband" runt kanterna. Vek bandet dubbelt och sydde igenom allt på en gång. Lite krångligt i hörnorna där bandet måste veckas för att komma runt.

Satte sedan kardborreband på kortsidorna och 2-3 små fästpunkter på långsidorna(men inte på framrutan). Valde ett kardborreband med mindre vidhäftning än det jag brukar använda.

Svårighetsgrad: 1-2

Tidsåtgång: För mig tog det ca 10 timmar. Men är man två som mallar och dessutom inte behöver lära sig spola och fästa spolen på rätt sätt och dessutom har lite större syvana så kan man säkert tjäna 2-3 timmar.

Kostnad: Fick ju folien gratis men se priser nedan. Ripsband i polyester 20mx38mm 160:-. Polyestertråd 22:-. Kardborreband 6mx25mm 120:-.

Inköpsställen: Ripsband och tråd där tyger och sytillbehör säljs. Kardborreband köpte jag på Biltema. Aluminiumfolien är märkt "SUPER polynum". När jag googlade på detta hittade jag företaget "Wiedland" som säljer en folie som jag tror är den jag använt. Finns på rullar på 5,42m för 569:- och 10m för 952:-. Mina färdiga bitar är 2x1,4 + 2,6=5,4meter. Om man utnyttjar folien maximalt kanske man klarar sig med den mindre rullen.

Hälsar blåbäret Kjell
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Från ett blåbär till ett annat - sommar-/vinter?täcke

Gjorde i natt en test av täckets "vinteregenskaper".

Satte igår kväll Aldepannan på 2kW och temperaturen på 25 grader. Ingen gas.

På morgonen med -3,5 grader och vindstilla var temperaturen +20 grader.

Bra eller dåligt? Du kanske vet?

Hälsar Kjell
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Från ett blåbär till ett annat - sommar-/vinter?täcke

Hej Kjell1351 ! Vi har också en sån HB men 2013, jag undrar om Du har täcke för enbart vindrutan eller också sidorutorna och i så fall är allt i ett stycke ? Läste på Wiedland.se från nån husbilist att dom hade lagt in på golvet med heltäckningsmatta ovanpå allt med varmt resultat. Vi har funderingar på att campa några nätter i Östersund i samband med skidskytte WC- starten så det kanske går åt täcke.
Hälsningar Hasse & Ingegerd
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Från ett blåbär till ett annat - sommar-/vinter?täcke

Hej Kjell1351 ! Vi har också en sån HB men 2013, jag undrar om Du har täcke för enbart vindrutan eller också sidorutorna och i så fall är allt i ett stycke ? Läste på Wiedland.se från nån husbilist att dom hade lagt in på golvet med heltäckningsmatta ovanpå allt med varmt resultat. Vi har funderingar på att campa några nätter i Östersund i samband med skidskytte WC- starten så det kanske går åt täcke.
Hälsningar Hasse & Ingegerd

Hej. Jag har även för sidofönstren enligt bifogad bild:

IMG_0866.JPG

Totalt 3 bitar som jag rullar ihop till en stor rulle vid förvaring i garaget.

Är tveksam till att lägga det på golvet om man samtidigt vill köra golvvärmen. Borde väl hindra golvvärmen från att sprida sig till luften ovanför.

Hälsar Kjell
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Från ett blåbär till ett annat - sommar-/vinter?täcke

Jag har IOS10 i min padda och kan ladda upp flera bilder.
Om det beror på IOS versionen har jag ingen aning om.

Har också 10 i min padda. Förut gick det inte. Konsulterade oraklet Knarrevik men inte heller han hade någon lösning som fungerade för paddan. Men nu skall jag testa!

Tack för tipset.

Hälsar Kjell
 
Toppen