• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fryslucka

Piston59

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
43317
Medlemskap
2025
Frysfack ,, Är det någon annan som har problem med frysluckan i ett Dometic kylskåp.. sitter i en Weinsberg Caraloft.. låset funkar inte som det ska går inte att öppna som det ska..
Är ju bara plast allting

Per P

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2025
Frysfack ,, Är det någon annan som har problem med frysluckan i ett Dometic kylskåp.. sitter i en Weinsberg Caraloft.. låset funkar inte som det ska går inte att öppna som det ska..
Är ju bara plast allting
Jag gjorde som på denna videon.
Is hade byggts på plastlåset.
Behövde inte byta något, utan endast knacka rent från is. Han visar i videon hur man får loss fronten. Sedan var det lätt som en plätt att komma till.

v=9W1YL0EcwcU

Lycka till
Mvh Per

Aylahusbilen

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
33332
Medlemskap
2025
Vi fick samma problem med vår dörr till frysen när vi befann oss i Spanien i vintras.
Låset i denna dörr har en arm i plast, rödmarkerad på bilden, som skall lyftas upp när man trycker fingrarna uppåt i låsanordning. Bilden visar det defekta låset, så jag har markerat vad som gått av/sönder med den röda linjen.
Plast i all ära, men hade denna del varit i aluminium, så hade detta fel inte uppstått. Men nu uppstår ett delikat problem.
För att komma åt låsmekanismen, så titta på Thomas video. Vi gjorde allt enligt denna och fick på så sätt upp dörren.
MEN för att nå lås mekanismen, så måste man ha ett verktyg som liknar det som tandläkaren tar bort tandsten med.
Dvs en lång smal syl med en ”knorr” längs ut. Detta verktyg måste stickas in 75 mm i dörren för att nå mekanismen.
En ny låskista kostar ca 500 kr.
Lycka till

Bilagor

• IMG_6240.jpeg
    IMG_6240.jpeg
    783,5 KB · Visningar: 26
  • IMG_6242.jpeg
    IMG_6242.jpeg
    86 KB · Visningar: 26
Toppen