• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Frusen gråtank

F

F.d. 53074

Guest
Har letat efter någon tråd i detta ämne men inte hittat någon. Så här startar jag en ny...
Vi har varit ute och åkt i minusgrader. Följden blev en frusen avloppsventil till gråtanken. Jag fick loss den med hjälp av varmluftpistol men något vatten rann inte ut trots att jag vet att det ska finnas där. Jag har haft gråtanksvärmaren på men den kanske inte är så effektiv? Hur gör jag? Väntar till islossningen i vår? Eller bör jag se till att få ut vattnet snarast? Gör det egentligen något om det ligger fruset i tanken?

Goda och kloka råd värderas synnerligen högt!

Kjell :eek:

F

F.d. 52940

Guest
Sv: Frusen gråtank

Har letat efter någon tråd i detta ämne men inte hittat någon. Så här startar jag en ny...
Vi har varit ute och åkt i minusgrader. Följden blev en frusen avloppsventil till gråtanken. Jag fick loss den med hjälp av varmluftpistol men något vatten rann inte ut trots att jag vet att det ska finnas där. Jag har haft gråtanksvärmaren på men den kanske inte är så effektiv? Hur gör jag? Väntar till islossningen i vår? Eller bör jag se till att få ut vattnet snarast? Gör det egentligen något om det ligger fruset i tanken?

Goda och kloka råd värderas synnerligen högt!

Kjell :eek:
Kolla först om värmen till tanken fungerar ..
Kolla säkringen vår fungerade inte från början ..det var säkringen..
Vår uppvärmning fungerar bra trots att vi har 13 minusgrader ute varje dag i 2 veckor o kallt hela tiden.
Anita

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53074

Guest

Inget säkringsfel, antagligen satte jag på värmaren för sent. Vi körde från Spanien till Karlstad och det blev kallare hela tiden, men jag hade fullt upp att hålla ordning på bilen i snöovädret (sommardäck) så inte tänkte jag på gråtankvärmaren. Hursomhelst, nu ligger det en rejäl frusen klump i tanken. Men inte gör väl den någon skada - eller?

Kjell :confused:

FredrikL

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2025

om det inte är avloppsvatten hela vägen upp till vasken så gör följande; 4 liter konc spolarvätska som hälls i vaskien med en stor del salt!! värmen på i tanken och vänta tills det blir lite varmare -- rätt var det är så går vattnet!!!!
Just nu i Lofsdalen med grabbarna mina, bara -10, underbar skidåkning. Imorgon väntas inte så kallt och hyfsat väder. Tisdag ner mot -26. Avloppskranen öppen!
( till alla tjyvar, ( annan tråd) lilla hjärtat är hemma med arg tax) hi hi
God fortsättning och låt den bästa dagen 2009 bli den sämsta 2010!
Fredriki

F

F.d. 53074

Guest

Nu ska här blandas busgrogg på spolarvätska och salt! Låter som ett bra tips tycker jag. Låter heller inte så dumt med Lofsdalen. Meddelar när vattnet går. Tack alla!

Kjell :)

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Till detta så kan du ju även hälla i lite varmvatten om nu inte tanken är full för häller du i 20 liter varmvatten från kranen så gör det ju sitt också både med sin temperatur samt ångorna som blir när kallt möter varmt .

Toppen