• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Frusna lås

F

F.d. 2549

Guest
Det kunde vara intressant att höra hur ni gör för att div. lås på husbilen inte skall frysa. Det finns kanske bättre lösningar än 5-56 eller låsspray? Det blir ju ofta följdsjukdomar när man använder sig av mediciner – så även till husbilen. På skånska kallas det att låsen ”begar igen”, när div. olja med tiden tar till sig smuts och damm och ger stort motstånd när man skall öppna låset – så står man där med en bruten nyckel i handen. Detta gäller förstås endast de med förvriden tumställning. (Tummen mitt i handen.)
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Frusna lås

Bilverkstäderna har en spray(glömt vad den heter) som de använder när de gör rent bromsskivor från fett. Den sprayen gör ytan helt fettfri, löser i princip allt som "begat" (osäker på skånsk böjningsform) igen sig, blåser rent med tryckluft på burk ( kompressorluft innehåller nästan alltid lite vatten)sedan smörjer man mycket sparsamt med låsspray. Denna medicin har jag använt ett antal år och det brukar funka bra. Brukar räcka att göra så med ca 2 års mellanrum. Är man sedan smart sätter man en bit tejp över nyckelhålet när man tvättar brukar det gå bra.
Ove.G
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Frusna lås

Sprayen heter CRC Bräkleen, finns på mackar och varuhus.
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Frusna lås

Det allra bästa är grafitpulver. Det beckar inte igen men har den nackdelen att det kan smeta på nyckeln och ge fläckar i fickan, i alla fall när behandlingen är nygjord. Fanns tidigare på Biltema, vet inte hur det är nu.

Näst bäst är Assa låsolja som finns hos de flesta låssmeder. Den smörjer bra utan att det beckar ihop.

Hälsn EssoJ
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Frusna lås

Ett gammalt tips från brandkåren. Vi smorde alla hänglås till bommar mm med glykol. Fungerade alltid och kan säkert fungera även i dörrlås då det är smörjande och även har anti rost medel i sig.
 
F

F.d. 2549

Guest
Sv: Frusna lås

Tänk så mycken erfarenhet och så många glada tillrop man blir överhopad med här. Tack skall ni ha. Jag skall prova olika tips i olika lås, så får vi se hur det går. Nu börjar blötsnön vräka ner i mellanskåne, brasan sprakar till i spisen och strax skall jag sätta på en kopp kaffe med mors nybakade grahamsbullar - en ostskiva därpå och på toppen lite apelsinmarmelad. Nu skall jag smörja kråset.
 

atlantis

FD HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Lund
HBK-Nr
200
Medlemskap
2023
Sv: Frusna lås

Vaselin är en vattenfri kräm som jag använt i många år och det har fungerat perfekt i den skånska vintern med omväxlande regn och minusgrader. Sätt lite vaselin på nyckeln och för in den försikgt i hålet, för den ut och in och vrid om. (Obs! jag är seriös). Jag provade rätt många olika låsoljor både med grafit och utan men de fungerade dåligt för mig. Jag använder även vaselin till att stryka på gummilister som ju också har en retfull benägenhet att frysa fast. Öppna dörren kan man med hjälp av en cigarettändare då man värmer upp nyckeln , men vad gör man då dörren frusti fast?
Mvh
Atlantis
 
Toppen