• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fruset batteri

Niclas & Pia

HBK Medlem
Inlägg
332
Kommun
Borås
HBK-Nr
5365
Medlemskap
2024
Hej

Ställde en fråga tidigare angående batteriladdning: om startbatteriet laddas efter att bodelsbatteriet var fullt. Jodå det skall det göra svarade alla och givetvis så borde det vara.

Nu är det ju givetvis så att mitt inte har gjort det med resultat att batteriet har frusit.

Så till min fråga: Går det att rädda batteriet (tina upp och ladda upp)

Och nästa då självklara fråga: Vad kan det vara för fel när laddningen inte slår över till starbatteriladdning när bodelsbatteriet är fullt.

//Niclas
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fruset batteri

Om batteriet ikke har sprukket så skulle det fungere etter opptining.

Det er ikke alle el-blokker som har ladning av bilbatteriet i sin funksjon, har ikke oversikt over hvilke som mangler funksjonen - for 20 år siden var det de fleste.
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Fruset batteri

det är inte säkert att det är laddnningen som är fel,det kan var urladdning ,
hade det problemet med en burstner 99 (fiat)något drog ur starbatteriet , på verkstan skyllde dom på larmet,det använde jag inte ,så det var något annat som tömde batteriet , efter en vecka med nytt o nyladdat batteri fanns ingen startstöm och det var sommartid !!hittade aldrig något fel, o det var flera som hade samma problem !!
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Fruset batteri

det är inte säkert att det är laddnningen som är fel,det kan var urladdning ,
hade det problemet med en burstner 99 (fiat)något drog ur starbatteriet , på verkstan skyllde dom på larmet,det använde jag inte ,så det var något annat som tömde batteriet , efter en vecka med nytt o nyladdat batteri fanns ingen startstöm och det var sommartid !!hittade aldrig något fel, o det var flera som hade samma problem !!
De flesta larm drar MER ström när de inte är aktiverade. Då ligger ett relä draget som drar ström. Larmen är konstruerade så att de skall dra så lite ström som möjligt när man inte använder bilen.
Kontrollera med en amperameter mellan batterikabel och batteriets pol (lossad kabel) med aktiverat/avaktiverat larm.
Sedan har man ofta också in mindre förbrukning från radio och motorns styrenhet. Bara några mA visserligen för att behålla radiokoden repektive adaptionsvärden/felkoder mm i minnet.
 

Niclas & Pia

HBK Medlem
Inlägg
332
Kommun
Borås
HBK-Nr
5365
Medlemskap
2024
Sv: Fruset batteri

Så det kan faktiskt vara så att allt funkar egentligen?

Till historien hör att batteriet sattes in nytt i början av säsongen.Har inte tänkt på att kolla statusen unde säsongen som har gått. -Bilen har ju alltid startat som den skall.
Nu har den stått still i ca 1,5 månad med larmet påkopplat.
Kan det dra ur så mycket på så kort tid ???
Har haft laddning på vid 1 tillfälle i ca 1 dygn (3 veckor sedan-innan kylan slog till)---var det för "lite/sällan" nu när det är så kallt

//Niclas
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fruset batteri

Husk at med den sterke kulden dere har hatt i Sverige nå så er kapasiteten på batteriet også redusert grunnet dette. Har opplevd istykkerfrosset batteri etter 6 uker i en personbil.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Fruset batteri

Har du vägarna förbi Falköping så kan du ta med batteriet så kan det få stå på min CTec XS25000 för den har recond funktion så kan det stå tills du åker förbi nästa gång.


MULTI XS 25000 har ett praktisk Recond-program som utjämnar syrakoncentrationen i djupt urladdade batterier. Supply-programmet ger möjligheten att använda laddaren som kraftkälla om man behöver koppla bort batterier.
 

Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024
Sv: Fruset batteri

Jjag hänger på denna tråd med risk för att verka tjatig. Ska man köra bilen nu under vintern när den är avställd? Jag har solcell men i år är det mest snö på taket och väldigt kallt.
:confused:
Elisabeth
 
Toppen