• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Frusen bodelsdörr

Millidill

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
12047
Medlemskap
2026
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: ?
Chassietyp: Standard
Motortyp: ?
Årsmodell Chassie: 2011
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: xli 7850
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2011
Ämnesområde: Ospecificerat
Vi har precis fått hem vår bil från Tyskland men dörren till bodelen har frusit så den är lite svårutnyttjad. Det är dom där metallsprintarna som låser dörren som inte rör sig. Det var plusgrader förra veckan och maken smorde allt som går att smörja och ändå blev det likadant igen nu när vintern tog ny fart. Finns det nåt knep? :confused:

sven-A

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2026
Jag har samma problem med min Miller Oklahoma. Jag smörjde upp gångjärnen i somras. Nu skärvar de igen. Trolgien så oxiderar lättmetallen i gångjärnen. Det känns nästan som man ska bryta loss gångjärnen från bodelen ibland. Jag har inte kollat, men det kan vara stål i sprintarna och då bildas det galvaniska strömmar som löser upp lättmetallen och ställer till det.
Jag ska slå ur sprintarna vid tillfälle och puttsa av dom lite och smeta i kopparpasta eller liknande. Det borde fungera om sprintarna får lite mer utrymme.

Sven-A

Millidill

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
12047
Medlemskap
2026
sven-A skrev:
Jag har samma problem med min Miller Oklahoma. Jag smörjde upp gångjärnen i somras. Nu skärvar de igen. Trolgien så oxiderar lättmetallen i gångjärnen. Det känns nästan som man ska bryta loss gångjärnen från bodelen ibland. Jag har inte kollat, men det kan vara stål i sprintarna och då bildas det galvaniska strömmar som löser upp lättmetallen och ställer till det.
Jag ska slå ur sprintarna vid tillfälle och puttsa av dom lite och smeta i kopparpasta eller liknande. Det borde fungera om sprintarna får lite mer utrymme.

Sven-A
Tack för tipset! Håller tummarna för att det fungerar :yes:
Millidill

husbilen

HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
4114
Medlemskap
2025
Hej Millidill. Vi hade samma problem med förra bilen aluminium o stålsprint blir inte bra.
Ta en fil o fila av lite på sprinten så att diametern blir någon 10del mindre sedan kopparfett.

Leif Karlsson

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Använd grafit spray istället . Himla bra medel. Låssmeder använder det. Fast innan ni sprutar in det bör det vara frost fritt . Men ett litet tipps om det är fruset låset så värm nyckelen lite grann ( Tex med en tändare ) så släpper isen i den. MVH Leif Karlsson

sven-A

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2026
Jag kollade med en husbilsfirma och fick då reda på att "de finare märkena" har en jättetunn plasthylsa invändigt i gångjärnen. Har man det syns en liten plastbricka i skarven mellan gångjärnshalvorna.
Han trodde att det ev. kunde gå att byta dimenssion på sprintarna och stoppa i denna plasthylsa även på den -08 jag har. Jag ska göra ett försök nu till våren så får vi se om det går.

sven-A

Millidill

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
12047
Medlemskap
2026
sven-A skrev:
Jag kollade med en husbilsfirma och fick då reda på att "de finare märkena" har en jättetunn plasthylsa invändigt i gångjärnen. Har man det syns en liten plastbricka i skarven mellan gångjärnshalvorna.
Han trodde att det ev. kunde gå att byta dimenssion på sprintarna och stoppa i denna plasthylsa även på den -08 jag har. Jag ska göra ett försök nu till våren så får vi se om det går.

sven-A
Så fort det blev plusgrader så fungerar det utan problem igen. :yes:Ska sätta maken på att testa din lösning. Tackar

Millidill

sven-A

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2026
Ingalill & Leif skrev:
Använd grafit spray istället . Himla bra medel. Låssmeder använder det. Fast innan ni sprutar in det bör det vara frost fritt . Men ett litet tipps om det är fruset låset så värm nyckelen lite grann ( Tex med en tändare ) så släpper isen i den. MVH Leif Karlsson
Ett annat bra sätt är att ta en plastpåse och fylla med varmvatten. Håll sedan påsen mot dörr och lås. Detta fungerade jättebra på äldre bilar där låsen frös på vintern. En annan fördel är att det även blir varm och skönt åt händerna.

sven-A

Toppen