• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Frysning, skakar på handfatet

F

F.d. 25911

Guest
Vi är verkligen nybörjare på detta med vatten och avlopp, vinterförvaring av husbil. Vi har ställt undan bilen för vintern i ett kallgarage och kommer då på att vi har vatten kvar i systemet!

När vi skakade på handfatet i duschen såg vi att det låg vatten kvar i avloppet, tyckte mig även se i handfatet i köket. Då systemet är tömt, öppet och gjort enligt försäljarens instruktioner i övrigt och denne inte instruerade om något vattenlås, dammsugning eller något annat tänkte vi inte mer på det då. Men nu ligger vi hemma och funderar på det där vattnet som vi såg ligga kvar där....

//Lite orolig.

Bestliner

FD HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Frysning, skakar på handfatet

Jag tar alltid en 5l dunk med koncentrerad spolarvätska. Öppnar kråvattenkranen och häller i varje avlopp till det rinner ur gråvattenkranen. Gör även så med duschavloppet. Ingen risk för att något vatten blir stående och fryser sönder rören och vattenlåsen. Öppnar alla kranar och blåser ur ledningarna. Kranarna lämnas öppna mitt mellan varmt och kallt. Varmvattenberedaren töms liksom pump, trycktank och filter. Det gäller att inte glömma något och att ta allt i rätt ordning:)

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hejsan, efter att under de senaste åren hjälp en del bekanta med hösttömning av vattensystemet, så kan man konstatera att både info från säljare och även instruktionsböcker ligger på gränsen för att husbilars vattensystem med full säkerhet kommer att klara en svensk vinter utan problem.
Det blir kvar vatten både här och där.
Systemen klarar sig väl oftast för det finns lite utrymme, och plastdetaljer ger med sig lite av sprängande is, även om plast också stelnar till i kyla.

På en del modeller så kan ex. vattnet "hänga" kvar i V.V. beredaren om det finns en backventil i systemet som inte öppnar så luft kan komma in i stället för vattnet, det blir lite vakuum helt enkelt.
Det bästa är att nog att kunna blåsa lite i systemet så man hör att luften går genom slangar och rör utan att det gurglar av allt för stora vattenfickor som ligger kvar m.m.

Det är ju inte alla förunnat att ha tillgång till, och kunna använda tryckluft och andra finesser. Man kommer i.o.f. rätt långt bara med att blåsa i slangar m.m.

Men en sak som man i alla fall kan försöka ha lite koll på är.... Om man ex. öppnar tömningen till V.V. beredaren så bör man kolla under bilen för att se att de antal liter som beredaren innehåller verkar rinna ut genom tömningsslangen. Så det inte bara kommer två liter när det borde komma tio, o.s.v.

Vattenlås kan vara besvärligt att vara säker på att de blir tomma utan att öppna dem, och då kan en del bli lite besvärliga att få täta igen om man har otur, så som föreslagits ovan. En skaplig skvätt spolarvätska som tränger bort och ersätter vattnet, eller ev. två kapsyler glykol ;) i stället i varje vattenlås håller isen borta. (För en del gummipackningar mår inte bra av etanolsprit.)

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

Bernt-00

HBK Medlem
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
14075
Medlemskap
2025

Ta en tom PET-flaska och vänd upp och ner så sätter du öppningen ner i handfatet och kläm ihop flaskan så bör vattnet vara "urblåst" och glöm inte ev duschkar.

En dammsugare som man kan koppla slangen till utblåsningen är ett bra hjälp för att blåsa bort vatten i ledningar. Utag med ström till dammsugaren är ju lätt och hitta på något ställe om man inte är villaägare. /Bernt

F

F.d. 25911

Guest

Vi har tömt grå- och färskvatten, öppnat brytare/spjäll på beredaren enligt instruktioner (då ska det ha runnit ut och tömt den sa försäljaren), vi har ställt kranarna i mellanläget, plockat ut duschslangen, blåst in i hålet där duschslangen satt fast och kranen i handfatet/diskhon.

Ned i själva avloppen i diskhon, golvbrun och toaletthandfatet har vi ej gjort något. När vi skakade på handfatet i toaletten såg vi att det låg lite vatten kvar där (vattenlåste?), då instruktionerna var tydliga att ovan räckte så vi låste vi in bilen för vintern och där är den nu.

Då kom funderingarna om det där vattnet kommer frysa sönder rör, vattenlås, om det var kvar vatten i beredaren o.s.v.

Pet-flaskan och blåsa ned i avloppen, trycker man ned ovan beskrivet vatten ned i gråvattentanken då? Med "vattendammsugare" förstår jag att vattnet försvinner.

Tack för engagemanget svaren.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Pet-flaskan och blåsa ned i avloppen, trycker man ned ovan beskrivet vatten ned i gråvattentanken då? Med "vattendammsugare" förstår jag att vattnet försvinner.
--------------------------------------------------------------------------------------------

Hejsan igen. Ja man blåser till så vattnet blåser ut ur vattenlåset och rinner ner genom rören till gråvattentanken.
Idén med det hela kan man säga är ju att få bort vatten där det ligger instängt i utrymmen där det får sprängverkan när det fryser och utvidgas.

Om det finns en skvätt kvar i botten på en buktande gråvattentank eller lite kvar nertill i någon svacka på en slang eller ett rör i bilen så gör det inte så mycket, bara det finns plats så vattnet kan expandera lite.

Känsliga delar för instängt vatten är just vattenlås, kranar, slutna utrymmen som V.V. beredare, filter, pumpar och även magnetventilen till toaspolningen m.m.

Om man har kulventiler för tömning av tankar så bör man ställa dem i 45° läge mitt mellan stängd och öppen, för då är det lite öppet till tanken och även lite öppet till hålet i själva kulan samt utrymmet runt kulan som då inte kan ha instängt vatten som kan frysa.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025

Om man har kulventiler för tömning av tankar så bör man ställa dem i 45° läge mitt mellan stängd och öppen, för då är det lite öppet till tanken och även lite öppet till hålet i själva kulan samt utrymmet runt kulan som då inte kan ha instängt vatten som kan frysa.
----------------------------------------------------------------------------
JANKRO kan man lita på.
Det här är inte många som vet.
bosse b:yes:

Senast ändrad:
Toppen