• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Frusen broms vintertid

kjellewe

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
13048
Medlemskap
2025
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Dukato 2010
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,3 JTD
Årsmodell Chassie: 2010
Husbilsfabrikat: Eriba
Husbilsmodell: Car
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2010
Ämnesområde: Ospecificerat
Hej Våran husbil används inte vintertid men när jag skulle flytta den förra vintern det var 10 gr kallt var bromspedalen tvärstum. I höstas innan garantin gick ut lämnade jag in den för oljebyte och några garantifel samt bad dem undersöka med Fiat om problemet var känt. De kunde inte hitta något fel. I december när det var kallgrader provade jag bromsfunktionen och felet kvarstod. Jag tog kontakt med verkstaden och de kom hem och provade och konstaterade att det var något lut. Mecken tog den vakuumslangen och detvar undertryck in till bromservon. Vi startade efter denna test och bromsen var ok. Misstanke att det var bromservon. De tog hand om bilen och böt den på garantin. Härom veckan provade jag igen och felet kvarstår. Jag har kontaktat verkstade och de ska undersöka med Fiat om de kan ge något förslag.
Har någon annan upplevt detta eller har någon ide om åtgärd
Den har endast gått 2000 mil.
Kjelle

Per-Åke

HBK Medlem
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2025
Bromsvätska fryser inte men däremot vatten. Tydligen fungerar bromsen vid + grader, t ex inomhus på verksatden och då har isen tinat. Byt bromsvätska för det har nog inte skett vid byte av servot.

Per-Åke

Kommun
Huddinge
HBK-Nr
767
Medlemskap
2025
Hej!
Kan det var så att det är Din bakbroms som fastnat. När man parkerar bilen och drar åt handbromsen med våta bromsskivor så tendera den att fastna efter någon vecka. Det behöver inte ens var minusgrader, den kärvar fast även vid plusgrader. Ett inlägg som tar en annan vinkling. Har uppfattat att det känns redan i bromspedalen, men när fram/bakbromsen ligger dikt så blir känslan stum. Det sista Du gjorde var att bromsa= lade an alla bromsbackar mot skivorna. Prova med att ställa Dig på växel när Du parkerar längre tid.
Mvh/ Stig :)

Toppen